Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Session och If else sats problem!


Dieselmannen

Rekommendera Poster

Då borde detta funka också?

<?php

if $minvariabel = "ok"

{?>

Länk till sidan!

<?php }?>

Nej, det där kommer aldrig fungera.

 

Dels har du glömt ()-tecknen, och sedan använder du ett enkelt =-tecken, vilket betyder tilldela.

 

Så här ska det se ut:

<?php
if ($minvariabel == "ok") {
?>
Länk till sidan!
<?php
}
?>

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som i går började med PHP skulle gärna läsa att det finns nån sån kanal med bra inlägg sparade!

Själv skulle jag väldigt gärna vilja ha något ställe på Eforum där moderatorer alternativt "flitigt besökande medlemmar" kan lägga in referenser till bra trådar, eller möjligen en fristående FAQ. Men även en tråd som innehåller godbitarna lär väl vara ok, det lite jobbiga med detta kan dock vara att även den tråden göms i historien ju fler inlägg som skrivs. (Detta bör kanske diskuteras mer på Diskutera Eforum forumet, även fast det redan har diskuterats där...)

 

I asp heter det dim, men hur e det i PHP?

I PHP behöver du inte deklarera dina variabler, vilket du egentligen inte behöver i vbscript heller (men du bör göra det), dock stämmer inte riktigt din kodsnutt (rättad kod i rött):

 

<?php SESSION_START()
if (@$_SESSION['Username'])
{
$minvariabel = "ok";
}?>

Då borde detta funka också?
<?php
if [color="#ff0000"]([/color]$minvariabel [color="#ff0000"]=[/color]= "ok"[color="#ff0000"])[/color]
{?>
Länk till sidan!
<?php }?>

Inte mycket fel alltså, men det räcker för att du ska få fel på sidan.

 

Själv hade jag nog även skrivit ut "Länk till sidan!" med hjälp av en echo, men även det är nog mer en smaksak! :)

 

[redigerat]Cariad hann före, och jag stavade lite fel som vanligt...[/redigerat]

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 22:55:03 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dieselmannen

Ni skall ha mången tack!

 

Men tror Du verkligen att det blir för mycket av det goda, med en sån kanal? Ja kanske!

 

Ang PHP skall jag nog läsa en bok eller nåt, man vet ju inte vad man letar förän man fått ordning på allt, det verkar ju finnas en uppsjö av färdiga funktioner, och jag skall vara ärlig, jag hittar inte ett jota i Manualen!, och det jag hittar fattar jag inte!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Själv skulle jag väldigt gärna vilja ha något ställe på Eforum där moderatorer alternativt "flitigt besökande medlemmar" kan lägga in referenser till bra trådar, eller möjligen en fristående FAQ
Det är det som kommer i version 5 av eForum.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som kommer i version 5 av eForum.

 

Som för övrigt 'aldrig' kommer att komma...

 

/Eminos - Är jag negativ, lr realist?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...