Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oönskad e-post


Zi

Rekommendera Poster

Har till min Hotmail e-post den senaste månaden fått cirka 5 brev om dan som antingen är porr eller penga relaterade detta trots att jag inte har varit in på sådana sidor eller använt min e-post till annat än så kallat säkra sidor.

 

Jag har filtret satt till näst högsta då det högsta nivån tog bort för mycket vanlig post och jag spärrar givetvis avsändarna på direkten utan att ha öppna breven, har nästan hundra spärrade avsändare i listan nu.

 

Man blir bara argare och argare på detta för varge dag som går, önskar att någon kunde skapa ett e-post medelande som man kunde returnera till avsändaren som beter sig ungefär som det skrikande brevet Ron får i Harry Potter 2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog att hoppas på för mycket att tro att man ska slippa spam när man skaffar ett Hotmail-konto. Du ska veta att 5 spam per dag är väldigt lite om man jämför med andra Hotmail-konto.

 

Det är lönlöst att försöka slippa spam genom att blockera specifika adresser. Spammarna byter ständigt avsändaradress så inom kort blir ens blockeringslista full och spammen fortsätter strömma in. Det enda verkligt effektiva filter de har på Hotmail är att man bara tar emot mejl från personer i adressboken.

 

En sak som skiljer Hotmail (och även andra, större webb-baserade mejlleverantörer) från till exempel Telias mejlkonton är att det inte spelar någon roll i fall du lämnar ut adressen på Internet eller inte.

 

Jag själv skapade ett mejlkonto hos Hotmail för så sent som ett halvår sedan och dagen därpå hade jag fått 10 skräpmejl (OBS! Jag hade inte gett ut adressen över huvudtaget).

Det här kan jämföras med min mejladress hos Telia, som jag har haft i två år och aldrig fått ett enda spam!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. mitt hotmailkonto erfar MINST 100 spammail per dygn, och det är ingen överdrift... förmodligen beror det mest på ordlistespam, men i alla fall :)

 

(nej jag använder inte 'mitt' hotmailkonto)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag övergav ett hotmailkonto häromdan och skaffade ett nytt för jag hade blivit less på mängden spam som hela tiden ökade.

Tips: Undvik att använda alltför uppenbar mailadress, t.ex. svensvensson@hotmail.com utan blanda istället in lite siffror här och där i adressen.

Spamrobotar skickar spam till "trovärdiga" adresser, så då får man spam oavsett om man lämnar ut adressen eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om jag inte är så hårt drabbad som jag trodde utan har kommit rätt lindrigt undan.

 

Vad tror ni skulle det gå att skapa ett riktigt otrevligt e-post medelande som man kunde returnera till avsändaren ett som får dennes högtalare att tjuta på högsta volym när det öppnas eller med något annat otrevligt resultat, dock inte något virus så otrevlig vill jag inte vara?

 

Jag skulle då betala en slant för ett sådant om det minskade spamen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Vad tror ni skulle det gå att skapa ett riktigt

> otrevligt e-post medelande som man kunde returnera

> till avsändaren

 

Problemet är att du inte vet vem avsändaren är. I bästa fall får du tillbaka ditt otrevliga brev. I värsta fall går det till någon oskyldig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det bara dumt att svara på spam öht, eftersom du då bekräftar att din mailadress används.

Mängden spam brukar öka avsevärt om man svarar på dom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett hotmailkonto sen 98 endast för registrering på olika sajter etc. Har inte fått något spam de senaste 2 åren på det kontot. Formatet förnamn_efternamn@hotmail.com

Så det är inte alltid så att man får spam på hotmail

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 22:08:03 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Ja, det är verkligen mysko ang. detta med spamningen. Min fru och jag har ett par hotmail-konton sedan -98,(vi har dock lagt in några extra siffror eller bokstäver för att försvåra) och det är inte många spammail vi får - men man får ta det för vad det är,,,-gratis, enkelt och bra att använda i annonser och dylika publika sammanhang. Har dock även haft ett annat hotmailkonto som blev översvämmat av spam, så startar du igång ett konto och får en j-la massa spammail direkt efter så pröva ett nytt användarnamn. Testa att lägga ett par-tre e´n framför ditt användarnamn. De personer du vill göra din adress känd för förstår säkert varför du vill ha denna "knirk" på namnet!

>>efter edit: ser att jag liksom besvara fel person. Sorry!

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 22:31:05 av stefan wind]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skippa Hotmail och skaffa en Spray Mail adress

istället,jag har en sån och har aldrig råkat ut

för spam.

 

/Janne G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Har också haft ett Hotmailkonto länge, sedan mitten av 90-talet. Det är först de sista två åren som jag har börjat få spam. Och det är nog på senare tid som jag har haft min adress "liggande på nätet". Nu får jag också fyra/fem skräpmail om dagen, har mittennivån på skräppostfiltret.

 

Har bekanta som har haft Hotmailkonto endast ett par år och de får mängder med skräpmail. Är det bara en slump att det skiljer så mycket mellan olika konton, eller är det mer spam till nya? Min email är förnamnefternamn@hotmail.com, dvs ganska "lätt".

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara möjligt att titta vilket "ip" nummer det kommer ifrån. Det kan man ju göra i hotmail på avancerat och när man har fått oönskade e-mail så gör man en mega dos-attack så att deras datorn laggar sönder... :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Borde det inte vara möjligt att titta vilket "ip" nummer det kommer ifrån. Det kan man ju göra i hotmail på avancerat och när man har fått oönskade e-mail så gör man en mega dos-attack så att deras datorn laggar sönder... :D

 

Njae, man kan väl känna så när man blir förbannad. I slutänden får man väl saken i nacken själv när det uppdagas vem som ligger bakom attacken. :(

 

Bästa är väl en abuseanmälan i så fall så idioten blir avstängd.

 

Har själv haft Hotmail sedan slutet på 90-talet och får bara spam från MS själva. :)

 

Min telia.com-adress spammas rätt flitigt periodvis, men jag öppnar inte mailen. Raderas direkt! Det är nog det effektivaste, eftersom spammen minskar radikalt.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Tänkte inte på andra alternativ, typ Spray, Passagen osv. Finns det möjlighet att ha fotoalbum i dessa tjänster? Kollade lite på Spray men kunde inte se det. På Hotmail kan man få 30 MB och det funkar bra att t ex köra en speciell Hotmail-adress där man kan ha foton för speciella tillfällen, t ex "Firmafesten". Man kan då starta ett konto med namn Firma Fest osv!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Skräppost.

 

/Stefan - moderator för Avreagera dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...