Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-växlare?


Mic

Rekommendera Poster

Jag ser förvånat på nu när alla radio/tv-butiker säljer sina DVD-spelare med plats för EN DVD-skiva. Parallellerna till CD:ns introduktion är ju slående.

Men nu när tekniken finns att bygga CD-växlare borde det ju vara lika lätt att bygga DVD-växlare eftersom de har exakt samma skivstorlek.

Tänk tanken: en DVD-växlare med plats för 100 skivor som både klarar dagens DVD-video och den kommande DVD-Audio standarden.

Hur länge skall vi behöva vänta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Gör ett kort inlägg här och hänvisar sedan till forumet "Klarar DVD CD-R?", där du kan finna en hel del information. Om du önskar ytterligare information så vänligen lägg förfrågningarna i ovanstående forum, blir lättare att svara på bara ett ställe.

 

DVD-växlare finns! Har själv sett en sådan, minns ej vilket fabrikat, men jag har katalogen hemma så om märke önskas kan jag ta reda på det tills på måndag.

 

DVD-Audio ingår i DVD-standarden precis som DVD-Video. Köper du en DVD-spelare klarar den att spela DVD-Audio, i varje fall ska de göra det från generation två och uppåt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte dvd-audio standarden lite komplex. Med fler bitar än 20/16. Fast det borde hänga på ljudkortet.

 

Finns ju en massa olika konstilationer av dvd-audio väl, som på cd med 12x74 min (tror jag, eller gissar), till 74 min på en dvd skiva i super kvalitet.

 

Jag är inte speciellt insatt ska tilläggas, men vill ha ett klargörande. (Mats Hultgren eller annan IDG personal, var är du/ni?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

För att få ge ut DVD-skivor MÅSTE ljudet finnas i Dolby Surround PRO Logic och/eller PCM form på skivan. Att sedan producenterna kan välja att även (INTE istället!) lägga in DTS (TOTALT ÖVERLÄGSET!), Dolby Digital 5.1 (bra!) eller Mpeg-2 (jobbigt, HATA philips, som skapade en tredje standard istället för att använda någon av de två som fanns!) ger användarna möjlighet att lyssna på ljudet med ÄNNU bättre kvalitet.

 

...kom dock ihåg att en AC-3 (DTS, Dolby Digital eller Mpeg-2) mix aldrig kan bli bättre än mastertapen.

 

DTS är den klart bästa ljudstandarden idag (tar upp tre gånger så mycket diskyta som Dolby Digital) och håller 96KHz i 20bitar, ganska inponerande siffror...

...och OTROLIGT imponerande när man lyssnar i en "riktig" anläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...