Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PUL


anteD

Rekommendera Poster

Hej

 

Som säkert en del har sett så har det förekommit en debatt på skräppost där en person som har skickat spam har fått sitt namn med mera publicerat här på Eforum. Detta är, vid första anblicken, inte helt lagligt enligt PUL, men jag hittade en liten sak i lagtexten som jag undrar över:

 

Samtycke eller offentliggörande

15 § Känsliga personuppgifter får behandlas, om den registrerade har lämnat sitt uttryckliga samtycke till behandlingen eller på ett tydligt sätt offentliggjort uppgifterna.

 

Hur tydligt skall ett tydligt sätt vara? Finns det några fall där detta har prövats?

 

Ett exempel skulle kunna vara där man gett sitt medgivande till ett företag att registrera vissa uppgifter och givit sitt medgivande till dem att publicera dem på sin sajt. Sajten som jag tänker på är Nic-se.se där man kan söka efter info om domäners ägare utan att behöva logga in eller något liknande.

 

Får man då, som tredje part, publicera dessa uppgifter? Jag har ju inget medgivande om att publicera den informationen, men den finns att hämta på ett annat ställe där den tydligt står.

 

-- ante --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Sajten som jag tänker på är Nic-se.se där man kan söka efter info om domäners ägare utan att behöva logga in eller något liknande

 

Just i NIC-SE-fallet så står det med i avtalsvillkoren att de har rätt att publicera organisationsnumret. Har man enskilld firma, får man höra av sig till NIC-SE om man inte vill att det ska synas.

 

Det var i alla fall det svaret jag fick av Nic-se. På den SE-domän jag själv har, visas inte mitt personnummer, men det är för att jag begärt det.

 

Får man då, som tredje part, publicera dessa uppgifter?

 

Den som äger personnumret måste ge sitt medgivande till varje organisation som publicerar det. Däremot får du troligen länka till en sida där det finns.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 14:59:42 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...