Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag till förbättring


Clas Ericson

Rekommendera Poster

Clas Ericson

Vore det inte intressant att sammanställa Eforum-användarnas erhållna poäng per inlägg, dvs totala erhållna poängsumman delat med totala antalet inlägg, på samma sätt om det idag listas totala antalet poäng som användarna har?

 

Då får man ju ut en rating på hur hög kvalité en användares inlägg har i snitt.

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har föreslagits förrut, även att detta skulle ligga som underlag för de utnämningar som finns men det föll platt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte intressant att sammanställa Eforum-användarnas erhållna poäng per inlägg, dvs totala erhållna poängsumman delat med totala antalet inlägg, på samma sätt om det idag listas totala antalet poäng som användarna har?

 

Då får man ju ut en rating på hur hög kvalité en användares inlägg har i snitt.

 

Bra idé ! Jag gillar perspektivet att Weyland har fått utdelning i 4,49% av sina inlägg. Själv har jag fått utdelning i 4,3% !!! Det ser mäkta bättre ut än 463 poäng vs 145 ;)

 

Maratonmannen är extremt ohotad enligt den statistiken :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé ! Jag gillar perspektivet att Weyland har fått utdelning i 4,49% av sina inlägg. Själv har jag fått utdelning i 4,3% !!! Det ser mäkta bättre ut än 463 poäng vs 145 ;)

 

Maratonmannen är extremt ohotad enligt den statistiken :)

 

Ptja, kanske skulle buffa upp mig en bit. 8,2 % för min del :D

 

Nu skall jag in till stan, lämna in min deklaration och sedan se Cortegen ikväll. Trevlig valborg på er :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket syfte skall det tjäna?

Att alla inlägg alá yada-yada (ja, som detta ;) skall försvinna då det uppenbarligen finns hög-statistiksugna medlemmar?

 

Nja jag röstar inte för, men det är bara min humble opinion. :)

 

Mvh

-Cat [som önskar alla en trevlig Valborg!]

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 13:08:46 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistik är aldrig fel. Förutom det som ni redan föreslagit så vill jag veta i vilka forum jag fått mina poäng!

 

Jag gillar perspektivet att Weyland har fått utdelning i 4,49% av sina inlägg. Själv har jag fått utdelning i 4,3% !!! Det ser mäkta bättre ut än 463 poäng vs 145 ;)

 

Maratonmannen är extremt ohotad enligt den statistiken :)

Den statistiken leder nog Thomas Tydal stort med 20,9%. För mig är siffran 11,1%. Ganska bra, skulle nog på top10-listan om man räknade med de som har över 1000 inlägg. (orkar inte räkna för de andra)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 13:11:41 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket syfte skall det tjäna?

Att alla inlägg alá yada-yada (ja, som detta ;) skall försvinna då det uppenbarligen finns hög-statistiksugna medlemmar?

 

Fast halva behållningen av eforum tycker jag är alla trevliga diskussioner om mer eller mindre vettiga ämnen :) Men visst det finns väl de som skulle känna sig hämmade att ge sig in i en sådan debatt isf. (=

 

Å andra sidan så skulle nog toppen se lite mer varierad ut, om nu alla fortsatte i samma stil, dvs verkligen diskuterade och inte höll tyst när de riskerade att inte få poäng. (=

 

Jaja.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket syfte skall det tjäna?
För att skapa en överklass resp underklass på eForum förstås! ;)

 

Nja statistik är alltid kul, oavsett om det finns något vettigt syfte. Statistik över poäng/forum tycker jag däremot är ganska kul, om inte viktigt.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis, medaljen har juh fler än en sida..

..men-men, får väl se vad de andra tycker.

 

Mvh

-Cat [med lånad 100Mb-lina för en lyckad Valborg. :)]

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa en överklass resp underklass på eForum förstås! ;)

 

Hemska tanke! Då är man juh nära rännstenen å plåtmuggen! *skrammel-skrammel* Skänk ett poäng till mat & logi... =)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 13:19:34 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Sen är det inte alltid man får poäng för ett bra tips, förslag eller en klockren länk till lösning på något. Högst "tack" eller "tack så mycket". I vissa fall får man varken svar eller poäng.

 

Det kan väl låta bra med statistik och få en mer mogen framtoning på det hela, men mörkertalet är stort.

 

En annan förbättring vore om alla skrev slutlösning på sina problem med olika saker som de tar upp här. Glömmer det ofta själv, men vore kanon om man kunde komma ihåg det. Då hjälper man andra som råkar ut för samma problem eller dyligt.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl detta som är definitionen av de eforumska poängen:

Får du hjälp med ett problem så kan du visa din uppskattning med ett poäng.

Det har väl inte _så_ mycket med kvalite' i diskussioner att göra egentligen.

 

Man får fila lite på definitionen.

 

Dessutom krävs det att det verkligen utdelas poäng när kriteriet är uppnått, vilket definitift inte alltid är fallet.

 

Men som sagt, statistik kan aldrig få för mycket av i Eforum.

Själv hamnar jag på 8,966376%

 

Fast gör inte statistiksidan för lång ! just nu kopplas jag upp i endast 21.6 kbit/s

 

/TN

Hata luftledningar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är saligare att giva än att taga"

 

Så lyder det gamla beprövade ordspråket. Därför föreslår jag att de som givit flest poäng i förhållande till antalet skrivna inlägg bör få en plats bland Eforums elit.

 

PS. Det här inlägget är skrivet med en högst egoistisk baktanke. För mer information, vänligen se mitt "användarinfo". DS. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...att sammanställa Eforum-användarnas erhållna poäng per inlägg...en rating på hur hög kvalité en användares inlägg har i snitt.

Visst vore det intressant med en Topp 10-lista ytterligare. Och där tror jag det kan röra på sig lite mer, än dagens maratonlistor Topp 10 poäng och Topp 10 skribenter.

 

Men att poängen är en objektiv värdemätare på kvalitén av en användares inlägg kan jag inte hålla med om. Poängutdelningen är många gånger högst subjektiv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

 

Ibland kan man ju få poäng för nåt "skräp-inlägg" och ibland finns det snålisar som nästan aldrig delar ut poäng, trots bra inlägg. Alltså ingen vidare rättvis mätare på inläggskvaliten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta får man poäng när man hjälpt någon så visst är det en värdemätare.

 

Däremot att ha en topp tio som aldrig rör på sig för de som haft samma nick sedan eforums start är ju lite meningslöst eftersom den aldrig rör på sig.

 

Inget ont sagt om personerna bakom men som lista är den totalt ointressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte intressant att sammanställa Eforum-användarnas erhållna poäng per inlägg, dvs totala erhållna poängsumman delat med totala antalet inlägg, på samma sätt om det idag listas totala antalet poäng som användarna har?

 

Då får man ju ut en rating på hur hög kvalité en användares inlägg har i snitt.

 

//Clas

 

Jag tycker det är en ganska bisarr tanke med poäng och att användarna ska "kvalitetsmärkas". :-(

 

För min del skulle jag föredra att det fanns någon slags tack-"ros" man kunde placera i sitt inlägg om man känner för det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson
Jag tycker det är en ganska bisarr tanke med poäng och att användarna ska "kvalitetsmärkas".

En av tankarna bakom poänggivning är ju att det sporrar skribenterna att skriva vettiga inlägg. På så sätt förbättras kvalitén på Eforum.

 

Å andra sidan kan det ju vara så att det har en hämmande effekt också om man tar fram ett tal för kvalitéen på inläggen, att folk inte "vågar" skriva ett svar för att de tror sig inte få någon poäng för det. Fast någon sådan tendens tycker inte jag mig märka idag i alla fall.

 

Jag tycker att den här frågan går tillbaks till grundtankarna bakom Eforum. Ska Eforum vara ett forum för ditt och datt, dvs allmänt oseriöst diskuterande, eller ska Eforum vara en plats där man kan få hjälp med olika problem? Om det är det senare så borde man sporra användarna till bra och hjälpsamma inlägg, då kanske "kvalitetsrating" kan vara något.

 

Saxat ur "Så här fungerar Eforum" så verkar det som om det är mer åt det sistnämnda alternativet.

Tanken bakom Eforum är att alla människor - oavsett teknisk kompetens - ska kunna ställa frågor och hjälpa varandra med diverse problem.

 

//Clas

 

[inlägget ändrat 2003-05-01 16:13:00 av Clas Ericson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

edit - edit - läste fel - edit - edit

 

Jag håller med Maratonmannen om att poäng/inlägg inte är någon rättvis värdemätare för kvalitén för en skribents inlägg. Skulla vi endast skriva poänggivande inlägg så skulle all diskussion "vid sidan om" (som den här tex) försvinna. Då skulle i alla fall jag inte vara lika ofta här. Det är blandningen av alla olika typer av diskussioner som gör eForum till 'eForum'.

 

Däremot att ha en topp tio som aldrig rör på sig för de som haft samma nick sedan eforums start är ju lite meningslöst eftersom den aldrig rör på sig.
Jodå, så klart det rör på sig. Jämför man top10-poäng för ett år sedan så är nog inte ens hälften av personerna med nu, som var med då. (äsch konstig meningsbyggnad)

 

Inget ont sagt om personerna bakom men som lista är den totalt ointressant.
Lika (o)intressant som alla andra listor skulle jag vilja säga.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-05-01 16:28:03 av TicoRoman (Almir)]

[inlägget ändrat 2003-05-01 16:29:11 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Ska Eforum vara ett forum för ditt och datt, dvs allmänt oseriöst diskuterande, eller ska Eforum vara en plats där man kan få hjälp med olika problem? Om det är det senare så borde man sporra användarna till bra och hjälpsamma inlägg, då kanske "kvalitetsrating" kan vara något.
eForum ska nog vara både det första och det andra, och det är just så den är. Alltså får man ju hjälp med olika problem, men så kan man också diskutera olika ämnen (dvs ofast icke-poänggivande och icke-tekniska diskussioner). Det är det sistnämnda som gör att eForum skiljer sig från mängden.

 

Jag tycker det är en ganska bisarr tanke med poäng och att användarna ska "kvalitetsmärkas".
Kvalitetmärkas? Bisarr tanke? Varför det? Eller har det utvecklats till att man skryter att man har större.. ehhm fler poäng och att de som har skrivit färre poänggivande inlägg känner någon typ av "eForum-mindrevärdeskomplex"? ;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot att ha en topp tio som aldrig rör på sig för de som haft samma nick sedan eforums start är ju lite meningslöst eftersom den aldrig rör på sig.

 

Upptäckte nu att maratonmannen gått om weyland när det gäller Topp 10 poäng, jag tror det är första gången det har hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge poängen ett bäst-före-datum om vi nu ska får lite rotation i listan.

 

Årets-top-tio

Kvartalets-top-tio

Månades-top-tio

Veckans-top-tio

 

Statiskik åt de hungrande.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte intressant att sammanställa Eforum-användarnas erhållna poäng per inlägg, dvs totala erhållna poängsumman delat med totala antalet inlägg

 

Jag har (35/111) 31,5 % efter 7 månader på E-forum. Kan tyckas positivt men bakgrunden till mina poäng beror ju på att jag är en ”lurk” som mest ligger med och bara läser inlägg utan att själv skriva något. Om alla vore lika tystlåtna som jag skulle E-forum minska i betydelse.

 

att de som givit flest poäng i förhållande till antalet skrivna inlägg bör få en plats bland Eforums elit.

 

Här har jag (79/111) 71%. Den här höga poängen grundar sig på att jag ger poäng till inlägg som tillför mig något. Eftersom jag är nybörjare med låg kunskapsnivå blir det höga poäng här. Så detta kan inte gynna E-forums elit.

 

Personligen sätter jag större värde på ett vänligt TACK än någon form av poängsättning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...