Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datum


Suge

Rekommendera Poster

tja,

 

har lite problem. Jag har bytt webbhotell och råkat ut för datumformatet:

4/28/2003

 

Har förut använt formatet 2003-04-28, vilket också databasen gör om till oavsätt vilket format man lägger in.

 

Detta gör att jag fått problem att jämföra datumet i databasen och dagen (samt de kommande dagarnas datum) i SQL-satsen.

 

Hur löser jag detta. Har försökt ställa om datumet på sidan till svenskt-format men det funkar inte och skriver jag ut datumet manuellt så kan jag inte plusa på dagar...

Hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Testa att högst upp i koden skriva:

<%Session.LCID = 1053%>

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snabba ni är idag:)

 

Här är frågan:

 

Addera = "SELECT tid, match, plats FROM program WHERE Team = '" & Session("IDnummer") & "' AND Datum = #" & Datum3 & "# "

 

Har testat med <%Session.LCID = 1053%>(på tips av xYz ), men det funkar inte :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte MySQL använder ## alls för datum, du ska nog bara skicka in det som en sträng.

 

Angånde Session.LCID var det för visning, inte för hur databaser beter sig, det påverkas inte alls av vad du sätter i ditt ASP script.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men inte den form jag är ute efter...

 

Det funkar utan #, men då kan jag inte lägga till dagar på datumet då det måste vara av typen 2003-04-29 :( segt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar konstigt om MySQL inte skulle förstå datum på det formatet.

 

Har du kollat dokumentationen ? Annars finns det nog ett gäng datum funktioner du kan använda direkt i frågan men som sagt kolla dokumentationen.

 

Jag har inte jobbat så överdrivet mycket med MySQL så jag kan inte säga på rak arm vad som är fel men nog borde den klara det formatet på datumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får det här 29/04-2003 när jag använder cDate lika som när jag använder <% Session.LCID = 1053 %>!

 

Segt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Jag tror att det kan vara myODBC som strular.

 

Ligger den lagrad som 29/04-2003 i databasen?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu måste vara YYYY-MM-DD så använd samma variant som vi kom fram till i din förra tråd.

 

Function YYYYMMDD(d)

YYYYMMDD = Year(d) & "-" & Right("0" & Month(d),2) & "-" & Right("0" & Day(d),2)

End Function

 

Dvs:

 

" ... AND Datum = '" & YYYYMMDD(Date) & "'"

 

[inlägget ändrat 2003-04-29 19:06:46 av xYz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med addera dagar ? Tala om du vill göra så kan jag nog lösa det åt dig.

 

Du kan addera hur många dagar du vill, tex:

 

' addera fem dagar till dagens datum

d = DateAdd( "d", 5, Date )

 

sen kör du d genom den funktionen jag visade i förra inlägget eftersom det var tvunget att vara YYYY-MM-DD.

 

Eller, för miljonte gången ;-) ta en titt på MySQL dokumentationen, det finns massor av datum operationer du kan göra i SQL frågan.

 

[inlägget ändrat 2003-04-29 23:15:42 av xYz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tack...

 

Det är väl jag som är så kass så jag inte får det att funka...

 

Men den där varianten borde jag inte kunna misslyckas med!

 

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...