Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

slutmix


rahm

Rekommendera Poster

Hjälp en hårddiskinspelningsnybörjare! I slutmixen slår parametrarna i taket på masterkanalen. Sänker jag denna slipper jag distorsion, men volymen på den bouncade filen blir för låg. De separata kanalerna distar inte i sig själva. Jag använder ProTools.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attic Session

Du kan antingen lägga en kompressor på mastern för att dra upp ljudnivån utan att det distar, alternativt bounca ut mixen med låg ljudnivå och sedan använda valfritt program för att dra upp volymen med någon Loudness/kompressor-plugg. Steinbergs pluggsamling för mastring, Steinberg Mastering Edition, innehåller en eminent plugg för detta ändamål, "Loudness Maximizer", rekommenderas varmt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också hitta det ljudspår som peakar så högt att det distar, det kanske inte är alla? Kompression för att höja ljudnivån till normalt ska man väl undvika så gott det går, om man inte vill ha ett platt och odynamiskt ljud.. lägg en kompressor på enbart det spåret i sådanafall. ett tips är att alltid spela in med så hög ljudnivå det går, utan att det klipper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attic Session

Men om han drar ner volymer på kanaler är chansen stor att han även vill dra ner fler grejer för att behålla dynamiken, vilket i slutändan ändå kommer ge honom en master med "för låg" volym. Därför, om han vill få upp volymen, bör han köra en kompressor el. dyl. för att få upp den utan att det distar. Det är väl ändå inget onormalt att komprimera en master för att få högre volym? Självklart mister man en del av dynamiken, men det behöver inte vara en nackdel som överväger fördelarna. Jag har alltid gjort det, och så vitt jag vet gör de allra flesta andra detta också. Men det beror mycket på vilken musik man gör också. Spelar du t ex in musikal eller klassisk musik, där dynamik spelar en väldigt stor roll, ska man nog akta sig för att komprimera mastern. Kör du däremot elektronisk dansmusik där man vill ha ett maffigt sound med jämn nivå kan det vara bra. Även en hel del popmusik komprimeras kraftigt, lyssna på KENT's senaste platta t ex, mer komprimerad master kan man leta efter ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej nej, inte alls, det är inget fel med att komprimera en master, men betänk att den hade låg volym från början, vet inte exakt hur låg, men i vissa fall krävs det så mycket kompression för att komma upp i normala nivåer så allt bara blir sås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attic Session

Jag tolkar det som att han vid normalnivå tycker det är för låg nivå. Jag menar, mastern distar, och om han drar ner den så att den inte gör det (om han precis lyckas pricka peaken i mastern på 0:an så är väl det "normalnivå" eller? Han kan ju inte få högre utan att det distar, såvida han inte använder kompressor) tycker han det är för låg volym. Alltså måste herr Rahm köra kompressor för att få upp volymen till det han vill ha. Så tolkar jag det i alla fall :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja precis. det måste han. min poäng var att det mycket möjligt bara var ena kanalen som peakade. eller äsch

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att ni visade intresse för mitt lilla problem. Att komprimera mastern till den nivå jag önskar, och samtidigt bibehålla ett schysst ljud har visat sig vara en utmaning som kommer att sysselsätta mig ett tag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attic Session

Jo, det kan vara lite knivigt att få till, man får pilla tills det blir bra helt enkelt. Se till att ha lämpliga verktyg för det också. Som sagt, Steinbergs VST-plugg Loudness Maximizer rekommenderas starkt, men det finns en massa annat bra också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan vara lite knivigt att få till, man får pilla tills det blir bra helt enkelt.

 

"The beginners guide to Mastering":

 

http://computermusic.co.uk/tutorial/mastering/mastering1.asp

 

:o)

 

Btw, den här är också läsvärd, jag är själv mycket impad av "Waves":

 

 

http://computermusic.co.uk/reviews/h2hcompress/compress.asp

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 12:26:35 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger "i slutmixen", menar du då innan du har renderat ned hela paketet till en slutlig fil? Eller inträffar det bara efter nedmixning. Dvs när du lyssnar på det färdiga resultatet?

 

I det första fallet: Testa med att försöka isolera den kanal som har för hög nivå genom att muta en kanal i taget. När du har hittat syndaren så kan du ju justera nivåerna på just den enskilda kanalen, hellre än att behöva sänka hela mixen.

 

Om det bara går i taket när du har mixat ned till slutlig fil så kan det ju kanske vara så enkelt att du inte har mutat alla kanaler förutom den kanal som den bouncade filen ligger på. Dvs, du "lyssnar dubbelt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt så gäller det nog att se till att mixen är så bra som möjligt innan man ens börjar fundera på mastringen.

Det är ju något som oftast sköts av någon utomstående proffesionell. En som vet vad som behövs och har kunskap + utrustning att fixa det.

 

Men när det ligger mer på amatör nivå så finns det nog inte budget till en sån dyr liten snubbe....

 

Men se till att mixen ligger så bra som du bara kan få den. Använd automation för att att justera oönskade "volymhopp"

 

En anna liten sak att tänka på är att det som kommer ut till masterregeln är SUMMAN av mixens alla kanaler.

 

Något som funkar för mig är Waves L2 Limiter på masteregeln. Den har också ett väldigt bra dither så du kan bounca ner från 24 eller 32 till 16 bitar.(eller/och från 96kHz eller 48kHz till 44.kHz)

Ett måste om man vill använda ljudet/låten på en cd eller som mp3 fil...Å det vill man ju?

 

Aningen rörigt det här Lite för trött....

 

Hur som.

Kententan blir nog att du ska se till att du har en så nära perfekt slutmix som möjligt. Gör gärna några olika versioner med olika volym på sång eller kanske nån instrumental mix osv.

 

Bounca som 24bitar fil utan komp eller annan skit.

 

Sen kan du mastra senare. I valfritt program och alltid koma tillbaka till dina original mixar om du känner att du skruvat bort dig.

 

Använd om du kan Waves Mastering pluggar om du inte har råd med nån skön dyr hårdvara.

 

Nu faan går jag o lägger mig.

 

mors

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...