Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

audio knaster


JesusChrist

Rekommendera Poster

JesusChrist

Jag har fått stora problem som jag inte vet vad det beror på. Det knastrar och sprakar om mitt ljudkort ett GINA (echo). Jag kör cubase VST plus Reason och en hel del pluggar. Tycker att min 1,7ghz processor plus 500 mb ram ska räcka och jag tror inte att jag går i taket. Är det ngn som vet hur man optimerar inställningarna i Cubase för att undvika detta (memory per channel, disk block buffer size osv .. Kan det ha med latencyn att göra? Jag har ändrat hit och dit men det låter lika illa. När jag disablar audion går datorn klockrent.

Irrierande. Snart åker ljudkortet i väggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man verkligen vill använda sin dator för musik och optimera kan nedanstående sidor vara av intresse (inte minst eftersom Steinberg själva skrivit de två första) - förutsatt att du kör Win2K/XP. Kör du annan Windows så får du leka med att leta nya drivrutiner och pröva att flytta runt PCI-korten i maskinen tills det hela fungerar bättre. Det låter nämligen som det gamla vanliga problemet med IRQ-problem.

 

http://service.steinberg.net/knowledge_pro.nsf/d7c3a0044ef2b953c1256c8b004d1ab8/878bd3d942e03f8dc1256baa0058450b?OpenDocument

(precis under "Installing Windows XP" står hur man gör för att slippa ACPI-hanteringen - fungerar för både Win2K/XP)

http://service.steinberg.net/knowledge_pro.nsf/show/optimize_processor_scheduling_win2k_xp (ställ in processprioritet rätt för bättre prestanda)

http://www.fbinternet.org/optimize/ntaudio.htm (Låång genomgång, men intressant)

 

Det rätta svaret på din fråga blir alltså (förutsatt att du kör Win2K/XP):

1) Ta ett djupt andetag

2) Gå in i BIOS på din dator, stäng av "OS handles PnP" eller motsvarande - leta efter hänvisningar till ACPI och stäng av dessa

3) Stäng av datorn, ta ut alla kort förutom grafikkortet

4) Installera om Windows, följ tipsen i den första länken för att installera som "Standard PC" utan ACPI

5) Installera övriga kort ett i taget

6) Kolla noga i "Maskinvaruenheter" så att du inte har IRQ-konflikter

7) Upplev en klart bättre presterande dator

 

Det här ger klart bäst resultat på äldra maskiner, men även nya system brukar må bättre av det här - särskilt om man vill leka med många plugins och/eller låg latency.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Jag får oxå samma typ av problem, men det är endast om jag använder VST-plugin waves Rverb som har både fördelar och nackdelar.

 

Fördelar - Jag är behov av reversed reverb

Nackdelar - CPU performance flippar åt skogen, CPU performance flyger upp minst 40%..

 

Har jag 10 VST effekter så slår CPU kraften konstant 80%. När jag sedan spelar in låten så knastrar det till fett..

 

Men, jag har löst det genom att skaffa Creamware Pulsar II studioljudkort. Där jag använder x antal ASIO kanaler som simulerar direkt med kanalerna i cubase och utnyttjar DSP kraft som sitter i kortet + att jag kan använda creamwares effekter som är mycket fina =)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...