Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dvd vs Xbox ?!


Phonogen

Rekommendera Poster

jag är nu i stora planer på att inköpa en dvd spelare men sen har jag börjat fundera på ifall en xbox kan vara ett bättre alternativ.

 

Har aldrig testat xbox men läst en del om dess fördelar om man har en moddad version.

Jag ser ju helt klart fördelar med att ha en xbox.

Men saker jag vill veta innan jag väljer så är det ju detta, duger xboxen som en dvd spelare. Ligger den på samma nivå som ”vanliga” dwd spelare?

 

Låter xboxen högt?

Är det mycket jobb att se på film via en xbox lr är den lättanvänd?

Finns det några nackdelar på den jämfört med andra dwd spelare?

 

För om inte så kan jag inte förstå folk som köper en dwd spelare då man kan få så mycket mer för bara en liten ringa summa pengar till. Då man köper en moddad xbox. Men som sagt frågan är ju då är den jämförbar med dwd spelare i kvalitet?

 

Alla ni som har båda eller något av detta hur tycker ni? Ang xbox vs vanlig dwd spelare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är ju att bygga en egen DVD spelare, fördelarna är ju många som att du får en spelare som går att nätverka och som dessutom kan spela upp alla format och inte bara vissa.

 

Köp en desktop låda, billigt moderkort, en XP 1700+, en hd, lite minne, en billig dvdrom, ett radeon 7000 med tv-ut (340:- på komplett!) så är du en god bit på väg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Har själv en moddad xbox och jag måste säga att det funkar bra! Har en fristående DVD också men jag tycker att xboxen fungerar bra. Sen gör det ju inget att man kan titta på xvid,divx, dvd-r spela spel med mera på den :) Köp bara till dvdfjärren så kan du ju sitta i soffan och streama film ifrån datorn via xboxen och till tvn :D

 

Rätt soft faktiskt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital's svar där stämmer mycket bra, helnöjd med xbox:n. Har den också modifierad. Komplett multimedia maskin =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, med en moddad xbox öppnar sig enorma möjligheter..

 

Vad gäller DVD uppspelandet så är det väldigt smidigt. Jag har inte jämfört en xbox med en stationär dvd spelare. Men vad jag har hört så är det vanligt att bilden är bra men att ljudet inte riktigt är detsamma som med en stationär dvd spelare.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Skall hem och testa ljudet,bilden på xboxen kontra min pioneer dvd. Återkommer gärna med svar. Någon som har testat detta får gärna återkomma med svar.

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Ok har testat nu med dvd samt xvid. Det enda jag kan säga är KLOCKRENT!

 

XviD:en är grymt skarp faktiskt, mycket bättre än jag trodde :) jämfört med att köra över s-video eller s-vhs kabel. Möjligtvis ställa upp synctiden något men annars är betyget MVG enligt mig.

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon optisk utgång på eländet?

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hört att det ska vara bra kvalitet på dvd-uppspelningen. HAr en kompis som har en. OK, jämför du med en dvd för 4-5000 så är den nog bättre men jämfört med en dvd för under 2 så vinner xboxen.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns optisk utgång på boxen såklart... å koax oxå om man vill.

 

...bildkvaliteten rent signalmässigt är suverän, ps2 kan gå å lägga sig i ett hörn :) ...däremot har jag hört att just dvd-uppspelningen på xbox är klart under medelmåttet, med tydlig pixelering/blocking i mörka partier. Inget jag har orkat kolla efter själv dock, kör juh med HTPC istället.

 

Min xbox låter en del, inte alls perfekt för att se på filmer med lågmälda partier i...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-04-28 18:03:42 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar du att kolla på film eller att spela?

 

Ska du ha en DVD-spelare eller en Warez-spelare? Jag tror de flesta i denna tråden är ute efter det senare...

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min xbox låter en del, inte alls perfekt för att se på filmer med lågmälda partier i...

Om vi ska fortsätta med att tala om PS2 så kan man säga att den är ganska högljudd, minst sagt.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska fortsätta med att tala om PS2 så kan man säga att den är ganska högljudd, minst sagt.

 

Jo den är väl på ungefär samma nivå som xboxen, enligt min egen erfarenhet. Dvs egentligen för hög :)

 

Ska du ha en DVD-spelare eller en Warez-spelare? Jag tror de flesta i denna tråden är ute efter det senare...

 

Inte jag, tänker inte ens chippa den - bara ute efter de enstaka suveräna spelen och live!... ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min xbox låter en del, inte alls perfekt för att se på filmer med lågmälda partier i...

 

Jaa, den låter en del... Men jag har min i en tv-bänk med dörrar så jag är nöjd som bara den med min!! :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, den låter en del... Men jag har min i en tv-bänk med dörrar så jag är nöjd som bara den med min!! :)

 

Haha, om det nu inte var för att jag oxå har den bakom dörrar i ett rack - det låter ändå, mer än en LCD-projje :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Weyland: Har för mig att du har en V1.0. Dessa är ju lite mer högljudda än min V1.1 då min inte har någon fläkt i sig :) Ni som köper en ny nu får ju antingen en V1.1 eller en V1.2. V1.2 är oxå modbar numera :)

 

Kul att se att andra har samma bra erfarenhet vad gäller divx och xvid på boxen. Sen är ju inte spelen helt fel heller :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..alltid funderat på att testa vattenkylning, kanske 1.0:an är tillräckligt slit-å-släng att våga prova på? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

När kommer X-box2?

 

Nuvarande X-box är ju tämligen slöer: 700 MHz Celeron +GF3+64 MB delat minne.....

Rena "återvinningsdatorn".. (Dvs en sån som hamnar i kommunens återvinningsstation..)

;-)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer X-box2?

 

När HDTV är standard? :) ...näe, men jag ser inga prestandaproblem i dagens xbox - räcker med en omgång DoA3 för att förneka alla sådana behov (iofs beroende på hur stor TV man har ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...däremot har jag hört att just dvd-uppspelningen på xbox är klart under medelmåttet, med tydlig pixelering/blocking i mörka partier. Inget jag har orkat kolla efter själv dock, kör juh med HTPC istället.

 

Jag vet inte om det hjälper, men det har ju kommit hack så att man kan köra i progressive mode...

Själv har jag ingen tv som stödjer detta. Någon tydlig "pixling" skulle jag nog lagt på minnet.

 

Fasst har man projektor eller nåt så märkar man säkert sånt bättre än på en vanlig tv.

 

Om vi ska fortsätta med att tala om PS2 så kan man säga att den är ganska högljudd, minst sagt.

 

Jag har märkt att det varierar en hel del.

Själv har jag ingen PS2, men vissa jag hört ligger i xboxens ljudnivå ungefär. Medans andra knappt låter över huvud taget. Fläkten blåser knappt en tredjedel så mycket som den ljudligare..

 

När kommer X-box2?

 

Nuvarande X-box är ju tämligen slöer: 700 MHz Celeron +GF3+64 MB delat minne.....

 

Xbox 2 kommer såfort Microsoft hinner slänga ihop en. Sony, Microsoft och Nintendo vill ju alla vara först ut. 2005 var väl datumen satta på förut men dom har möjligvis lyckats pressa det till 2004.

 

Sony har ju börjat ju hypa den processor dom ska ha, "cell" eller vad den heter, som ska slå 100 st. P4or eller vad det va? :P

 

Vad gäller spel så tycker jag inte att prestandan för xboxen är dålig. Lite dåligt i ram kanske men annars så klarar den ju alla dagens spel om dom bara optimeras lite ;)

 

Om xboxen blir lika lätt att modda och att samma underhåll och community följer med så är xbox 2 ett måste :)

Men om det bara blir en spelmaskin så blir det till att dom snor en massa PC titlar för att man ska orka..

Men iof så spelar jag egentligen inge mycke.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-04-28 22:20:33 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad fart det vart här då .. har ju inte hunnit med och svarat jag =/

 

Hmm ja vill ni kalla det för ”warez” spelare så visst det är ju även det ett syfte med den. Men det verkar råda delade meningar om detta om den är bra till film lr inte.

 

Jag är ju tok sugen på att införskaffa en dvd spelare som sagt för att se på film. Men å andra sidan stör det mig att många ”warez” filmer man har ligger på divx vilket inte det är så vanligt att dvd klarar. Och jag är less på att se på datorn igenom tvn för den låter så mycket men det gör alltså Xboxen också? :/ Nu får jag besluts ångest som faaaaaan.

 

Detta är vad jag ser för fördelar med en xbox. (rätta mig om jag har fel för detta är bara vad jag tror)

 

1 Kul med TV spel. (vet =) )

2 Kan modda den så man kan ha den som en emulator till andra TV spel? Tex 8bits nintendo osv. ??

3 Möjlighet att kunna se på film via alla format och storlekar osv.

4 man kan lägga in spel på HDn?

5 Kan se på dvd filmer

6. Bra format som man kan ta med till sommarstugan med alla dessa roliga saker på.

7. Kan ha den som en webb och CS server osv?

 

Som sagt hälften av detta är säkert omöjligt? : ) detta är bara vad jag tror och som jag fått för mig man kan ha den till.

 

Nack delar då?

 

Den låter mycket?

Sämre gränsnitt en än vanlig DVD för film bruk?

Sämre bild ljud?

 

Det ser ju ut som det är mycket mera fördelar på en xbox. Men om film upplevelserna blir sämre via xboox så är det faktiskt ett riktigt stort minus =/ men men man kanske köper xbox först sen dvd :P *ska bli rik* haha

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe... Så illa är det inte med min... Kan inte vara.. Jag har till å med ful-dragit tp:n ut genom dörren så den är inte helt stängd... :/

 

Höj volymen på TV:n helt enkelt!! :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phonogen:

Jo, allt du nämner går att göra.

För att ha den som webb server och CS server måste du installera linux. Och jag tror inte att xboxen är så bra som CS server, eller räcker en 700 mhzare med 64 mb ram? (tvivlar på ramet).

Sen vet jag inte om man kan ha en xbox på dygnet runt utan att göra något åt kylningen?

Går kanske.. Men varmt blir det i alla fall..

 

3.

Man kan spela de allra flesta format. Man kan även spela upp filmer från datorn via nätverket. Och gör man det så kan man även spela upp filmer som ligger innuti zip/bin/img filer.

Det som inte går är Quicktime och Realplayer, men dom jobbar på det.

Det går även att spela filmer som ligger på en CD skiva. Tyvärr så är xboxens DVD värdelös på att läsa CD-r. Det finns flera varianter av den och det har blivigt bättre - men räkna inte med det. Det går visserligen att byta ut den men då kan du inte spela original-spel längre (om du inte vill strula en massa)

 

Men hårddisken är i originalet 8/10/20 gig. Får du 8 eller 10 giggaren får du inte plats med mycket eftersom xboxen snor 5 gig.

 

DVD gränssnittet är väldigt smidigt tycker jag.

Men köpt en DVD kontroll.

Moddar man så behöver man inte den, men original gränssnittet är mycket bättre.

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2003-04-28 23:05:08 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...