Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är DVI värt pengarna? (vid TFT köp)


nils_pil

Rekommendera Poster

 

Hur stor skillnad är det på att köra en TFT analogt eller digitalt, är det mer eller mindre ett krav för att skärmen ska göra rätt för sig eller är det bara för de som verkligen vill ha det bästa?

 

Kan tänka mig att det är lite beroende på skärm och grafikkort, jag har ialf spanat mest på märkena Hitatch (CML174SXWB), LG (L1710B 17# TFT TCO-99 SILVER) och Samsung (SynchMaster 17XX).

 

Anledningen till min fråga är givetvis att jag vill komma undan så billigt som möjligt (student) men för den delen absolut inte måla in mig i ett hörn om det verkligen ÄR så mycket bättre.. då väntar jag hellre och får rätt från början. Till saken hör också att jag inte har någon DVI-utgång på mitt nuvarande grafikkort och ett sånt kostar väl också en del slantar.

 

Har läst en del på Tom's Hardware och det verkar i stort sett kvitta hur man kör?!:

 

"VGA or DVI?

Theoretically, it's best to plug a monitor into the DVI of the video card if it has one. This means the card does not have to convert the signal to analog, an operation always likely to cause loss. But actually, these days, converters are excellent and there is no noticeable difference between the interfaces. So make the choice that fits your wallet. There is usually a price difference of about $100 between a DVI and a D-Sub monitor, so you will most likely find it better to settle for analog."

 

Kommentarer ang. hurvida DVI ger någon betydande skillnad eller andra tips mottages tacksamt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir skarpare med DVI-anslutning. Om det är värt 1000 spänn är en annan fråga, men om jag köpte en så dyr monitor skulle jag definitivt se till att få en med dvi-anslutning. Om budgeten är tight är väl det bästa fortfarande att köra med en CRT-monitor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de tester jag läst är kvalitetsskillnad normalt sett inte märkbar. Men i teorin ska DVI vara bättre, mindre störningskänsligt samt att man slipper digital->analog->digital konverteringen.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag kan inte "lyckosamt" köra upplösningar över 1600x1200 utan att få störningar analogt.

Nästa grafikkort blir helt klart med DVI-ut!

 

(IOFS. räcker 1600x1200, men men.. ;-)

 

 

 

MVH

pedagogen -alla borde ha en jätteskärm! Storleken HAR betydelse!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...