Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra ett program


Fredrik Grönlund

Rekommendera Poster

Fredrik Grönlund

Hej, jag är på väg att vilja göra ett registerprogram som skall starta upp olika bildfiler, vad skall jag använda mig av för program & vad finns det för bra böcker för en som aldrig har hållit på med detta tidigare

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hur tänkte du dig att programmet skulle fungera? Vad är det den ska göra? Kommer du att ha en massa refernser till bildfiler i en databas och så vill du bläddra bland dem och visa dem?

 

/Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Grönlund

Ja ungufär något sånt, skall alltså bygga upp en databas där alla bildfilerna finns och utfrån databasen skall man kunna välja vilken fil man vil öppna och titta på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jag skulle väl börja med Visual Basic och bygga det hela kring en access-databas till att börja med.

 

Visual Basic är ganska lätt att komma igång med och sedan är det en barnlek att börja skapa ASP-sidor för webben som jobbar mot samma databas. ASP är väldigt likt VB.

 

/Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hur många bildfiler är det fråga om..? databaser är ju ett förträffligt sätt att organisera filer, men är det nödvändigt i detta fallet!? en objektdatabas är annars utmärkt för att organisera multimedia filer oxå vidare.. men det verkar ju inte som det skulle vara fallet.

/fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Om du gör det här på en PC med VB som frontend så är jag inte helt säker, men på en Mac kan du slänga (ungefär) följande sub i en openWindow-event i RB:

 

Sub OpenReg as boolean

dim p(0) as picture

dim i as integer

dim rf as ResourceFork

dim f as folderitem

 

 

f=selectfolder

if f<>nil then

for i=0 to f.item=nil

rf=f.openAsResourcefork

if rf<>nil then

if rf.getpict(-16455)<>nil then

p.append rf.getpict(-16455) //?

else

// parse nilobject-resource here

end if

// parse nilobject resourceFork here

end if

end if

end sub

 

SelectFolder kan bytas ut mot ett record som har accessats tidigare, gärna med pekare mot filpathen. Är det fråga om väldigt många bilder så måste du lösa det i c/c++. På PC så fungerar inte resursgaffel-previewen, men det borde finnas alternativ. Observera att du även måste parsa vilka filtyper du kan öppna nativt, annars får du en väldigt elak boomboomboom-exception i runtime.

 

Hör av dig om du har frågor, och får jag fråga vad det var du hade tänkt göra, mer specifikt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Oh herrejösses, det där blev helt fel. Om du kör det jag skrev så får du garanterat en OutOfMemory-exception. Sorry, jag är lite lummig just nu...

 

p(0) ska vara en folderitem-array, och du måste accessa picture-objektet när du vill visa det och sedan nollställa det och ta nästa (om du inte har några terabyte RAM).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...