Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SCSI moi


GRYM

Rekommendera Poster

Jag har försökt att gå över till OSX. Tyvärr så verkar ett problem olösligt. Kanske någon därute kan hjälpa mig?

Vi köpte en trumscanner under 90-talets senare del. Scannern kostade runt miljonen på den tiden, den drivs med SCSI-kabel mot en nyinköpt dual G4. Problemet är att jag får ingen kontakt med scannern om jag startar i OSX, inte ens i classic-läge. Jag måste starta på 9.2.2. Programmet som styr scannern är nedlagt. (LinoColor) Att köpa en ny scanner med programvara för OSX är inte att tänka på. Finns det några knep att ta till? Just nu har jag uppdaterat till 10.2.4. Jag ska prova uppdateringen 10.2.5 så fort som möjligt....men jag är skeptisk.

Tacksam för hjälp.

/G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, med tanke på scannerns pris; är det inte bättre att skaffa en extra Mac och att du kör med firewire till din OSX workstation ? Du kan juh ha en displayswitch till din enda(?) display och ha den andra Mac:en "under bordet" sas ...

 

 

*fy vad jag är trött, ser inte vad jag skriver*

[inlägget ändrat 2003-04-24 20:52:14 av Blekis ®]

[inlägget ändrat 2003-04-24 20:54:00 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns några drivrutiner för scannern så är det rätt kört. Det blir till att köra OS 9, såvida inte någon fler har samma scanner, med programmeringskunskaper, kan porta programmet till OS X.

 

Så jag tycker Blekis hade en bra lösning, skaffa en liten dator och koppla ihop de båda med snabbt nätverk (1GBit är inte fel).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Det får nog bli någon liknande lösning. Tyvärr är programmet rätt krävande, så någon "liten" Mac går nog inte.

 

Tycker dock det är lite risigt av Apple att skapa ett system som lämnar många i sticket. Lite mer stöd för äldre kringutrustning borde man väl kunnat fixa? Fast nu får de ju sälja en dator till....?

 

/G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Ja, men det är väl ett val som Apple måste ta, tyvärr.

 

Skulle tro att många av de gamla drivrutiner som finns ute anropar hårdvaran på ett sätt som inte är acceptabelt i ett modernare operativsystem, främst genom att lägga beslag på hårdvaruresurser utan att vilja dela med sig.

 

Men, jag kommer iofs ihåg att det var en hel del pyssel med våran svarv (en Screen) också, speciellt när vi gick från 7.x till 8.x, det ligger trots allt lite i scannertillverkarens intresse också att erbjuda fräscha drivisar/scannerprogram.

 

Tillverkare av billiga scannrar typ "Umax" osv.. klarar det ju, varför ska inte tillverkare av dyrare utrustning klara det ??

Samma förhållande är det ju för övrigt med Rippar också, desto dyrare programvara, desto trögare med stöd för nya OS känns det som :-(

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Förresten, har du ringt och kollat med Heidelberg ??, det verkar ju som att Linocolor fortfarande säljs även om de inte har den på sin egen helsida längre.

 

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Jag har varit i kontakt med Heidelberg (sverige). Det var egentligen dom som kontaktade mig, eftersom jag hade uppgraderingsavtal på programvaran. De sa bara att programmet kommer att läggas ner. Ett nytt program har utvecklats (NewColor). Detta program kommer ej att utvecklas (ta fram drivrutiner) för den scanner jag har, endast de nya. Det var på det här sättet som jag började kolla alternativa lösningar.

 

Jag har även varit i kontakt med andra programvaruutvecklare. Silverfast är en av dem. De svarade:

 

It is really difficulty, to work with the scanner under OS X classic enviroment, cause Linoscan need direct communication, and under classic enviroment, this is not possible.

 

Jag får alltså köra en dator med gammalt system, lite längre fram köper jag en ny och använder båda två.

 

Tack för alla tips.

 

/G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Tycker själv att det är dålig stil av scannertillverkaren att inte fixa fram drivrutiner till Scannern.

OK om det vore en billig hemscanner för ngn tusenlapp men till en så pass dyr scanner...

ß

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...