Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag har gått vilse i Xvid djungeln.


Mad Man

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hoppas någon kan hjälpa mig att hitta hem.

 

Det hela började med att jag skulle titta på en avi som när den startade enbart var grön. Dock så var ljudet OK. Eftersom jag aldrig tidigare kört Xvid så trodde jag att problemet låg där.

 

Körde Gspot men den fann att codecen var OK?!?

 

Laddade hem ffdshow (Det var inte lätt att "välja" vilken av alla varianter, med den jag "tog" heter ffdshow-20030422.exe). Startar ffdshow, men där finns inga inställningar, så jag misstänkte att jag inte skulle göra något där.

 

Laddade hem den xvid codecen på http://www.divx-digest.com/software/xvid.html.

 

Men kör jag någon av de tre (WMP, Real, RadLight) mediaspelare jag har nu så får jag inte ens någon bild. Startar jag GSpot nu så får jag "Codec not installed!". (Trodde att det var just det jag hade gjort...). Klickar jag på knappen more info så får jag bara: "No details avaliable".

 

Kan någon hjälpa mig att reda ut denna sörja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här: www.xvid.org

 

Temporärt kan man ändra header på filen från xvid till divx o använda befintlig divxcodec.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avinstallara nimo codec pack ifall du har det. sen installera senaste ffdshow o xvid, då ska det funka.

 

annars kan du prova att installera om alla de programmen så kommer det funka

 

Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är det löst?

 

För mig var just ffdshow den codec som norpade åt sig XVid filer och skapade en stor grön ruta.

 

En enkel lösning, som håller i sig tills du installerar om ffdshow kan vara detta:

 

Öppna programmet mplayer2.exe (nedskalad variant av WMP)

Öppna en "grön" Xvid film i mplayer2

I mplayer2 öppna avancerade egenskaper, och ta upp egenskaperna för ffdshow. Bocka där av alternativert XVid.

Om du nu även har Xvid installerat så bör Xvid, nästa gång du öppnar en Xvid-kodad film, själv ta hand om avkodningen.

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-24 09:06:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte så bra...

 

Detta har jag gjort nu:

 

1) Avinstallerat Nimo (Build 8)

2) Testkörde. Både Real och WMA fattade nu att en codec fattades, men ingen av dom lyckades ladda ner en ny. (Real påstod att den eftersökta codecen inte fanns, WMA klagade att jag hade "fel" webbläsare?!?)

2) Installerade fddshow-20030422.exe i c:\windows\system. Kryssade ENBART för xvid i installationsrutan.

3) Installerade XVid_Install.exe

 

Nu startar filen i alla spelare, men bilden fastnar i första bildrutan, trots att "tiden går". F.ö Så är det olika bildrutor från gång, oavsett vilken spelare jag använder...

 

Jag har även farit runt på lite forumsidor och sökte efter hjälp. Problemet är att det tenderar att vara lösningar som jag inte förstår mig på. Och det kan innebära att blir ännu svårare att reda ut det hela, eftersom jag inte kan förklara vad jag har gjort. Dessutom verkar de flesta andra ha problem med att bilden är grön...

[inlägget ändrat 2003-04-24 22:27:26 av MadMan00]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde du min instruktion?

 

1: Se till att Xvid-codecen är installerad.

2: Se till att ffdshow inte agerar codec för Xvid, se denna bild:

http://w1.876.telia.com/~u87618716/ffshow.jpg

 

Dessa egenskapar kan du få upp om du följer instriktionerna jag gav i det tidigare inlägget.

 

Nu vet jag inte om detta löser ditt problem, men det fungerade för mig.

 

[Ed:]

Läser ditt inläggen gång till:

FFDSHOW ska INTE ta hand om Xvid...

 

 

/T

Oj - helt plötsligt är jag en hygglo klippa.

Tack för det!

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-24 23:42:08 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken instruktion?

 

Den enda instruktion jag kunde se i dina meddelanden var den ang. mplayer2, vilket jag uppfattade som ett sidospår.

 

Vad jag har kommit fram till är att om xvid är aktiverad under "supported codecs" i fddshow så funkar det inte alls. Deaktiverar jag denna så går filmen, men hackar hela tiden och inget ljud.

 

 

Återinstallerade nimo (build 8)= Filmen hackar fortfarande (men mindre) och jag har ljud.

[inlägget ändrat 2003-04-25 22:47:28 av MadMan00]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, bilden hackar men ljudet hittar fran, ingen grön ruta.

 

Låter som om datorn helt enkelt inte orkar med att visa Xvid. Xvid är ganska resurskrävande jämfört med andra äldre codecar.

 

 

Vad har du för dator? Arbetar processorn till 100%?

 

Har fått för mig att en PIII@~700Mhz kan vara minsta krav för en måttligt komprimerad Xvid, men detta är ingen definitiv siffra.

 

 

Ledsen för min miss i förra inlägget :)

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör MaxMem och den ligger på rött. Finns det något annat sätt att se om datorn jobbar 100% eller inte?

 

Var kan jag hitta info om vad för dator som "krävs för Xvid"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något annat sätt att se om datorn jobbar 100% eller inte?

 

I varje Windows version finns det sätt att se processorn arbetsbelastning. I Xp/2/NT finns aktivitetshanteraren, i Win9x finns, ja vad de nu heter, systemövervakning?

 

Exakt vad Xvid kräver av en dator beror på hur mycket den är komprimerad.

 

 

Av en händelse har jag denna fil upplagd på temporärt:

http://w1.876.telia.com/~u87618716/Demo.avi

 

Kodad i Xvid, bild ung. 700 kbit/s, ljud 128kbit/s mp3

 

Inga konstigheter, med korrekt Xvid installation ska den gå att spela på av de flesta datorer.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemövervakaren lät rätt så jag körde igång den (Win98)

Den enda "posten" som jag tyckte lät logisk var "Kernel: Processoranvänding (%)".

 

Den var låg <40% så länge som jag testade den hackande filmen.

 

Din lilla filmsnutt spelades upp fint och prefekt utan några som helst problem.

 

Känns som om det ligger en hund begraven här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gspot säger:

 

4CC:xvid Name: XviD

Bitrate: 1416 kb/s

 

Jag har laborerat fram och tillbaka med xvid, ffdshow och nimo. Tyvärr är det enda som det skapat är förvirring hos mig. Så fort jag installerar nimo så krashar WMP och Real när jag spelar upp "min" fil. Däremot funkar din. Jag gjorde ett litet(?) testprotokoll, hoppas du fattar.

 

Efter varje steg har jag

testat både Demo.avi och filmen jackal i både WMP och Real One.

 

1)Varken ffdshow, xvid eller nemo installerade.

a)WMP, Demo.avi) "Sending request for codec". Efter ens stund som får jag meddelandet "Cannot play back the audio stream: no audio hardware is available, or the hardware is not responding."

b)WMP, Jackal.avi) "Sending request for codec". Efter ens stund som får jag meddelandet "An invalid media type was specified."

c)Real, Demo.avi) Samma sak händer som när jag kör filen i WMP.

d)Real, Jackal.avi)Real försöker ladda ned ICM.XVID men hittar den inte?!?

 

2)Installerar bara xvid och startar om datorn.

a)WMP, Demo.avi) Funkar fint, både bild och ljud.

b)WMP Jackal.avi)"Sending request for codec" och börjar spela filmen. Den hackar som tidigare och det är inget ljud. efter en stund så fryses bilden.

c)Real, Demo.avi) Testades inte.

d)Real, Jackal.avi) Filmen spelas upp utan att fråga efter någon codec. Inget ljud och den hackar (dvs samma som på WMP)

 

3)Installerar ffdshow-20030422.exe utan xvid stödet (Dvs bara divx stöden förkryssade) och startar om datorn.

a)WMP, Demo.avi) Filmen startar, men bilden är fryst. Ljudet funkar och rullar på.

b)WMP. Jackal.avi) "Sending request for codec" och säger "playing" men minutvisaren står stilla.

c)Real, Demo.avi) Filmen startar, men bilden är fryst. Ljudet funkar och rullar på.

d)Real, Jackal.avi) Filmen spelas upp utan att fråga efter någon codec. Bilden frusen, inget ljud men minutvisaren går.

 

4)Installerar Nimo Build 8 utan xvid stödet. (Får ett felmeddelande om divx5.reg vid installationen).Startar om datorn.

a)WMP, Demo.avi) Funkar fint, både bild och ljud.

b)WMP, Jackal.avi) WMP crashar. (Vill minnas att jag sett den välkända gröna skärmen tidigare med denna inställningen)

c)Real, Demo.avi) Testades inte.

d)Real, Jackal.avi) Real crashar.

 

5)Avinstallerar Nimo Build 8, startar om datorn och installerar nimo igen, denna gång med stöd för xvid. (Får ett felmeddelande om divx5.reg vid installationen)

a)WMP, Demo.avi) Funkar fint.

b)WMP Jackal.avi) WMP crashar.

c)Real, Demo.avi) Testades inte.

d)Real, Jackal.avi) Real crashar.

 

6) Avinstallerar nimo och ffdshow. Startar om datorn och installerar ffdshow med xvid stödet.

a)WMP, Demo.avi) "Sending request for codec". Efter ens stund som får jag meddelandet "Cannot play back the audio stream:

no audio hardware is available, or the hardware is not responding."

b)WMP, Jackal.avi) "Sending request for codec". Efter ens stund som får jag meddelandet "An invalid media type was specified."

c)Real, Demo.avi) Samma sak händer som när jag kör filen i WMP.

d)Real, Jackal.avi)Real försöker ladda ned ICM.XVID men hittar den inte?!?

 

7) Installerar nimo utan xvid stödet. (Problem med divx5.reg)

a)WMP, Demo.avi) Funkar fint.

b)WMP Jackal.avi) WMP crashar.

)Real, Demo.avi) Testades inte.

d)Real, Jackal.avi) Real crashar.

 

8) Avinstallerar nimo, startar om datorn och installerar det igen, denna gång med xvid stödet. (Problem med divx5.reg)

a)WMP, Demo.avi) Funkar fint.

b)WMP Jackal.avi) WMP crashar.

)Real, Demo.avi) Testades inte.

d)Real, Jackal.avi) Real crashar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långt inlägg...

 

Stackare, verkar som om du verkligen vill se den där filmen. Du verkar även ha testat en del. Säker på att filen är hel? Testa i en annan spelare, WinDVD har spelat filer som WMP vägrat för mig.

Det är inte ljudformatet som strular?

 

Filen är det en film med Bruce Willìs? Storlek 694585kb enligt Kazaa.

 

Den fungerar för mig, Div3, ffdshow.

 

Har förresten lagt upp en ny Xvid film. högre bitrate. Fungerar den?

 

http://w1.876.telia.com/~u87618716/Demo2.avi

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt efter många om och men lyckats lösa grundproblemet.

 

Att Nimo började bråka i mitten ser jag bara som ett tecken på att Murphy försökte knäcka mig.

 

Lösningen var att först intallera Nimo och sedan xvid och ffdshow. Vidare så var man tvungen när man installerade Nimo att "bocka bort" xvid och ffdshow under "Direct Filters". Tidigare hade jag bara bockat bord xvid under video codecs.

 

Så det enda problemet jag har nu är filmen tillsammans med .srt filen hänger sig med jämna mellanrum. Men det beror, tror jag, på att min dator inte riktigt orkar med.

 

Tack för hjälpen i alla fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...