Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2,5" till 3,5" adapter


Anderberg

Rekommendera Poster

Tänkte sätta in en hårddisk från en bärbar i min stationära burk. Har införskaffat mig en 2,5" till 3,5" adapter men när jag ska koppla in den flata kabeln från den stationära datorn till adaptern så passar inte det för på adaptern är där 40 stift men när jag kollar på kabel så är där bara 39 hål, ett av hålen är ifyllt med plast.

Måste man skaffa sig en annan flat kabel också eller gör jag något fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på det här hos www.dustin.se

IDE ADAPTER 2.5

 

IDE ADAPTER 2.5# KONTAKT TILL 3.5#

Tillverkare: COMPUTER CABLE

Pris 55.00 SEK(exkl moms)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

Nu är jag inte helt säker på detta, var lite för länge sedan jag håll på med det... =)

 

Det "40:e" stiftet, det i mitten, användes av äldre ATA-gränssnitt, äldre än ATA 33 har jag för mig. Därefter används det ej längre. Kollar du på dina flatkablar och vanliga hårddiskar så ser du att det inte finns något stift där.

 

Detta borde väl betyda att stiftet inte har ngn betydelse för adapterna heller, eller? I sådana fall skulle du kunna ta bort stiftet med en avbitare.

 

Fast som jag sade, jag är ju inte säker på min sak. Klipp du av stiftet, men skyll inte på mig sedan när det inte hjälpte och adaptern inte fungerar alls längre... =)

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men jag tror jag provar med att knipsa av stiftet. Det är ju ingen större katastrof om adaptern skulle gå sönder den kostar inte en förmögenhet.

 

Funderade också på en annan sak. Dom två stiften som förser hårddisken(2,5") med ström är det dom två som sitter närmast byglingen?

För adaptern passar på två sätt och jag kan tänka mig att hårddisken blir lite gnällig om jag råkar koppla in strömmen på fel stift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry att det tog lite tid innan jag provade men nu har det löst sig. Jag fixade en kabel med 40 hål i och nu fungerar det klockrent.

 

Tusen tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...