Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apache


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har stött på ett litet problem. Jag har intstallerat Apache på en RED HAT 8 burk hemma. Nu är det så att jag har en katalog som Document root. Det funkar fint. Jag kan surfa in på webservern utan problem. Nu till det jag inte lyckats att lösa. Jag har även en katalog utanför Document root där jag har ett antal PDF filer som jag vill kunna länka till i min websida. Men detta får jag inte till att fungera. Hur gör jag för att fixa detta. Vore tacksam för en förklaring och gärna en ingående förklaring. Har just börjat med Linux.

 

Tack på förhand.

 

V.H

 

/edvin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även en katalog utanför Document root där jag har ett antal PDF filer som jag vill kunna länka till i min websida. Men detta får jag inte till att fungera. Hur gör jag för att fixa detta. Vore tacksam för en förklaring och gärna en ingående förklaring. Har just börjat med Linux.

 

Hej Edvin,

 

Du har flera olika sätt att lösa ditt problem. Det ena är att du helt enkelt kopierar in PDF-filerna till document root, andra alternativet är att du tillåter symlinkning av filer och med hjälp av kommandot ln -s länkar in katalogen där PDF-filerna ligger. Du kan också behöva tillåta symlänkar i apaches konfigurationsfil, detta sker genom att du under <Directory /> har en rad som heter Options FollowSymLinks.

 

Lycka till!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sätt att ange en katalog där filerna finns. Så att det räcker med att länka denna och slippa änka varje fil.

 

 

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sätt att ange en katalog där filerna finns. Så att det räcker med att länka denna och slippa änka varje fil.

 

 

Du kan symlinka katalogen tex?

 

Alternativet är att lägga till en virtuell domän för just dessa PDF-filerna vilket är lite krångligare.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du använda "Alias"

 

tex så har du nog redan något i stil med:

Alias /icons/ /home/httpd/icons/

 

i din httpd.conf

 

betyder:

Alias <path-komponenten i URL> <path i unix>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...