Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips till alla som konverterar


P B M Clubber

Rekommendera Poster

P B M Clubber

Steinberg - Get It On CD

 

Är mycket bra program för er som vill konvertera audio filer och ett stor plus är att man kan bränna musiken direkt till cd.

 

-----

 

Kompleterar man med programmet

 

Steinberg - Wavelab 4

 

så blir allt perfekt.. Man kan göra några konverteringar med denna oxå.

 

----

 

Jag brukar även använda (T-Racks) för att mastra låtarna.

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Wavelab är ett trevligt program, men kostar skjortan jämfört med tex CoolEdit som gör ett (nästan) lika bra jobb. Någon långsammare visseligen, men det finns funktioner i CoolEdit som inte finns in Wavelab.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Självklart fungerar cooledit bra som en variant.

Jag vill bara ha bästa och bästa prestandan i det jag gör =)

 

Om det är någon som har mycket bra tips på annat program som slår wavelab och get it on cd prestanda mässigt och övrigt skulle vara bättre så skulle jag kunna kika lite på tipset =)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Wavelab är ett underbart program, inget snack om det, men det är för dyrt för att användas som ett "hobbyprogram". Därav mitt Cooledit-förslag...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Jag har det men har inte testat det än.. Ska ta testa det idag när jag kommer hem..Tack för tipset =)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Tjena igen.. Jag testade Cooledit igår kväll när jag kom hem... Det blev miss på kvaliteten =( I min musik produktion är det viktigt att allt låter 100% rent =)

 

Men, programmet fungerar utmärkt för personer som samlar på musik, lyssnar o så, he he..

 

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten??

Du får nog förklara vad du menar. CEP arbetar som alla andra program helt digitalt internt, så har du en ljudfil med bra kvalitet att utgå från blir den ju inte sämre beroende på vilket program du öppnar den i.

CEP kan ju dessutom arbeta med 32bit flyttal och samplingsfrekvensen kan du sätta till så högt du vill (eller din dator orkar med iaf - annars får man arbeta utan realtid) - och det är inte så värst många ljudkort som trivs med 32bit rakt in, så de flesta får ändå konvertera ner till 24bit/16bit efter bearbetningen för att få höra hur det verkligen låter.

Så förklara gärna för mig vad du menar med att kvaliteten var sämre än du behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Det finns iga 32-bits ljudkort idagensläge.. Om du känner till nån så vill jag att du visar mig det ;)

Själv har jag ett bra studioljudkort som ger allt jag förväntar mig... Min dator har jag inga problem med.. Den är nära maxad ;)

 

De olika program som konverterar audio filer är programmerade på olika sätt och faktist många gånger på verkar konverteringen även fast programmen har samma konverterare..

 

Jag kör själv bara 24-bit när jag producerar låtar och mixar.

 

Kvalitet kan vara lite olika.. ena programmet kan det låta mer instängt än i den andra.. Det kan vara störningar som knaster, volym nivåer. Det kan vara att kraften ur låten försvinner o.s.v.

 

För mig fungerar allt fin fint.. Det va nån annan som hade funderingar ;)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32bit ljudkort: Nej, det finns mig veterligen inga 32-bitars ljudkort - och det påstod jag inte heller. Däremot finns det både 16 och 24-bitars ljudkort som kan ta in data i 32-bits format och själva omvandlar till rätt format internt - det var de jag syftade på.

 

Konvertera audio? Vad pratar du om egentligen? Om du nu skall arbeta med ljudfiler så hoppas jag att du använder vanliga okomprimerade filformat typ Wave m.fl. och där sker ingen konvertering, utan bara en ren inläsning. Om du menar att du använder mp3-filer eller annan förlustkomprimering som skall konverteras - då har du ju missat målet med ett par mil om du ens använder ord som kvalitet.

 

Det spelar ingen roll om du använder CEP, SoundForge, Wavelab, Nuendo, Pro Tools eller vfsh så länge du läser in okomprimerat ljud och inte lägger på effekter. Skall det pratas om effekter av olika slag, så hänger det ju på effekten i sig - där var det länge sedan jag använde något som följde med i programmet, jag använder DX/VST/externa effekter istället eftersom de ger bättre resultat, och inte minst brukar ha fler parametrar som jag kan påverka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Jag håller med om det sista du nämde om ljudkorten ;)

 

Generellt angående tipset så menar jag att Get It On CD och wavelab är fina verktyg för dom som vill kovertera wave filer till MP3 och MP3 till wave + några andra format som aif, raw, paf, snd, au, pcm....

det som händer under processen konverteringen är komprimering.

 

Är vi överrens?

 

I mitt fall handlar det om Mastring och redigering när jag använder T-racks, Protools, wavelab och Get It On CD för att pressa låtarna på cd skivor.

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®
Jag vet inte om det är bättre men personligen gillar jag SoundForge: http://www.sonicfoundry.com/products/showproduct.asp?PID=668

 

Sound Forge är ett mycket bra, logiskt och lättöverskådligt program. Men det har ett problem, det suger mycket cpu-kraft under inspelning och älskar inte multitasking direkt. Jag kör 6.0.

 

PBMCLubber talade sig varm för Wavelab här i tråden och jag kan bidra med att en av dom sköna grejerna med Wavelab är att det knappast märks på datorresursrna alls att Wavelab jobbar :-) I mitt fall Wavelab 4.0.

 

Magix Samplitude är annars ett mkt bra budgetinpelningsprogram, tillsammans med Cool Edit. Gold Wave är gratis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...