Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W2K från formaterad hårddisk


PlayerOne

Rekommendera Poster

Tjena,

 

försökte installera win2000 från en formaterad HD med hjälp av startdisken till win98. Det fungerade inte bra eftersom det visade sig att setup.exe var ett windowsprogram. Jag var tvungen att installera win98 på C och därefter valde jag att installera win2000 på D. nu kan jag inte heller ta bort win98 partitionen eftersom det ligger systemfiler där som styr win2000.

Finns det nåt sätt att installera win2000 från scratch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skapar startdiskar (fyra stycken tror jag att det är) från win2k cd:n. Jag har för mig att det finns en bat-fil som fixar det, det var ett tag sen jag provade :)

 

Lycka till Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade inte några som helst problem med att installera W2K med hjälp av en Win98 bootdiskett.

 

MEN, jag tror att du ska köra programmet winnt.exe istället för setup.exe (konstigt nog).

Jag kommer inte exakt ihåg, men som sagt, hade inga problem med detta.

 

Annars är ju det mest självklara det som sägs här ovan, dvs. använd bootdiskarna som fäljer med cd'n eller boota direkt från skivan.

 

Mvh Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att man ska köra winnt.exe från dos. Det fungerade utan problem.

Jag vet inte exakt hur man gör startdisketter, är det nån som vet det? Har nu W2K installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka filer ligger i roten på den w2k-cd som är bootningsbar och vilket namn har ni gett själva skivan?

 

//Mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tyvärr måste jag upplysa dig om att det faktiskt inte är alla som köper originalet. Det var helt nytt, va?! Och för dem som inte gör det så måste de ge skivan ett visst namn när de bränner det för att den skall bli bootbar vid uppstart.

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan Videren

Jag kanske förstod att det var något åt det hållet, men eftersom EForum försöker vara seriöst förutsatte jag att det var lagligt inköpta skivor det handlade om :-)

 

Hoppas du fick tag i namnet för CD-skivan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att Mattias Nilsson, 23 år som studerar vid högskolan i Halmstad, sysslar med piratkopierade program ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att han har original skivan men lagt in flera os på en cd-r skiva för att slipa släpa runt på mer än en och då lagt dom i olika kataloger...

 

 

"det kan var så…”

 

 

/C

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag skrivit det? Läs gärna igen:

 

"Tyvärr måste jag upplysa dig om att det faktiskt inte är alla som köper originalet."

 

...

 

"Och för dem som inte gör det så måste de ge skivan ett visst namn när de bränner det för att den skall bli bootbar vid uppstart."

 

Som du ser ovan så står det inget om att JAG sysslar med sånt. Istället skriver jag: "för DEM som gör det". För, som både du och jag vet, förekommer faktiskt kopiering och spridning av originalprogram, hur "fel" det än må vara.

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...