Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KLEZ ??


Pigge

Rekommendera Poster

Är det ngn mer än jag som får 4-5 mail/dag som påstås innehålla KLEZ-viruset (dett filteras dock bort av min mailleverantör, se de första raderna nedan). Subject headern varierar..

Det konstiga är att mailen ALLTID uppges ha en Hotmailavsändare ??

Gör jag "reply" så kommer svaret INTE tillbaka, vilket det borde göra om adressen INTE existerade.. eller..?

Dessutom kommer det ca 1gg/vec´ka reklam om ett program som påstås radera KLEZ.

Frågan är nu: vad är hönan och vad är ägget?

Är mailen fejkade från programlev så jag skall purken/irriterad och köpa det annonserade programmet, eller, är det äkta KLEZ??

Någon som känner igen sig??

 

....................................................

------------------ Virus Warning Message (on the network)

 

Found virus WORM_KLEZ.H in file align.bat

The uncleanable file is deleted.

....................................................

A virus was found either in the body of this message or in the message

attachment. If the infected file could be cleaned, the clean file was inserted

back into this message. If the infected file could not be cleaned, it was

removed from this message. To stop further spreading of this virus, please

immediately notify the sender that the file was infected and needs to be cleaned

before being sent again.

-------------------------------------------------------

 

Hi,This is a IE 6.0 patch

I wish you would enjoy it.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara genom att titta på de du skrivit skulle jag våga gissa på att de är ett virus som sprider sig via mail och skickar sig som en bifogad fil, samtidigt som det står något i stil med att de är en patch till något program eller spel eller så. om du gör en närmare koll på var mailen kommer ifrån kan du säkerligen se att den fejkar en adress. troligtvis sprids den endast från Outlook och liknande program, inte från webmails som Hotmail och liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar.. nu har jag gått igenom ett 20-tal mail och alla emanerar från en ---.------@telia.com adress.

Jag har försökt att skicka mail till adressen som tydligen existerar men bara fått svaret "att mailboxen är full!". Helt klart är att jag inte är den enda som störs..

Telia svarar inte på mail (någon förvånad ??). Nu vill jag ha denna användare avstängd. Det måste väl finnas någon klausul (ADSL eller modem) som förbjuder skräpmail?? Kan man sända en faktura på dagligt raderande av mail till Telia månntro? 5 min/dag á 690:-/tim + moms? Är ju momsregistrerad..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en abuse-anmälan. Telia har nån Form på sin sida som du fyller i.

 

abuse@telia.se fungerar inte där emot... varför ska ett stort bolag som Telia bry som om larviga RFCer..

 

Nåja, fyll i anmälan på deras sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...