Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meningen med SCSI-bränning?


Schimmel

Rekommendera Poster

Har införskaffat ett Tekram DC-390 PCI SCSI-2 kontrollerkort ihop med en Yamaha CRW2100S 16x10x40x SCSI-brännare. Detta gjorde jag i tron att man skulle slippa dessa extremt irriterande totallåsningar av datorn så fort man sätter i en skiva och denna ska läsas in, eller att exempelvis spel som GTA3 stannar upp helt så fort det ska läsas från cd:n.

Principen med SCSI är ju att det styrs av en egen CPU och inte belastar huvudprocessorn. Dock är allting precis likadant som med IDE. Så vad är egentligen poängen och fördelen med SCSI-bränning idag?

Jag vet att det fanns fördelar på Win98-tiden, med instabilitet och buffer underruns osv, men ge mig tre anledningar att ha kvar min scsi-brännare idag?

(Mer än att det är mysigt, det vet jag redan)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens läge så har du ingen större användning för en SCSI brännare.

 

Att GTA3 stannas upp kan ju bero på att spelet väntar på brännaren.

 

Varför det fryser till i windows vet jag inte. Känner igen det mycket väl - men med mina IDE enheter så har jag inte det problemet längre.

 

Kanske är för att jag har DVDn och brännaren på samma kabel (inte samma som hårddiskarna).

 

Det är ju inge fel på brännaren i övrigt(?) så den gör ju samma jobb som en IDE brännare. Men någon speciell anledning varför man vill ha SCSI istället före IDE kommer jag inte på (när det gäller till brännare).

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 23:02:10 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med SCSI disk och IDE brännare med mycket bra resultat och upplever att Windows flyter på mycket smidiigare.

Har sedan jag instalerat systemet på SCSI´n inte upplevt några som helst fördröjningar pga disken.

 

Så min rekomendation är att köpa en snabb SCSI disk till din dator....

 

/Mr Bool

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...