Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst nekad i XP


BFo

Rekommendera Poster

Vi sitter här i Afghanistan och har några Panasonic CF-28 anslutna till ett större bredbandsnät för internet. Operativsystem XP.Diskettstationerna har slutat att fungera på de allmänna inloggningarna. Utom för administratörskontot. Om inte det är konstigt, så säg.

Att det hör hemma i nätverksdiskussioner hänger ihop med att en annan likadan dator förlorat sin kontakt med skrivaren, som två datorer delar på i ett annat litet nät.

Allt syns i inställningarna; d.v.s. allt ska finnas och fungera, men inget händer. Gäller både skrivare och diskettstationer.

Från början var alla nämnda datorer i detta nätverk, som inte hade internet. Sedan uttogs fyra stycken för att kopplas in på ett annat, internetnät.

I samband med det kopplades de ur det lokala nätet.

De är således inte förbundna. Och då försvann förbindelserna med A-enheten på internetdatorerna och med skrivarna på det lokala nätet.

XP har ju nästan inga inställningar som låter sig göras.

Försökte med

"Start -> Kör -> cmd [Enter] -> ipconfig [Enter].."

på internetdatorn och fick det här svaret:

 

IP-konfiguration för Windows.

Ett internet fel inträffade: Åtkomst nekad.

Kontakta Microsofts support för närmare hjälp.

Ytterligare information: Okänd mediestatuskod.

 

Åtkomst nekad -- det är det meddelande man får hela tiden, när man försöker öppna diskettstationen.

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om någon varit inne och begränsat rättigheter för användarna. Logga in som admin och kika vad som hänt under GPO.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPO? Är ingen expert och känner inte igen förkortningen. Kanske engelsk.

Vi har svenskt system, och jag har gått igenom allt jag kunnat tänka mig som admin på Lokala säkerhetsprinciper och Datorhantering (sådant som enhetshanteraren o.s.v. Information om A-enheten ger alltid vid handen att den är påslagen och fungerar korrekt.

Det beskedet ges både på admin- och annan inloggning, men bara på admin går det att använda enheten.

Styra användarrättigheter på XP verkar mycket svårt. Går man in på Användarkonton finns det nästan inget att bestämma över.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag visste inte om GPO, och tipset har hjälpt mig oerhört. Dock: själva diskettstationens påkopplande --det visade sig att jag inte förstod vad det betydde, när det stod "Begränsa tillgång till diskettstation till lokalt inloggade". Det hade jag tolkat som att denna funktion skulle vara inaktiverad, medan det var precis tvärtom. Alla som skulle använda datorn var ju lokalt inloggade och TILL DEM skulle man begränsa tillgången.

Det var korrekt svenska, men jag missförstod.

 

Nu när jag gått igenom hela listan på vad jag vill och inte vill låta användarna göra, så dyker ett mindre problem upp: jag är inte alls nöjd med den grundinställning som nya profiler får (skrivord och genvägar m.m.).

Skulle vilja som i NT göra en färdig profil och sedan kunna duplicera den önskat antal gånger. Men någon sådan möjlighet tycks inte finnas på XP.

Eller gör det det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det skulle jag också vilja ha !

Som det är nu gäller inställningarna man gör ALLA användare på datorn.

Jag vill kunna ställa dem individuellt för alla användarkonton.

 

Finns det verkligen inga möjligheter till detta i XP ?

 

Läste någonstans att man kunde utnyttja AD (Activedirectory) , men

i mitt fall används inte detta, vi kör bara en arbetsgrupp.

AD används väl bara under domäner vad jag har förstått.

Läste också om att göra snapins med GPE (Group Policy Editor),

och då verkar det också som att man ska ha AD installerat.

 

GPE (eller GPO som Maratonmannen skrev) är Group Policy Editor'n

som man ställer begränsningarna med, men som sagt, jag hittar

inget där som man kan ställa individuella begränsningar för olika användarkonton.

 

Exempel på hur GPE kan användas för att förhindra start av MSN Messenger: (gäller då ALLA användare på datorn)

 

Klicka på Start, välj Kör, skriv gpedit.msc och tryck på RETUR.

Dubbelklicka på följande objekt så att de expanderas:

Princip för den lokala datorn

Datorkonfiguration

Administrativa mallar

Windows-komponenter

Windows Messenger

Dubbelklicka på Tillåt inte att Windows Messenger körs, och klicka sedan på Aktiverad.

Klicka på OK och avsluta sedan snapin-modulen Grupprincip.

Obs! Grupprincipredigeraren (Gpedit.msc) är inte tillgänglig på datorer med Windows XP Home Edition.

 

Obs! Med denna metod förhindrar du även att Windows Messenger körs i program där Messenger-API:er (Application Programming Interfaces) används. Microsoft Outlook 2002, Microsoft Outlook Express 6 och funktionen Fjärrhjälp i Windows XP är exempel på program där dessa API:er används och programmet är beroende av Windows Messenger.

 

----

 

Det finns 3'e partsprogram för att ställa individuella begränsningar.

Jag har tittat på några men inte hittat nån som är exakt vad jag vill ha.

Ett exempel är TweakXP Pro. (http://www.winguides.com/tweak/)

Här är en lista på vad den kan göra: http://www.winguides.com/tweak/tweaklist.php

Den kostar dock lite att köpa... ca $40

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...