Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portmapping ?


MaZoR

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet att portmapping (heter det så?) har varit uppe i forumet ett antal gånger. MEN jag skulle ändå vilja ha hjälp.

 

 

Mitt hemmanätverk ser ut på följande sätt.

"-->" symboliserar en kabel

 

 

Boostream 2,5 mpbs --> Serverdator, P2 250 Mhz

Serverdator, P2 250 Mhz --> Hub 24 Portar 10 mbps

Hub 24 Portar 10 mbps --> P4 1,8 Ghz Dell Dimension

Hub 24 Portar 10 mbps --> P2 333 Mhz Sekvencia

 

 

Problemet: Hur gör jag mig till server, alltså först i nätverket?

Boostreamet, Hubben, Serverdatorn och P2 333 Mhz Sekvencia datorn står i källaren. Jag har min Dell Dimension uppe på mitt rum, två trappor upp. Kabeln mellan min Dell och Hubben är 20 meter. Anledningen till att vi har en hubb och serverdator är för att jag vill ha min Dell Dimension på mitt rum för att kunna jobba ostört och min bror vill ha P2 333 Mhz:aren i sitt rum för att kunna lira lite spel med mera. Ingen av oss vill flytta. Varför vi inte satte två nätverkskort i brorsans dator var för att den datorn är för slö för att kunna ha två kort i sig samtidigt, den hackar enormt då. Och att dra först en kabel upp till min Dell och sen en ner till honom skulle visseligen sätta mig först i nätverket men det skulle vara otroligt osmidigt med tanke på den långa sträckan och hela 2 (!) 20 meters kablar i huset brevid varandra blir inte så bra.

 

Jag vill alltså kunna spela Warcraft 3 Arranged Team med mina kompisar, jag vill kunna sända Winamp Shoutcast Radio med mitt IP, jag vill kunna använda MSN Messenger och ha Voicecommunication, jag vill kunna skicka filer med MSN, jag vill kunna ha en CS server, Webbserver och mycket mer. Men detta går inte eftersom jag inte är först i nätverket så att säga. Går det att koppla om alla portar till mig på något sätt? Eller är det vissar portar (typ 8000 i Shoutcast) som ska kopplas om - och kan någon isåfall säga exakt vilka portar det är för allt jag har radat upp här - och gärna hur man kopplar om det, eller länka till en newbievänlig guide.

 

 

Tack på förhand!

/Jonathan "Mazor" Littke

Mazor@Gamingeye.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej du jag skum läste igen ditt msg. lite gran det verkar som du kan dra nytta av detta lilla enkla prg.

 

http://perso.wanadoo.fr/dataset/inter/download/smallrouter/smallrouter.exe

 

Det är ett prg där du kan genom din dator styra vilka portar som ska gå vart..har aldrig använt det så jag kan inte säga mer om det. aja ta en titt på de. Bättre än inget iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...