Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kombinera bios??


Kojak1

Rekommendera Poster

Har köpt ett kontrollerkort, fungerar bra. Men jag skulle gärna vilja ha min system hdd på den, och eftersom kortet saknar bios så är det inte möjligt om man inte kombinerar ett bios från tillverkarens sajt med bioset till mitt moderkort och flashar. Nån som vet exakt hur man gör detta, vad jag uppfattat ska jag ta hem kontrollerkortets senaste bios och även mitt moderkorts senaste bios, sen på nåt vis ska de kombineras till ett bios och sen flasha moderkortets bios. Nån som vet hela proceduren??

 

PS. Har AMI-bios och moderkort MSI-6380

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet exakt hur man gör detta, vad jag uppfattat ska jag ta hem kontrollerkortets senaste bios och även mitt moderkorts senaste bios, sen på nåt vis ska de kombineras till ett bios och sen flasha moderkortets bios. Nån som vet hela proceduren??

 

Står inte det på kontrollerkort-tillverkarens hemsida ? Vad är det för märke och modell ? Att göra om ett bios är annars inte helt enkelt, även om det går. Det finns ett särskilt program från American Megatrends för att modifiera just Amibios, programmet arbetar hexadecimalt och kräver en hel del kunskaper eller outsinlig experimentlusta. Programmet går inte att få tag i officiellt, men finns läckt på nätet. Det fungerar tyvärr bara i DOS, så man måste jobba med disketter. Jag har använt det vid något tillfälle för att ändra latencyn på pci-bussen. Kommer inte ihåg namnet just nu, tror det var "Amibcp"(?), har det på någon CD nånstans.

 

Men det verkar inte troligt att nåt liknande skulle behövas. Det måste finnas en enklare procedur, det står som sagt säkert på hemsidan. Annars vet jag nada om just kontrollerkort ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en beskrivning i manualen fast den gäller för award bios och benämningen på kontrollerkortets bios stämmer inte med den som man tankar ned(alltså filändelsen) så jag är rätt osäker.

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

640MB PC2100 DDR

Seagate Barracuda V 80GB

Memorex ThirtyTwoMAXX

LG 99G 19"

Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01PL-D

Altec Lansing ACS33

Thermaltake Volcano

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...