Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket OS till AMD XP 2400+ ?


Xtreme

Rekommendera Poster

Har en sådan här dator

 

http://gardell.homeip.net/love/dator.jpg

 

Frågan är vad jag ska köra för OS på den. En kompis kör win XP på en celeron 1 Ghz och jag tycker att det går skitsegt i bland samt att det nästan är lite väl användarvändligt, nästan som gjort för barn. Kör win 98 på en AMD 300 k6-2 med alla updates och det flyter på väldigt bra samt att det buggar aldrig (längre) men jag gissar att win 98 är lite ur tiden, eller? Finns det bara Windows 2000 (W2k) kvar att välja på då om man vill ha ett stabilt och snabbt OS som inte verkar vara gjort för barn? Vilket OS tycker in jag ska ta till min nya AMD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP fungerar finfint på den datorn

 

Och visst kan det se lite löjligt ut. Men efter 10 musklick så ser det ut likadant som windows 98/2000/me om man tycker det är bättre.

 

Inte ska du ha Windows 98.

Om du vill ha ett stabilt (windows) OS så ska du köra windows 2000 eller XP.

 

Vilket utav dom är egentligen en smaksak ;)

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 02:26:35 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det går lätt att ändra på utseendet på XP så att du inte går omkring och tror att den är gjort för barn ;)

Med den datorn du har där så lär det flyta på fint med XP. Jag har lite liknande konfiguration och den går som en dröm. Om du spelar så är det oändligt mycket mindre problem med XP än t.ex. 98 o ME. Min XP har hittills bara kraschat när nån hårdvara gått sönder och den kan stå på i veckor.

 

Vad jag har hört från hardcorfansen så är ju Linux och Unix stabila som attan, och man kan konfigurera dom som man vill, men då gäller det att ha lämnat första klass i datorskolan ;) Sen har du ju BeOS, den lär ju flyta omkring på nätet fortfarande.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, 512PC2700 DDR, 256PC2100 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro SP1 DX9.

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 02:42:02 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Självfallet XP eller 2000, vilken av dom? ren smaksak, olika versioner av *nix om du vill inbilla dig att du kan något, men tyvärr duger dom inte till att köra några program som går att använda till något vettigt...thats about it ;p

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP skulle passa finfint!

 

Jag har ställt in mitt XP så att inga effekter och andra "barnsligheter" finns kvar! Ser typ nästan ut som Windows 95, och det flyter lite bättre om man inaktiverar alla dessa effekter.

 

Välj XP! Eller 2000, absolut inte Win 98. Efter ett halvårs körning av Win 98 kan jag garantera att det känns segare än vad XP gör efter den tiden!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med w98, varför betala 1000-tals kr för nått annat samt lägga tid på säkerhetsuppdateringar av OS och antivirusprogram?

 

 

http://www.vallhubero.lund.se/it.htm

 

http://www.linuxworld.com/site-stories/2002/0819.knoppix-p1.html

 

http://www.linuxworld.com/site-stories/2002/xp.shootout.1004-p3.html

 

kör själv RedHat 7.3 just nu, använder det till allt utom windos spel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tar inte lång tid att uppdatera sitt OS och inte heller att uppdatera sitt antivirusprogram.

 

Windows98 är sakta på väg att dö ut, i alla fall på support- och updatesidan. Skulle inte förvåna mig om program till 98:an också försvinner såsmåningom.

 

Idag tycks XP gälla på Windowssidan. :)

XP kan också hantera mera minne och det kan inte 98:an göra.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 13:39:27 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha

Eftersom forumet heter "Det optimala operativsystemet" så är det väl läge att lägga på en Linuxdistribution. Vilken du väljer är en smaksak. Jag kan varmt rekommendera Red Hat eller Suse. Sedan kan du alltid byta ut den mot någon annan exempelvis Slackware (min favorit) eller Debian när du fått mer kommandopromptsknackning under fingrarna ;)

Om du tar någon av ovanstående så behöver du inte bry dig om att gå ut på DC eller Kazaa för att hämta hem olaglig programvara (inte att rekommendera) alternativt betale dyra pengar för licenser.

Skulle tro att samtliga program som du behöver finns som GNU-licenser. Open Office istället för MsOffice, fungerar både till Linux och M$Windows, Gimp ist Photoshop osv. Spel är dock inte lika enkelt. Du måste faktiskt betala licens för CS för att få den att funka under Linux. Men förutom dem så finns det en uppsjö av program o spel. O det bästa av allt

Du har inte olagliga program på din dator...

 

 

Computers are like air conditioners,

they stop working properly if you open Windows

http://f3wm.free.fr/humour/quotations.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Bengtsson

En annan idee är att sälja AMD:n, köpa en Intel. Lägga in en Linux dist. med KDE 3.X å njuta.. Alt. köpa en Mac å njuta OS X... eller bara ha kvar Win Dagis å åtnjuta samtliga updates, virus å scans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte mata trollen brukar det heta men jag kan inte låta bli ;-)

 

Exakt vad gör Windows till ett dagis ? Att allt funkar ? Att det är det enklaste, stabilaste och mest kompatibla systemet som existerar ? Att det finns mest program och mest hårdvara som funkar i systemet ?

 

Jag har haft en Mac en gång i tiden som bombade precis hela tiden och har testat de flesta Linux system som existerar och jag asgarvar varenda gång någon försöker påstå att Linux eller Mac Os skulle vara de optimala systemen.

 

Jag förstår att ni måste sitta och övertala er själva, ungefär som de gör i vissa sekter men ni lurar ingen annan vilket också tydligt syns i mängden användare av dessa "optimala" system.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan idee är att sälja AMD:n, köpa en Intel

 

Ehh, varför köpa en dyrare processor med likvärdiga prestanda? Man blir ju dessutom tvungen att byta moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KDE 3.X å njuta

 

Två uttryck i samma mening som jag omöjligt kan associera med varandra :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Bengtsson

ursäkta dröjsmålet för svaret men jag har haft lite annat att göra.

 

till en börja med, åkej att jag glömmer lägga in smilies efter mina skämt.... =) <-- did you see that!?

 

Nåväl, sälja amd:n kanske inte var så konstruktivt. Tycker bara inte om dom cpu:na bara. Lite kul dock att du försvarar billiga amd och svindyra Window$... (bara en parantes)

 

Haft en Mac...? med OS X?? 2 bad isf!! =)) Jag har svårt att tänka mig att man kan vara missbelåten med OS X... that´s it. Varken Linux eller OS X fulländade, men dom är ju dom bästa alternativen.

 

KDE 3.X å njuta... jo dom smälter som marränger i munnen!! Jag gillar sista KDE:n skarpt. Den är snabb.. snygg, utan att se ut som ett dagis...=)) å så får man ju bre ut sig på 4 skrivbord!!! =))

 

Så där, back to hockyn. Happy hunting boiz!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snygg, utan att se ut som ett dagis

 

Njee, det är väl där kängan klämmer? =D

 

KDE har väl adrig varit varken snyggt, konsekvent eller användarvänligt...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, sälja amd:n kanske inte var så konstruktivt. Tycker bara inte om dom cpu:na bara.

 

Är det av samma anledning som du inte tycker om "dom cpu:na" som du tycker om OS X? Eller inte tycker om XP?

 

Det spelar ingen roll om det står AMD eller INTEL på processorn, skillnaderna mellan dom kan du se på två ställen. Plånboken och loggan...

 

Personligen tycker jag att det är väldigt underligt hur någon som talar för OS X eller något annat MAC OS kan påstå att windows XP är dagis...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Bengtsson

höhö ni är på hugget!! härligt!

 

en tredje skillnad mellan AMD å Intel skulle väl kunna vara att den en BRINNER upp ifall du tar bort fläkten.... antar att det har med priset att göra... =))

 

XP är fult funkar dåligt å fyller dina bussar med sirap...

 

dot-end

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att den en BRINNER upp ifall du tar bort fläkten

 

Har du testat? Inte tusan brinner vare sig en AMD eller en Intel upp bara för att du tar bort fläkten... det finns juh passiva flänsar helt utan fläkt, antar det säljs datorer där processorn SKA brinna upp när man startar den då eller? :)

 

Tror du druckit lite för mycket när du inte kan argumentera sunt, bara för att processorer före 2002 brann upp om du tog bort kylflänsen betyder det inte att dom brinner upp för att du tar bort fläkten, eller flänsen idag. Jösses, vilken gammal myt... :7

 

...men om man tycker KDE3.0 är snyggt så, tja.. :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en tredje skillnad mellan AMD å Intel skulle väl kunna vara att den en BRINNER upp ifall du tar bort fläkten.... antar att det har med priset att göra... =))

 

Om du har för vana att plocka av fläkten från processorn när datorn är igång, tycker jag du ska titta på VIAs C3-processorer. Dom klarar sig bra utan fläkt. Och Fläns.

 

Sen är det precis som Weyland skrev; AMD binner inte om du plockar av fläkten. Dom första XP-processorerna brann om man plockade av flänsen.

 

 

XP är fult funkar dåligt å fyller dina bussar med sirap...

 

Har du ens provat WinXP?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget markerar slutet på trådens datorkrigs-avstickare.

Håll er till Xtremes fråga hädanefter.

 

\\Anp - Moderator för Det optimala operativsystemet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget markerar slutet på trådens datorkrigs-avstickare.

 

Eeh, vad väntar man sig under forum titeln "Det optimala operativsystemet" ?

 

En "seriös" diskussion om vad det "optimala" systemet är ? Hur funkar det ?

 

Hela forumet är ju ett datorkrigs forum, det säger sig självt med den titeln.

 

Men för att återknyta till frågan, självklart ska han köra Windows XP Pro och inget annat.

 

[inlägget ändrat 2003-04-28 18:28:47 av xYz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "seriös" diskussion om vad det "optimala" systemet är ? Hur funkar det ?

Man diskuterar operativsystem istället för vilken CPU som brinner upp snabbast.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man diskuterar operativsystem istället för vilken CPU som brinner upp snabbast.

 

Poäng :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Om man nu har oturen att inte äga en ppc baserad prosessor så ska man natuligvis gå för Linux.

 

Att finns redan till Linux och det mesta är gratis. Det är lätt att utveckla egna program(i alla fall om man jämför med windows). Och om det kommer ett virus eller ett säkerhets hål täps det blixtsnabbt igen. Nya versionen kommer hela tiden.

 

Plus att man får chance att lära sig lite unix. Tänk om 5-10 år kanske windows inte finns längre. Då kanske Linux har 90% av marknaden. Då kommer du vara tacksam för att du inte använde MS Windows.

 

Om du nu är smart(rik) nog för att köpa en ppc prosessor. Helst generation 5. Så ska du installera MacOS X v3.

 

Det är det kraftfullaste systemet jag någonsin har kört. Ända sedan Mac gick över till ett unix baserat system(NextSteep). har dom varit bäst på marknaden.

 

Både när det gäller program som följer med, prestanda och möjlighet för att utveckla egna program. Allt går också att göra via terminalen. Linux program kan snabbt komplieras om för att fugnera(gcc 3.3 eller lägre) fel frit. X11 är inbyggt.

 

(Ett stort plus i kanten är att det i skillnad från XP är snyggt, men det är inte krävande för det.)

 

Så vilken OS du installerar handlar lite om hur smart, och rik du är.

 

www.apple.com <-- för ni som blev helt tagna på mac

www.xvsxp.com <-- lite fakta, finns flera sådan sidor.

www.debian.org <-- Ett lite mer avancerat linux

www.mandrake.com <-- Ett bra nybörjar system(linx)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...