Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Deklarera hemresor

IDGer

Recommended Posts

Hej.

Förra sommaren var jag bokförd i Jönköping men jobbade i Helsingborg, där jag bodde hos mina föräldrar ca 2 mil utanför Helsingborg.

Hörde någonstans att jag kan dra av för detta i deklarationen; dels för hemresor till Jönköping varje helg (50 mil tur retur varje helg) och dels för resor till arbetet (4 mil tur retur varje dag). Stämmer detta? I så fall, hur mycket får jag i ersättning och hur återkallar jag denna rätt i min deklaration (dvs hur deklarerar jag detta).

Tacksam för svar då en redovisningskonsult troligtvis skulle ta 500kr för att förklara detta!

MVH Ola L

Gå in på www.rsv.se och sök på:

bil till och från arbetet

dubbel bosättning

hemresa vid dubbel bosättning

Avdrag för bil till/från jobbet godkänns om du:

* har mer än 5 km till jobbet, och du tjänar minst 2 timmar per dag jämfört med om du åkt kommunalt. Eller

* Har bilen i jobbet minst 160 dagar per år.

Avdraget är 16 kr/mil, och den avdragsbara summan är den delen som överstiger 7000:-/år

Avdrag godkänns inte för hemresa under lunch, eller resa till/från landställe.

Avdrag för dubbel bosättning kan godtas om make/maka har svårt att få jobb på den nya orten, eller barn har svårt att finna en ny skola, eller svårighet att finna ny bostad på den nya orten.

Avdrag godkänns med den faktiska kostnaden.

Du har rätt till en hemresa i veckan om du arbetar långt från hemorten (50 km, och du har övernattat).

Avdrag godkänns med skälig kostnad för flyg- eller tågresa. Om allmän kommunikation saknas godkänns ett avdrag med 16 kr/mil om du använder egen bil. Om du använder förmånsbil gäller 6:-/mil.

Och som vanligt när det gäller riksskatteverket:

Kvitton, kvitton, kvitton. :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...