Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra 21-tummare?


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

På grund av en massa övertid denna vårtermin [och prisfallet på skärmar] så har jag äntligen börjat fundera på en större skärm.. Den gamla 17" Hyundai DeluxScanen som räknades som hyggeligt (norsk) stor på sin tid (1998) skall pensioneras. Det som gäller nu är minst en 21-tummare...

 

Har surfat runt på en del ställen, och har fastnat för Samsung.

Dessa modeller rör det sig om:

 

Samsung SyncMaster 1100 Dynaflat (6500:-)

http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2c.jsp?BV_SessionID=@@@@1209601104.1050848811@@@@&BV_EngineID=gadchceillidbedkcfecfclh.0&prodID=CF21GSBU%2fEDC

 

Samsung SyncMaster 1200 Diamondtron (8200:-)

http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2c.jsp?BV_SessionID=@@@@1685724636.1050849001@@@@&BV_EngineID=eadchcfhigikbedkcfecfcli.0&prodID=PN22NSBU%2fEDC

 

Och lite utanför leken:

Samtron 210P Plus (4400:-)

http://www.samtron.com/product/210p+_fea.html

 

Någon som har några synpunkter? (Ja, jag vet. Att snåla på skärmen är dumt, men men.. Troligen blir det SyncMaster 1100)

Några andra bra (och prisvärda) märken?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själv har jag en Samsung SyncMaster 757NF 17" med "DynaFlat" dvs att själva bildytan är platt (flat CDT)och jag är mycket nöjd med den, bra kvalitet och skarp bild som man kan stirra på i timmar i sträck utan att bli trött i ögonen. Det sistnämnda kan iofs också ha att göra med att jag kör i 100 Hz ;p

 

Samsung SyncMaster 1100 Dynaflat är nog den mest prisvärda i sammanhanget.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det lutar nog åt den..

Har sett att webbutiker tar 5990:- för den, och den kostar 6500 i Göteborg.. (dvs samma pris om man ser till fraktkostnaderna..)

 

Den verkar helt ny förresten. (Presenterades på CeBit i Hannover i mars.) Världsunikt med en vanlig skärm som är platt i den storleken.. (Jag har lite svårt för Trinitron etc.)

 

Annars verkar det ju fruktansvärt prisvärt att köpa 19-tummare idag. 19-tummare kostar ju som 17-tummare för några år sedan.. Fast jag ångrar mig nog om jag köper en 19-tummare....

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag aldrig köpa en skärm som inte har Trinitron-bildrör. De har helt överlägsen bildskärpa jämfört med alla andra CRT-skärmer.

 

Om man bara ska använda datorn till surfning och ordbehandling (dvs ej bildbehandling eller spel) så föreslår jag istället en TFT-skärm.

De är skarpare och tar mindre plats. Problemet med dem är just kontrasten och uppdateringshastigheten.

 

Tyvärr är Trinitron-skärmer relativt dyra. För en 21" som uppdateringsfrekvens > 85 Hz får du punga ut med 8000-9000.

Därför föreslår jag en 19" Trinitron med minst 90 Hz (helst över 100 Hz) vid 1280x1024.

 

Du säger att du kanske blir besviken på en 19", men jag säger att besvikelsen blir än större om du sedan jämför din 21" CRT med en med Trinitronbildrör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag retar mig så förb. på trådarna i Trinitron. Annars hade jag valt trinitron. Och när det gäller TFT så orkar jag inte med döda pixlar samt så är stora TFT-skärmar av kvalitet alldeles för dyra..

 

Jag har ännu inte spanat in den stora dynaflat-skärmen, så jag kan inte säga om den är bra eller dålig. 1500 spänn som skiljer mellan DynaFlat och Diamondtron spelar egentligen ingen roll alls, då jag förväntar mig behålla skärmen i många, många år..

 

Men som sagt: Jag stör mig väldigt på trådarna i trinitronskärmar.. (Så jag blev glad att se att det tillverkas helt platta skärmar i skuggmaskteknik idag..)

 

Och jag vill nog inte köpa någon "liten" 19-tummare..

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-20 18:52:22 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser ju bara trådarna när man tittar på en väldigt ljus bild, och man vänjer sig vid dem väldigt fort.

Mig irriterar de inte alls.

 

Det må vara att det finns väldigt platta skuggmaskskärmar, men du kommer aldrig upp i samma skärpa ändå.

 

Men sedan är det ju som sagt lite skillnad på pris också, så om man inte tänkte spendera en ansenlig mängd pengar så får man väl leva med lite oskärpa ;)

Tyvärr...

 

Själv väntar jag på att Trinitron 21" med en uppdateringsfrekven på 110 Hz vid 1600x1200 ska gå ned lite i pris så att de blir mer köpmogna.

Nu ligger de runt 14.000 inkl moms, vilket är något saftigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag retar mig så förb. på trådarna i Trinitron

 

Hmm, man ser dom ju knappt, jag får anstränga mig för att se dom på min skärm såvida inte bakgrunden är helt vit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu vet jag inte vad ni dillar om, det är trådar på Samsung skärmarna också, jag har två st horisontella trådar.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...