Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem mellan Win98-XP

David5

Recommended Posts

Jag har ett litet kommunikationsproblem mellan mina båda datorer. Den ena kör Windows 98, den andra Windows XP. Problemet är att de inte kan kommunicera med varandra i Windows (dvs. de kan inte hitta varandra i "Mina Nätverksplatser" och kommandot "ping" fungerar inte heller). Däremot går det utmärkt att spela t.ex. spel över nätverket men det går som sagt inte att dela t.ex mappar och filer.

Vad kan vara problemet?? Måste båda datorerna ha XP för att kunna "förstå varandra"?

Har nu löst problemet.

Jag har förstått att många har problem med just samma sak. För er kan kanske detta vara till hjälp (har säkert redan tagits upp i en annan tråd men iaf).

1. Kontrollera att inga brandväggar är aktiverade (Windows egna inbyggda eller eventuella andra).

Helst vill man ju inte avaktivera brandväggen då man inte har skydd för intrång men de flesta har funktioner som ignorerar blockeringsreglerna för angivna datorer i nätverket.

2. Kontrollera att NetBIOS över TCP/IP är AKTIVERAT! NetBIOS krävs för att datorer med Windows XP/2000 ska kunna kommunicera med datorer med äldre versioner av Windows.

Detta var allt som behövdes för att mitt nätverk skulle fungera. Nu kan jag både pinga båda datorerna och även hitta dem i Mina Nätverksplatser.

[inlägget ändrat 2003-04-21 00:33:43 av David5]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...