Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Highscorelista


Prophecy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska göra en enkel highcorelista för en liten Java applikation som jag skriver på, nu funderar jag lite på hur det är enklast att göra. Skall man skapa en textfil som hanterar detta eller borde det ske via XML? (Jag har inga XML kunskaper, men jag ska försöka lära mig det!).

 

Jag hade tänkt att basera listan på tid och jag antar att det finns någon funktion typ get.Time() som ger aktuell tid? Eller finns det någon funktion som startar en "tidsräknare"?'

 

Tacksam för svar!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

XML känns lite overkill, XML är ändå en sorts databas och i mitt tycke inte lämpat för så få till antalet poster som en Highscore lista är(ex topten).

Jag håller själv på med ett projekt som innehållet en slags highscore-lista och vi har kommit fram till att använda en Highscoreklass.

I objektet av denna klass har vi de 25 bästa resultaten i en array(ArrayList). Objekten som ligger i arrayen är av typ Person som har fält som poäng och namn.

Sedan är det bara spara ner objektet av Highscoreklassen med ObjectOutputStream eller läsa in med ObjectInputStream.

Det krävs typ 6 rader för att göra det totalt:

Läs mer på http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/api/java/io/ObjectInputStream.html

http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/api/java/io/ObjectOutputStream.html

 

När det gäller tiden kan man göra på många sätt; här är tcv:

Att man använder sig utav en tråd(eller flera) som ökar en variabel en gång per sekund och när man vill kolla hur många sekunder som har gått genom att kolla värdet på variabeln.

Sedan kan man ju alltid kolla hur många millisekunder det har gått från 1970...

Så när man vill början ta tiden så hämtar tiden med:

long startTid = java.lang.System.currentTimeMillis();

När man vill ta slut(eller mellan)tid kan man ta:

long tid = java.lang.System.currentTimeMillis();

Sedan är det bara att subtrahera tid med startTid så får man antalet miilisekunder sedan man började kolla tiden.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit bortrest ett par dagar så jag har inte kunnat besvara ditt inlägg! Tack för hjälpen, jag testar med java.lang.System.currentTimeMillis() och hoppas att det fungerar!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...