Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MLM


Hakinger

Rekommendera Poster

Monsterloppan

okay men det är som jag sagt tidigare.. man ska vara nogrann med att läsa alla villkor .. fråga om precis allt och ta reda på vad det innebär innan man går med i nåt!

 

så är det med allt!

 

är nog många som varit med och kanske gjort en sämre prestation än vad de trott de skulle göra.. och känner sej missnöjda!

finns många som är jätteduktiga också och presterar jättemycket!

så man ska inte fördöma i förväg tycker jag!

 

Ta ex Oriflame som jag också är säljkonsulent för..

min chef var nöjd med mej som säljare och ville att jag skulle bli DC men jag tycker att säljare i Oriflame får alldeles för liten del av försäljningen.. av en 1000.- får de 250:- betyder ett heltidsjobb att sälja för nåra tusenlappar om ens det!

Och ska man avancera så måste man ta in minst tio!!!

Nä där är jag missnöjd faktiskt! Men jag kan hänga kvar där om jag vill .. men då bara för att jag gillar Produkterna och kan agera konsument där fast jag är konsulent =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 122
  • Skapad
  • Senaste svar
Monsterloppan

Thomas Tydal

 

är du förvirrad ?

 

jag tror att joakimj får svara på det där.. =)

 

är ju hans inlägg du frågar på !!!

 

*S*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

 

är du förvirrad ?

 

jag tror att joakimj får svara på det där.. =)

 

är ju hans inlägg du frågar på !!!

 

*S*

 

Det där var lågt. Mycket lågt. Börjat tappa formen ? :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ex Oriflame som jag också är säljkonsulent för..

 

Monsterloppan,

 

Jag tvivlar inte en sekund på att du är en duktig säljare. Jag känner igen varenda en av dina logiska vändningar, eftersom jag använt samma teknik många gånger. Har själv betraktats som en duktig säljare och hjulet är juh ganska gammalt :-)

 

Det hindrar inte det faktum att du denna gången hoppat i galen tunna, i dubbel bemärkelse :-)

 

Tyvärr hade dessvärre Tydal en klar poäng i sitt inlägg. Marknadsföring är inte heller någon ny företeelse, och du döljer inte att det är din egen marknadsföring hela tråden handlar om. Jag är lite förvånad att tråden inte är bortmodererad :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

knappast frågan om det men ni som vill få bort mej gnm era flerfrontsangrepp

ni frågar specifikt om mitt företag fastän jag sagt att jag vill dikutera mlm i allmänhet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All reklam är bra reklam.

Verkligen inte.

 

Ju mer man exponeras för något desto mer accepterat och välbekant blir det.

Detta beror ju på vad som sägs när det exponeras och debatteras. Jag tror inte lösningen är att kväva detta. Det är bättre att säga ifrån än att försöka låta nåt självdö.

 

Jo, visst finns det flera sätt att se på samma sak, och du har en viss poäng med ditt citat, trots att det inte är helt tillämpningsbart på just detta. Fast det kan det ju å andra sidan vara, om man går efter "folk ser vad dom vill se".

 

Men jag hoppas verkligen att folk läser på innan man slänger ut tusentals kronor för att få "förmånen" att sälja magnetsulor/läppstift/övrig skit. ;)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att denna förmyndarmentalitet är nyttig. Vi ser den attityden mot rasister också. Som exempel kan man ta exemplet med dom två städerna, där man valde två olika strategier angående främlingsfientliga. Nu kommer jag inte ihåg vilka det var, men den ena staden valde att tysta ner varje form av invandringsdebatt och i den andra debatterades det friskt med dom främlingsfientliga, och resultatet blev att den första fick in 2st representanter i kommunfullmäktige. Så det är inte alltid det bästa att stoppa huvudet i sanden.

Källa: Mediemagasinet SVT 13/2-2003

 

Jag tycker att detta försök att alltid försöka tysta ner obehagliga företeelser i samhället mera tyder på brist på argument, att man är rädd att man i slutändan inte kan stå för det man säger. Jag sa förmyndarmentalitet i början av inlägget, och med det menar jag att iom att man använder som argument att man vill skydda "mindre begåvade" (vilket man defacto påstår) personer som då själva inte skulle kunna göra vuxna val så tror man sig stå över gemene man i förmågan att analysera, att man vet vad som är bäst för alla andra.

 

Vad är det som säger att debatter på olika forum inte lika gärna skulle kunna så ett frö av tvivel i en prospect i vardande? Det fungerade så för mig iaf. Det behövs en motpol till dessa rekryteringsförsök som sker i skuggorna där ingen säger emot, när man är på ett rekryteringsmöte så är dom uppbyggda så att man inte ska få tid eller chans till att ställa kritiska frågor, eller om man nu skulle göra det så finns det alltid några proffsargumenterare som till synes, för stunden, lyckas få tyst på den kritiske. Då är det väl bra om en prospect (i förväg) förstått att det inte är så himla enkelt och problemfritt att bli en lyckad och framgångsrik människa?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

*S* sanslös läsning!!

 

 

du har då inte varit på samma möten som mej.. det hör ju jag!

[inlägget ändrat 2003-04-21 00:15:49 av Monsterloppan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag hoppas verkligen att folk läser på innan man slänger ut tusentals kronor för att få "förmånen" att sälja magnetsulor/läppstift/övrig skit. ;)

 

Det är just det folk oftast gör. Men en stor del av affärsmodellen med MLM bygger på att få människor att fatta "konstiga" beslut "under inflytande". Jag tror inte att många skulle nappa om hela informationen bara skickades hem till folk i vanliga brev, istället för att presenteras på trevliga möten eller mellan fyra ögon vänner emellan :-)(otroligt nog har rentutav Nigeriabrev visat sig fungera på vissa människor !)

 

En del i modellen är att man varnar för vad som kan gå fel, vilket inte gör det hela mindre lockande :-) Säljaren försöker medvetet ge sig själv extra cred som en ärlig och medkännande person. Något denne kan vara på det privata planet, men affärer är en helt annan historia; Monsterloppan har redan tidigare i tråden bekänt sig till Mammon. Missta henne inte där. Business is business; "den som sig i leken ger" :-)

 

Det gäller att skapa förtroende. Och människor är i regel ganska lättpåverkade, när någon verkligen börjar bearbeta dem. Gudarna ska veta att Monsterloppan har varit generös med intresse mot alla i den här tråden så visst gör hon sitt förväntade jobb. That's her game ...

 

Men glöm föralldel inte att hon är den enda som har något ekonomiskt att vinna på den här tråden. Ingen annan här, vare sig motståndare eller blivande medlemmar, har något enda att vinna på Monsterloppans affärsmodell :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*S* sanslös läsning!!

 

 

du har då inte varit på samma möten som mej.. det hör ju jag!

 

Nä, det har jag säkert inte, men vi får ju tydligen inte diskutera ditt företag längre, remember ;)

 

Nu talar vi om det som är utmärkande för MLM som företeelse, och där förekommer detta. Sen är det säkert som Tydal sa i ett tidigare inlägg; att man hör det man vill höra. Jag var på mötena för att bilda mig en uppfattning om vad som händer där (efter att en släkting börjat med MLM och jag såg vad det gjorde med honom) jag ville veta hur och varför, vilka metoder som användes och varför använde man just dom metoderna, vad blev resultatet av metoderna, sen funderade jag på vilket resultatet skulle blivit om man använt mer sansade och nyanserade metoder att värva folk. Jag kom fram till (efter att ha varit på tre olika (MLMföretag) möten som var identiskt uppbyggda) att det finns en exakt anledning till att man säger och gör vissa saker under mötena, det är några som funderat utvad som funkar och inte funkar för att få prospecten intresserade, eller snarare att köpa startkittet. Det är inget spontant eller nåt som kommer ur hjärtat på människor som ärligt vill förmedla nånting bra, det är regisserat i minsta detalj (nåja).

 

Jag kom fram till att om man sagt direkt som det var, utan att förespegla falska förhoppningar, så skulle det inte ha den spridning den har. Visst ett möte ser på ytan ut, det gäller även privata möten med värvaren och sponsorn som ditkallats, som att man får saklig information men det det talas också om, mer eller mindre subtilt, historier om 2-timmars arbetsvecka och att ligga på soliga stränder, dit man kört med sin nya BMW, och höra pengarna ticka in takt med vågorna, medan man tänker på alla dom stackars idioterna därhemma som ligger på sofflocket och inte vill ta tag i sina liv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

Nästan 100 inlägg från dig på e-forum under de senaste 56 timmarna ;-)

Du måste ha energi och uthållighet utöver det vanliga. För mig har det tagit 7 månader att få ihop 110 inlägg ;-)

Tack också för alla privata mail som du hunnit med att skicka till mig under de senaste två dagarna. Någon aktör under din ledning är dock inte aktuellt för mig.

 

-------------

Vänligen

Carl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag är inte så säker på att denna

> förmyndarmentalitet är nyttig.

 

Jag håller med dig i sak. Läs exempelvis mitt inlägg i en tidigare tråd om detta med att tysta ner saker: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=251323#251780

 

Problemet är det att när jag läser i MLM-trådarna kan jag inte låta bli att fråga mig: Var är debatten?

 

Den andra tråden är i och för sig bättre än den första och du hör till dem som verkligen försöker få till en seriös debatt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan det ni håller på med och det staten håller på med är att det i ena fallet är en öppen organisation, utan privatpersoner som utnyttjas som mellanled, och med officiella dragningar. Dessutom har staten monopol på andra saker också, som tex alkoholförsäljning. Om du tycker att det är så orättvist att staten (vi) har konkurrensfördelar framför privata organisationer (skumma typer i Kanada) så kanske du ska fundera en gång till?

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i sak. Läs exempelvis mitt inlägg i en tidigare tråd om detta med att tysta ner saker..

 

Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att jag nästan kopierat din text :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

precis

skillnaden ligger i organisationsformen'

man brukar prata om att de klassiska företagspyramiderna byts mot moderna former av organisationer.. mlm en typ

och jag är en som tror att det kan fungera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

säkert kan det vara som du säjer.. jag har varit på sämre möten typ sådana du pratar om .. men också på väldigt bra möten!

visst finns olika slags människor som är med i såna här organisationer.. och det kastar naturligtvist ett dåligt sken över hela alltihop beroende på hur man vill se det hela som ni säjer!

vi är inte alla slemmiga börshajar typ =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp jag tycker det är bra med lagar och regler.. men löjligt när det ska hindra konkurrens!

 

Vad är det för löjligt med det? Privata företag skiter oftast helt i etik och drar sig inte för att tjäna pengar på dom mest avskyvärda sätt, och då måste staten gå in och ta ansvar eftersom företagen inte klarar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*S*

Vad är det här för tramstråd? *S*

Handel kan initieras antingen från den köpande eller den säljande.

Behöver jag nånting så tar jag kontakt med ett företag som säljer det. *S*

Vill jag köpa schampoo så tar jag en flaska på ICA och betalar i kassan. *S*

 

Om jag däremot upplever att nån försöker pracka på mig en flaska schampoo *S* rör det sig om bluff, båg, lurendrejeri, fusk *S* och fiffel.

Vad är det med den flaskan som gör att den *S* inte går att sälja från butikshyllan? *S*

*S* Det måste ju vara *S* nåt med den som är fel. *S*

*S* *S*

 

*S*

 

*S *S* \\Anp *S* ... *S* *S* *S* ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har nån aning om vad det högst irriterande *S* betyder egentligen???

 

Monsterloppan själv kanske kan förklara?

 

[inlägget ändrat 2003-04-23 02:59:40 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...