Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MLM


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag öppnar en ny tråd, istället för den som monsterloppan startat, för den börjar bli för lång.

 

OK, då kör vi.

 

Påstående: MLM är inget pyramidspel.

Fakta: (om vi nu kör monsterloppans företag) Man skaffar sig en organisation. Till denna värvar man två som i sin tur värvar osv. Om man gör en grafisk bild av denna så blir det rent visuellt en pyramid (varur namnet och begreppet "pyramidspel" uppkommit).

 

Den sorts pyramidspel som är förbjuden är den där det bara handlar om pengar, dvs jag får inte värva dig som ger mig 100kr och sen värvar du nån som ger dig hundra kronor där en del av pengarna går till mig eftersom jag är över dig, och du får på samma sätt en del av pengarna av dom som är under dig osv.

 

Sen att MLM-marknaden har använt ett kryphål genom att erbjuda "produkter" som maskering för pengatransaktionen gör inte det mindre pyramidaktigt, rent tekniskt. Hela konceptet bygger på att man får in nya prospekter som göder pyramiden med pengar som skyfflas uppåt. Enda anledningen till att MLMvärlden så frenetiskt förnekar att det handlar om pyramidspel är att det har en dålig klang, t.ex. eftersom ett helt lands befolkning (nästan iaf) blev bankrutt i ett pyramidspel där toppen stack med pengarna och raserade korthuset. Och om det har en dålig klang så blir det svårt att få in nya friska pengar (nya medlemmar).

 

exempel:

Jag värvar 12st som i sin tur värvar 5 var. Då kommer jag att få 10% av vad 60 personer tjänar. Wow, men det är ju helt fantastiskt, tänk om dom tjänar en miljon i månaden var, tänk vilka summor jag får då! Det betyder ju att jag kommer att få 100 000x60= 6 miljoner VARJE MÅNAD, och det utöver min lön, som jag dumt nog sliter ihop i onödan varje månad.

 

Denna teori bygger på antagandet då att dom hära 60 verkligen tjänar ihop sin miljon i månaden, att dom verkligen är driftiga personer och arbetar 15 minuter i veckan (eller vad MLM-reklamen brukar säga när nya prospekter sak lockas in) på att få in nya aspiranter, dom vill ju tjäna lika mycket som jag, så dom måste jobba minst 30minuter varje vecka. Oc

h dom måste arbeta fort och hårt eftersom dom "vet" att MLM är den snabbaste växande affärsmodellen (och har varit det i 30+ år, fast dom har inte passerat den första procenten av andelen av alla affärsmodeller) och eftersom MLM bygger på att nya ska in så vet dom att jordens antal av prospekter är begränsat, dom "vet" att när deras downline har expanderat 35 gånger (nånstans där, orkar inte räkna nu) så har man täckt in hela jordens befolkning.

 

Om det är nån som tvivlar på att detta inte är ett pyramidspel så vet jag inte vad jag ska säga mer, jag menar hur förklarar man för nån att vitt är vitt? Enda skillnaden, som sagt, är att man använder "produkter", i det här fallet värdelösa (webbaserade?) dataprogram.

Jag antar att detta startpaket som man får för dom här 1900:- innehåller nåt slags program för att starta en egen hemsida där dom hära spelen huserar + några böcker om "vinnare" och hur dom gjorde för att tjäna sin första miljon.

Signifikativt är också att man anser sig vara så seriös att man etablerar alla bankkontakter på Jungfruöarna, som man vet har världens hårdaste kontroll av vad brevlådeföretagen sysslar med.;)

 

Nåja, monsterloppan, du må tycka att MLM är bra för dig och om du blir lycklig av det, så var det, så länge du har öppna ögon och håller dig till nåt så "harmlöst" som världspelen, men pumpa inte in mera pengar i det, för förr eller senare rasar det och då gäller det att man varit en av dom i toppen, så att man åtminstånde fått tillbaka sin insats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 122
  • Skapad
  • Senaste svar
Jag öppnar en ny tråd, istället för den som monsterloppan startat, för den börjar bli för lång.

?

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=432884

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt upplysande svar. Jag inser att min frågeställning var något kortfattad, men frågan riktades till trådstartarens eventuella ambition om att göra en (om möjligt) ännu bättre:

"

 

- Jo !

- Nä !

- Jo !

- Nä !

 

- Jo !

- Nä !

- Jo !

- Nä !

 

- Jo !

- Nä !

- Jo !

- Nä !

 

- Jo !

- Nä !

- Jo !

- Nä !

 

"-tråd.

 

Så att när jag i morgon bitti ser att mina hundra olästa inlägg endast består av 87 totalt ointressanta inlägg.

 

/TN

Jag vet att jag är ute och cyklar på djupt vatten.

 

Redigering: X antal Jo!/Nä! bortklippta för att öka läsbarheten i tråden och minska laddtiden... Don Tomas, hoppas du har överseende med det. /Stefan - moderator för Rykten, myter...

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 09:31:33 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

Ett pyramidspel kallas det om all inkomst säljaren har kommer av att man säljer en vara eller produkt till den som kommer bakom dej!

Det skulle innebär att jag får arbeta på att ta in folk hela tiden och nej .. så fungerár det ju inte!

Alltså är detta inget pyramidspel!

 

Jag kan välja att vara nöjd med att jag fått in två nya så jag får mina utbetalningar från spelverksamheten! Men jag kan åxå välja att arbeta på att ta in fler.. eller kanske jag misslyckas totalt med det? ja då tjänar jag ju inget .. men det gör ju den som kommer bakom mej! Nä din teori om att toppen tjänar .. stämmer ju inte här Pentti!! ;-)

Dessutom kan han under mej välja att satsa mer .. 5000:- .. han får fler krav på sej och dessutom har han fler förmåner om han lyckas i sitt arbete!

Men det tycker jag är rättvist för arbetar man hårdare ska man ha lön för mödan"!

Sen kanske han valt att satsa mindre.. 160:- .. ja då är han en chanstagare som inte vill jobba .. han tjänar knappt något på de under honom .. och han har absolut inga krav alls på sej att ta in nån under sej .. eller att ens spendera en enda krona "! Men han har fått möjligheten.. han är alltså konsumenten i företaget .. jag är den som bygger upp organisationen!

 

 

"eftersom MLM bygger på att nya ska in så vet dom att jordens antal av prospekter är begränsat, dom "vet" att när deras downline har expanderat 35 gånger (nånstans där, orkar inte räkna nu) så har man täckt in hela jordens befolkning."

 

*S* jo men det är ju så att jag kan dra mej ur företagandet genom att helt enkelt dra mej ur eller sälja min organisation! =) hela jordens befolkning behövs inte för att det ska fungera!

 

"produkter" = en tjänst i detta fall! Man erbjuder spel på samma sätt som Svenska spel gör! Tänk vad staten är olaglig.. precis som vi!! =)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte grepp om det du skrev i din förra tråd. Men vad konkret handlar det om, vad gör man fysiskt? Skall jag betala in en pengar till ett okänt företag som inte verkar ha nån hemsida man kan kolla versamheten eller nån besöksadress, ej heller nån officiel email?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...du vet att du begår lagbrott när du ber folk att maila dig? Eller att du mailar dom (jag är ett undantag, eftersom jag bad om det i rent studiesyfte, inte förvärvssyfte ;) Fast du kanske har rent altruistiska motiv? ;)

 

http://www.lotteriinsp.se/nyheter/2002-12-09/wgi.asp

 

[inlägget ändrat 2003-04-19 22:53:39 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

Enda sättet jag kan vara illegal på är att inte följa de lagar som råder i varje enskilt land där jag tar in folk i företaget.. om jag inte betalar skatt enligt svensk lag... eller annat

 

Då väcks enskilt åtal mot mej .. men jag blir dessutom utesluten ur företaget!

Inte särskilt lyckat inte följa lagen med andra ord!

;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eftersom MLM bygger på att nya ska in så vet dom att jordens antal av prospekter är begränsat, dom "vet" att när deras downline har expanderat 35 gånger (nånstans där, orkar inte räkna nu) så har man täckt in hela jordens befolkning."

 

*S* jo men det är ju så att jag kan dra mej ur företagandet genom att helt enkelt dra mej ur eller sälja min organisation! =) hela jordens befolkning behövs inte för att det ska fungera!

Men faktum är att MLM inte är statistisk hållbar, och att det någon gång precis som Pentti skrev blir slut på människor.

 

Om man tex tänker att en medlem måste ha 10 personer under sig för att det ska löna sig:

 

10

100

1000

10000

100000

1000000

10000000

100000000

1000000000

 

De som är underst har ju ingen att värva längre. ;) Därför är det 10 ggr fler förlorare än vinnare.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-04-19 22:56:10 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*S* men fortfarande så att du kan välja mellan att vara företagare eller konsument!

 

Så du tänkte att vi här på eforum då skulle vara konsumenterna och du företagaren, så att du kunde tjäna pengar...

 

Nä, du har målat in dig i ett hörn och kan inte komma med några hållbara argument.

Hur mycket har du tjänat själv hittils?

Det kan ju inte vara många kronor eftersom du tar till så pass desperata metoder som att posta på ett forum i syfte att lura nån stackare.

Du gjorde nog ett misstag som postade detta just på eforum eftersom medlemmarna här oftast är mer intelligenta och luttrade än på många andra forum(det är därför jag trivs här!), och sällan går på bondfångerier.

Det borde gå upp för dig att du blivit blåst av MLM-företaget ifråga, men det törs du väl inte erkänna?

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-19 23:34:33 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

*S*

neh jag är här för att diskutera .. bara se på statistiken! vårt lilla hörn här på rykten är ju hetast !! ;-)

 

men har ni lust bli mina konsumenter.. gärna för mej! men det var inte huvudsyftet ! nej!

 

nope har knappast blivit blåst! =)

skulle gärna berätta mer om mitt personliga men det tänker jag inte göra här .. isåfall får du nog bekanta dej med mej mer privat!! ;-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*S* knappast ett lagbrott att mejla !

 

Jag citerar från lotteriinspektionen:

Eftersom det inte är tillåtet att i förvärvssyfte främja deltagande i utom landet anordnade lotterier får man inte för att tjäna pengar förmå andra att delta i WGI:s lotteriverksamhet

 

Om du uppmanar nån att maila dig för att du ska berätta om lotterier i utlandet, så kan man lugnt säga att du i förvärvssysfte försöker främja deltagande i utom landet anordnade lotterier eller?

 

Du skulle inte göra nåt olagligt om du bodde utomlands, iaf skulle lagen inte kunna nå dig, men jag tippar på att du bor i sverige? Du är inte den första som försökt sig på att värva medlemmar här på eforum, och enligt uppgift ska ju 1000-tals svenskboende redan vara inne i samma pyramid, så alla dom gör juh olagligheter när dom värvar här i sverige.

 

Om nu själva värvandet är så oviktigt och inte alls meningen med själva deltagandet, varför får man 10% från dom vilka man värvar? Och 20% ifall man lyckas förmå dom att bli ambassadörer? Eftersom man får pengar från dom man värvar och i förlägningen av dom som dom under dig värvar så faller det under pyramidbegreppet. Jag vill helt fräckt hävda att detta pyramidkoncept används såpass friskt i marknadsföringen att det kan anses som en vital del i affärsidén, annars skulle ju den kontroversiella delen inte vara med. Ni som går med i såna hära äventyr gör det för att tjäna pengar, och som sådana vill ni tjäna pengar så "lätt" som möjligt, vilket man då ju gör med, en till synes arbetsfri insats som det ju är att ha folk under sig som drar in 10 eller 20% av det dom tjänar till dig (vilket man inte är sen att påpeka i reklamen för MLM). Och det är denna lättja som MLMbolagen skor sig på. Det första intrycket man får av såna här "företag" är ju att man tjänar pengar med en så enkel idé. Och i reklamsammanhang är första intrycket det enda intrycket som betyder nåt, för det är den som oftast sätter det kritiska sinnet ur spel.

 

Dom som startar såna här scams vet mycket väl att dom balanserar med ena foten utanför lagtråden, det är inte bara för skattens skull dom här brevlådeföretag etablerar sig på Jungfruöarna.

 

Visst, du säger att man kan välja att vara konsument, men det är inte den aspekten man trycker på, satsar mest krut på sas, när man försöker värva folk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

skulle dessa 10% utgöra totala inkomsten av min säljinkomst??

neh knappast va?

 

inom oriflame är det så att jag skulle tjänat procent på vad varje av de tio under mej egna värvade säljare inbringat på deras försäljning plus att jag skulle fått bonusar och en lön! är inte det samma sak? polis anmäl oriflame får vi ser hur det går!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

man får inte göra OFFENTLIG reklam för utländska lotterier nej! men man får prata med vänner bekanta.. skicka privata mejl mm.. finns yttrandefrihet som du vet! man får även på forum diskutera frågor som mlm.. mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*S*

neh jag är här för att diskutera .. bara se på statistiken! vårt lilla hörn här på rykten är ju hetast !! ;-)

 

mmm...nu ja, men ditt första inlägg var rent värvningsförsök;)

Men det är kul att du håller dig kvar, hoppas du inte tar detta alltför personligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man får inte göra OFFENTLIG reklam

 

Det står inget om offentligt i texten hos lotteriinspektionen. Det står att man inte får främja, på vilket sätt det än månde vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

mmm joh det kan man se som ett tveksamt inlägg men ... faktum kvarstår! fick effektivt igång en diskussion här!! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föresten har jag skickat mejl till er som bett om det! inte förbjudet det heller!! =)

 

Ja, som jag skrev förut så bad jag om det i studiesyfte, men det första inlägget du gjorde hade ingen bett om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm joh det kan man se som ett tveksamt inlägg men ... faktum kvarstår! fick effektivt igång en diskussion här!! =)

 

Visst diskussioner är alltid bra, vi har iofs haft samma diskussion tidigare med andra värvare (om du kollar historiken) men jag har jour och måste vara hemma nykter, och jag har tråkigt :) därför är iaf jag här och räddar dom andra forumdeltagarna från den onda draken ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...