Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS problem


eckberg

Rekommendera Poster

Efter jag uppgraderade mitt BIOS för att klara av en större hdd händer inget när jag startar. Datorn visar grafikkortets lilla BIOS ruta, sedan räknar han upp minnet och jag kan välja att gå in i CMOS. Han hittar också hårddisken (har inte bytt den än så där finns operativsystemet som innan fungerade). Efter detta står bara markören och blinkar....

 

Kan nåt ha gått snett när jag uppgraderade BIOS? Vad kan jag i sådana fall göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra "factory reset" på ditt BIOS så allting återgår till grundinställningen - om det inte hjälper, flasha BIOS igen och se om det kommer något felmeddelande.

 

Om det inte fungerar så får du byta BIOS-kretsen mot en ny, kostar ca 200 spänn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur gör jag en factory reset då?

 

Det finns en bygel på moderkortet som du flyttar eller plockar bort en stund. Sätter dit den igen och BIOS börjar om från början.

 

Kolla manualen! :)

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Måste kolla med dig om en sak, Stefan!

eckberg skrev först:

"Efter jag uppgraderade mitt BIOS för att klara av en större hdd händer inget när jag startar..."

 

Du skriver:

"Det finns en bygel på moderkortet som du flyttar eller plockar bort en stund. Sätter dit den igen och BIOS börjar om från början. "

Jag antar att du menar BIOS defaults (eller snarare clrCMOS- Clesr CMOS) när du skriver att det ger en "factory reset". Jag fick ett tag känslan att du menade att man trots omflashning kan återgå till de CMOS-inställningar som var när kortet lämnade fabrik, men det menade du väl ej?

 

 

Det brukar ju stå i instruktionerna för omflashning att man bör köra "Load BIOS defaults" inne i CMOS setup innan man bootar upp operativsystemet. Jag antar alltså att du menade detta...

Hälsningar

 

[inlägget ändrat 2003-04-25 19:42:40 av Anders Jonasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Anders Jonasson!

 

"Factory Reset" får jag till att det är som när BIOS lämnade fabriken. Har aldrig hört eller läst om just "factory reset", faktiskt.

 

Gör du såsom jag skrev så nollar du BIOS. Startar du sedan datorn så söker BIOS upp din hårdvara på nytt. Alla dina tidigare inställningar försvinner då.

 

Jag fick ett tag känslan att du menade att man trots omflashning kan återgå till de CMOS-inställningar som var när kortet lämnade fabrik, men det menade du väl ej?

 

Nä, det går inte!

 

Då får du lämna in det för omprogrammering. Min tanke som jag skrev ovan var hur jag skulle försökt för att få det att fungera. Man provar liksom allt! :)

 

Riddar Kalle av Platta Foten skrev:

Göra "factory reset" på ditt BIOS så allting återgår till grundinställningen - om det inte hjälper, flasha BIOS igen och se om det kommer något felmeddelande.

 

Säkert lite av det jag skrev ovan om som den här skribenten är inne på också. :)

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-25 20:59:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Hej igen!

Det är lite lurigt att förstå hela terminologin, så jag försöker mig på en liten utredning här (om inte för din skull, så iaf för andra):

 

BIOS: Kan egentligen betyda minst två saker. Dels det EEPROM-minne (om nyare dator än 4-5 år) som sitter i en ilsken vanligtvis utbytbar spindelsockel på moderkortet. Detta minne innehåller framförallt bootinstruktioner, POST samt den programvara som hanterar den grundläggande kommunikationen på moderkortet (Basic I/O system).

Dels kan det betyda samlingsnamnet på alla logiska funktioner på moderkortet. I detta fall räknar man också med det SRAM-minne som CMOS-inställningarna är sparade.

 

EEPROM: Flashminne, eg. Electrically Erasable and Programmable Read Only Memory. Här ligger alltså Boot-kod (inkl. POST) samt I/O-systemet. Dessutom finns här dessutom en bränd variant av CMOS-inställningarna (BIOS defaults). EEPROM behöver ej ha ström för att behålla datat, dessutom är det ett förhållandevis långsamt minne, varför alla BIOS-instruktioner kopieras in till snabbare minnen vid körning.

 

SRAM: Static Random Access Memory. En oerhört snabb minnestyp (betydligt snabbare än DRAM-minnena (SIMM, DIMM, SDRAM, m.fl.)). Denna minnestyp återfinns vanligtvis både som L2-Cache samt det minne som innehåller CMOS-inställningarna. Eftersom minnet är flyktigt krävs ständig ström för att det ska kunna behålla sina data. Därav har man ett batteri på moderkortet. Tar batteriet slut töms SRAM-minnet (med CMOS-inst.) och BIOS POST tvingas ladda in BIOS defaults från det brända EEPROM:et. Eftersom moderkortet då får kräm från nät.agget kan man ladda in dem till det snabbare CMOS.

Bygeln clrCMOS (Clear CMOS) tömmer på samma sätt CMOS-minnet varpå en BIOS defaults framtvingas.

 

 

Notera alltså: Bränner man om BIOS får man mao med stor sannolikhet *nya* BIOS default-inställningar som givetvis är anpassat till det nya I/O-systemet.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för informationen om de olika BIOS-kretsarna!

 

Intressant läsning, nästan så att jag får plocka fram mitt kollegieblock från mina datorstudier och kolla. ;)

 

Är inte så hemma i flashning av BIOS, men där finns väl ingen backup av ditt gamla BIOS? Har läst här att man kan göra backup om något skulle gå åt skogen.

 

Har du provat lösningarna du fått?

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Eklinder skrev:

Vad hände? Hela inlägget hamnade i cyberrymden (möjligen finns det i webläsarns cache på hårddisken nånstans)...

 

Nåväl jag börjar väl om från början:

Eklinder skrev:

"Är inte så hemma i flashning av BIOS, men där finns väl ingen backup av ditt gamla BIOS? Har läst här att man kan göra backup om något skulle gå åt skogen."

Det är helt riktigt. I programmet man bränner med kan man vanligen välja att först ta en "image" av det befintliga BIOS. Denna sparas då som en fil som man sedan kan använda om man vill återställa BIOS-et. Därefter bränner då in den image-fil man tankat ner från moderkortstillv.

 

Själv har jag bara bränt mitt Asus A7V-kort en gång, bränt åt någon annan nån gång samt stått över ryggen några ggr.

Farsan och jag har försökt väcka liv i hans likadana A7V-kort som började strejka efter att han bränt en gång. Vi laborerade en hel del, men kunde inte laga det. Vi provade att stoppa i mitt fungerande original-BIOS, tömma CMOS, mm. Det hjälper alltså inte att ha en backup som en image om BIOS kackar ur så pass att datorn inte går att boota. Då måste man ha en likadan BIOS-spindel.

 

PS Vad är det för datorstudier du gjort? [Du behöver självklart inte svara.]

MVH

[inlägget ändrat 2003-04-29 16:23:53 av Anders Jonasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope.. inget verkar gå. Har försökt förstå och översätta era tips till praktisk handling vilket verkat gå bra men med datorn händer inte mycket. Har nu nog pillat på varenda liten sak i min dator men jag kommer fortfarande inte längre än till den blinkande markören.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Hej eckberg!

Vad kör du för OS (windows)?

Vad har du för boot-inställning i CMOS (boot-ordning)?

Hade du samma hårddisk tidigare också (fast enbart med den storlek som BIOS accepterade)?

Har du fler hårddiskar?

 

Vad jag är ute och far efter är att det förmodligen är så att datorn inte kan "hitta" operativsystemet.

Prova att boota från diskett -> Om det lyckas, dvs DOS startar så är felet det jag misstänkte. Lösningen beror isf på vad dina förutsättningar var innan du flashade om (vilken hårddisk som sitter först osv).

OM det misslyckas, då är problemet BIOS-relaterat och betydligt allvarligare (personligen tror jag inte detta i ditt fall).

Återkom gärna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...