Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering går inte att installera..


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Någon mera som har problem att installera denna uppdatering?

 

Q817287: Viktig uppdatering (Fel i Microsoft Windows katalogdatabas)

Hämtningsstorlek: 237 kB, < 1 minut

Den här uppdateringen avhjälper problem med Windows katalogdatabas, som används för att se till att installerade binärfiler är hela. Med uppdatering 817287 kan databasen reparera sig själv om fel uppstår. Uppdateringen förbättrar också prestanda för databasen och för alla komponenter som använder Microsoft Cryptographic Services NT-tjänsten (CryptSvc.dll). Sådana komponenter innefattar exempelvis Microsoft Windows Media Player och Microsoft Media.

 

Jag har försökt nu två gånger och båda gångerna får jag upp att det inte går att installera uppdateringen. Den börjar inte ens hämtningen av uppdateringen. :(

 

Säkerhetsuppdateringen som också finns där gick som smort, men tydligen inte den här ovan.

 

Beror kanske på något som jag inte förstår?

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mera som har problem att installera denna uppdatering?

I går var det inget problem att hämta den plus den andra du nämnde.

Testa att hämta den härifrån. Finns bland "Viktiga uppdateringar och Service Pack-versioner":

 

http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/default.asp?corporate=true

 

Då får du möjlighet att spara den på disken och sedan installera.

 

Den börjar inte ens hämtningen av uppdateringen.

Det har hänt mig också vid några tillfällen tidigare. Kan vara många som försöker hämta från Windows Update eller updaten ligger nere. En gång gick nedladdningen så långsamt att det avbröts. Någon form av time-out? Då hämtade jag via länken ovan. Det gick lika långsamt att ladda ner, men den sparades på disken så att jag sedan kunde installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tipset!

 

Provade igen och nu händer ingenting när man ska hämta hem den där uppdateringen. Nedladdningsrutan kommer upp, men sen går minst femminuter utan att ett skvatt händer.

 

Får väl prova senare eller imorgon.

 

Kan vara många som försöker hämta från Windows Update eller updaten ligger nere.

 

Är det uppdateringar som nyligen kommit ut?

Säkerhetsuppdateringen gick snabbt och smidigt.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedladdningsrutan kommer upp, men sen går minst femminuter utan att ett skvatt händer.

Testade alldeles nyss på kul att ladda ner den. Hände inget på kanske 5 min. Var precis på väg att ge upp så satte det igång. Nu har jag den som en 236kB .exe-fil på hårddisken. Fast jag installerade uppgraderingen igår. Undrar om den går att lägga ut på min w1.865.telia.com/~u865xxxx sida?

 

På länken jag hänvisade finns alla aktuella Windows Update-uppdateringar, till för att kunna hämtas hem och sparas för senare installation och för nätverksinstallationer.

 

Tack för poängen!

 

Glad Påsk!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Trevligt att du lyckades ladda ned uppdateringen som jag misslyckade med tre gånger nu. :)

 

Har du hämtat hem säkerhetsuppdateringen som ligger underst?

 

Kan berätta att min dator blev seg som sören efter det att jag installerade den säkerhetsuppdateringen.

 

Det var frustrerande att starta upp den och sedan klicka på Explorergenvägen i snabbstartsfältet. Knappen fastnade inne utan att något hände. För att inte tala om Startmenyn. Den gick inte att klicka upp förrän en halvminut senare. Hårddisken jobbade som sören. Med vad förstår jag inte.

 

Nu har säkerhetsuppdateringen åkt ut hos mig. Datorn svarar snabbt och galant igen. Precis som den var tidigare innan jag installerade säkerhetsuppdateringen.

 

Glad Påsk på dig själv Maratonmannen! ;D

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-18 17:21:05 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat hem säkerhetsuppdateringen som ligger underst?

Stefan,

 

Om du menar 811493 så hämtade jag den samtidigt som 817287. Tycker också att min dator inte är lika snabb längre, men möjligen har den börjat återhämta sig något. Den reagerar långsammare. Kunde inte förstå varför det helt plötsligt blev så, men förstår nu att det är som du säger. Kanske jag testar att avinstallera den.

 

817287 finns iaf här:

 

http://w1.865.telia.com/~u86514936/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om du menar 811493 så hämtade jag den samtidigt som 817287.

 

Jepp, jag menade säkerhetsuppdatering 811493 som ligger under 817287.

 

Kanske jag testar att avinstallera den.

 

Du får rapportera om datorn körs som i sirap när du plockat bort den och bara har 817287 kvar, eller om den blir lika snabb som tidigare.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag menade säkerhetsuppdatering 811493

Testade med att ta bort 811493, men får då följande meddelande:

 

http://w1.865.telia.com/~u86514936/Uppdatering.JPG

 

Beror antagligen på att jag installerat nya audio-drivrutiner i dag. Alltså efter att jag installerade 811493. Jag valde att inte ta bort uppgraderingen.

Nu går inte min PC som sirap, men något långsammare reaktion har jag noterat.

Har ingen lust nu att installera om audio-drivrutinen (var lite krångligt). Men får se hur länge jag står ut.

 

PS. Fick du ZoneAlarms senaste uppdatering? Jag fick förra veckan och versionen är nu 3.7.143 och nu är det möjligt att manuellt eller automatiskt söka efter uppdatering. Efter förra versionen var den möjligheten gråad.

 

[inlägget ändrat 2003-04-18 18:04:40 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ojdå, låter inte trevligt att dina drivisar till ljudkortet försvann. :(

 

Jag har inbyggt ljud på mitt moderkort, men har inte installerat drivisarna till det efter att jag lade in XP. Så jag fick därför inget sådant meddelande.

 

PS. Fick du ZoneAlarms senaste uppdatering? Jag fick förra veckan och versionen är nu 3.7.143 och nu är det möjligt att manuellt eller automatiskt söka efter uppdatering.

 

Jepp, jag har den senaste uppdateringen till ZA. Var ett tag sedan jag installerade den versionen, men rutan om att uppdateringen kunde hämtas kom upp då.

 

Har också upptäckt att man nu kan söka manuellt efter uppdateringar. Trevligt när man har lite kontroll på sakerna. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att min dator blev seg som sören efter det att jag installerade den säkerhetsuppdateringen.

 

Skum uppdatering. Min dator blev inte seg, men muspekaren gick i slowmotion. Det gick inte att ställa upp(Windows XP defaultdrivare). Jag installerade senaste Intellipoint mjukvara istället, och nu fungerar musen som förut. Säkerhetsuppdateringen finns kvar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får rapportera om datorn körs som i sirap när du plockat bort den och bara har 817287 kvar, eller om den blir lika snabb som tidigare.

Nu har jag testat med att plocka bort 811493 och återinstallera. Min erfarenhet så långt är att datorn är något långsammare och CPU-tempen ligger 1-2° högre med uppdateringen. Men jag väljer att ha den kvar i alla fall, då jag kan ha min dator som server. Om uppdateringen går att läsa en hel del här:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;811493

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Tackar för din rapport!

 

Jag har valt att avstå från de här uppdateringarna, eftersom jag tyckte det var lite frustrerande när datorn gick så segt. Kändes som om man körde XP med för lite minne. ;)

 

Sedan tycker jag det var inte länge sedan de hade en liknande uppdatering nästan för samma sak som den här säkerhetsuppdateringen. Har inte räknat alla liknande men det är en hel del nu, tycker jag.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att avstå från de här uppdateringarna, eftersom jag tyckte det var lite frustrerande när datorn gick så segt.

Stefan,

 

Jag upptäckte i dag att Microsoft flyttat denna uppdatering (811493) från viktiga till Windows XP uppdateringar.

xyz har också noterat att nu är fenomenet känt av Microsoft. Och de arbetar på en reviderad upplaga. Du kan läsa mer via denna länk, under Technical details står om problemet:

 

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/MS03-013.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag upptäckte i dag att Microsoft flyttat denna uppdatering (811493) från viktiga till Windows XP uppdateringar.

 

Jupps, läste det i någon annan tråd här på eForum att du skrivit att de flyttat den där sege uppdateringen. :)

 

Skönt ju att man slipper ha den kvar under viktiga uppdateringar.

 

Hoppas revideringsupplagan blir bättre!

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har visst oxå den uppdateringen här hemma, men har inte märkt några problem med respons eller prestanda. Dock undrar jag om det räcker med att man installerar den reviderade versionen när den dyker upp under 'viktiga uppdateringar' eller måste man avinstallera den här 'felaktiga' först också?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock undrar jag om det räcker med att man installerar den reviderade versionen när den dyker upp under 'viktiga uppdateringar' eller måste man avinstallera den här 'felaktiga' först också?

Du kanske inte har SP1 installerat, utan SP1a. För enligt Microsoft kan patchen orsaka "performance problems" om den installeras i ett Windows XP SP1 system:

 

Microsoft has investigated this issue and confirmed that there can be performance problems when the patch is applied to Windows XP Service Pack 1 systems. Microsoft is actively working on a revised patch for Windows XP Service Pack 1 and will re-issue that patch when it has been completed and fully tested.

 

Så i ditt fall, Wey skulle jag behålla 811493 (då den inte orsakar någon prestandaförändring) och installera den reviderade när den dyker upp. Står säkert bland FAQ om du ska avinstallera eller installera över den gamla.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Kan berätta att min dator blev seg som sören efter det att jag installerade den säkerhetsuppdateringen.

Nu är den reviderade versionen av säkerhetsuppdatering 811493 klar och finns bland Viktiga uppdateringar på Windows Update.

 

Har installerat den nu på morgonen. Och min erfarenhet av den är att den inte på något sätt påverkar systemets prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Tack så mycket för din information angående uppdateringen som segade ned systemet.

 

Jag har nu installerat den och det verkar faktiskt bättre.

 

Installerade även:

 

811493 (reviderade versionen) Säkerhetsuppdatering

817287 Viktig uppdatering (Fel i Microsoft Windows XP katalogdatabas)

815021 Säkerhetsuppdatering

 

Sen ligger där en uppdatering som hör till Mediaplayer, men den ser jag som onödig eftersom jag aldrig använder Mediaplayer.

 

Vet du förresten vad det är för katalogdatabas som uppdatering 817287 ska vara bra för?

 

Du får en poäng som tack för din hjälp! :)

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-29 08:40:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du förresten vad det är för katalogdatabas som uppdatering 817287 ska vara bra för?

Stefan,

 

Svaret finner du i denna Microsoft-artikel:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;817753

 

Uppdateringen (817287) löser ett problem som man kan få, då man installerar uppdatering 817753.

 

Som i sjukvården där jag arbetar. Vi delar ut mediciner mot biverkningar man får av andra mediciner.

 

Tack för poängen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Oki, tack för ditt svar och din hjälp! :-)

Mitt frågetecken blev ett utropstecken...

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...