Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Matsonic bra eller skräp?

Kaj-Burre

Recommended Posts

Har tänkt bygga en riktig snik dator (men vill ändå inte köpa skräp) funderat på matsonic MS9317E+ med inbyggt grafik/ljud/LAN och celeron 1,7 GHz processor. Kortet har AGP4x villket borde innebära installationsmöjlighet till bra grafikkort i efterhand eller?????

Den egentliga frågan är törs man köpa ett inte så kännt moderkortsmärke? Någon med erfarenhet? Finns det liknande kort av mer kännt märke som asus elller liknande (det är ju en DJUNGEL att hitta moderkort)?

/Kaj-Burre

Vet inte vad du har för budget eller vad du ska ha datorn till.

Men att köpa en celeron vet jag inte om jag vill rekommendera.

Ska det vara en server så går det säkert bra men jag tror du kan få en bättre dator för inte särskilt mycket mer pengar.

Hur mycket pengar har du räknat att det ska gå på?

Tjoff

Med det angivna moderkortet och celeron 1.7, låda, minne(256) blir det ca 2500 kr övriga saker som skärm, HD, CD etc (dock inte grafik och ljudkort, MYCKET gamla saker) plockas från befintlig dator.

Enligt spec ska kortet klara P4 2,5 GHz och detta kan bli intressant senare men just nu behövs datorn bara till knattespel och nätet.

Jag är väldigt grön inom området så förslag till bättre grejer är givetvis mycket välkommet.

Här är ett annat system som är handplockat från www.komplett.se

Det är lite dyrare, men det är i min mening ett säkert kort och inga dåliga saker.

Moderkortet klarar åtminstone upp till 2400+ eller 2600+

Det har inbyggt grafikkort (inget bra däremot - men det får man inte integrerat eller med den här budgeten. Det går dock utmärkt att uppgradera senare till ett betydligt vassare kort senare). Det har även inbyggt ljudkort och nätverkskort.

Nätdelen ingår i chassit, men jag vill påpeka på att kvaliten kan variera på dessa. Jag har aldrig varit med om ett ritktigt dåligt nätagg, men risken finns och då kan datorn bli instabil.

Alla priser är inklusive moms men exklusive frakt.

Abit NF7-M Moderkort för Socket A

nForce2-IGP/MCP, ATX,VGA, USB2.0, LAN

1425 kr

Q-Tec Midi Tower ATX 6021CMD Silver

Value Line, m/300W AMD/P4

406 kr

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus.

Socket A (Thoroughbred) processor

726 kr

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5.

Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)

375 kr

Totalt blir detta 2932 kr

Om hårddisken är riktigt gammal så kommer den att slöa ner datorn väldigt mycket oavsett vilket system du köper.

Så köper du inte en ny hårddisk nu så rekommenderar jag dig att uppgradera den först. Sen grafikkortet om datorn används till spel.

Tjoff

[inlägget ändrat 2003-04-18 00:48:03 av tjoff]

[inlägget ändrat 2003-04-18 00:48:47 av tjoff]

Lägg till en kylfläns med fläkt för kylning av processorn.....och en tub kylpasta att sätta en droppe mellan processor och kylfläns.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...