Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfa genom mobilen


ns

Rekommendera Poster

Önskemål:

Komma ut på nätet, framförallt för att kolla mail, men även surfa lite.

 

Förutsättningar:

Mac Powerbook G3 (OS9.2 och X10.2)

Siemens S55 (Telia abonnemang)

bluetooth USB-adapter

 

Fråga:

Vilka alternativ finns? Hur gör jag?

Mail kan jag väl kolla i mobilen? Behöver jag GPRS då? Måste man då ha nåt särskilt telia mailkonto eller funkar vilket pop3-konto som helst?

Jag vill ha igång det så fort som möjligt så inget där man behöver få kontouppgifter per post.

 

Kan någon hjälpa?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen koll på hur det fungerar med simenslurar, men till min nokia 6610 medföldje mjukvara för att använda telefonen som gprs-modem till en dator. Alltså fungerar det då som ett vanligt modem.

 

GPRS (tror jag inte iaf) behöver du inte aktivera om du har ett Telia abonnemang, då tjänsten Telia MobileOnline GRPS rörlig är "för aktiverad". Annars kan man aktivera tjänsten via nätet (www.teliamobile.se) och den börjar fungera inom några timmar.

 

Du kan behöva ändra server för utgående mail, men inte inkommande. Beror väl lite på vad du använder för mailtjänst idag.

 

Önskar att jag kunde hjälpa dej mer specifikt för din telefon, men saknar kunskap om den. Borde förmodligen stå något om det i manualen. Tror också att du måste använda GPRS, det går nog väldigt lååååååååååååångsamt annars. Hoppas att det hjälper endel iaf.

 

/Linus Kilander

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på vad du menar, och jag tror att jag hade lyckats lösa det om jag haft en bärbar PC istället för en mac. Jag tror inte att cdn som följde med telefonen innehöll någonting för mac, men det kan ju vara värt att kolla iallafall.

 

Det verkar inte som om jag har Telia MobileOnline GRPS rörlig aktiverad, men mitt abonnemang är ett par år gammalt så jag måste nog beställa det. Frågan är då om det inte är bättre att välja en annan variant av Telia MobileOnline, den rörliga varianten lär ju bli väldigt dyr om man använder den för att surfa med datorn? Tar man bara emot mail direkt till telefonen är det väl inte så farligt, men 12.5 öre per kb blir lätt dyrt om man surfar vanligt..

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tänkte jag nog inte riktigt på. Det är tråkigt med att det finns så dåligt med stöd för allt annat än windows. Har du försökt kontakta supporten om det?

 

Jo, om du planerar att surfa mycket så är nog de andara alternativen bättre. Fördelen med rörlig är ju att man inte får någon fast månadskostand, men det tjänar man knappast på om man använder tjänsten mycket.

 

/Linus Kilander

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...