Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Transformator

FPS

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om det finns någon form av transformator som kan leverera följande:

30 A

6 - 7.5 V Likström

Finns något sådant?

Patrik Hermansson

Om man ska vara noga finns det ingen transformator som kan lämna detta, det är nog ett nätaggregat du menar (transformator + likriktare + regulator med mera). Det går ju att bygga själv men är inte att rekommendera om du inte är van, 30A ska man inte leka med även om det är låga volt. Dessutom bör man använda en switchad regulator när strömmen är så hög. Sen en liten undran, vad ska du ha ett sånt kraftigt aggregat till??

Det är en till en liten motor som jag har. Det låter ganska konstigt med 30 A. Jag fattar inte själv att en sådan liten sak kan behöva så mycket ström. Men det står så på förpackningen. Egentligen skulle det funka med 24 A, men när jag lägger till lite småprylar är jag uppe i nästan 30 A. Men "småprylarna" kan jag köra på ett annat agggregat. Då behövs bara 24 A. (Bara och bara)

Tack för alla tidigare inlägg.

Jag antar att ett labb-aggregat inte skulle må så bra av det. Om man tar ut 4 A för mycket. Eller vad säger ni?

[inlägget ändrat 2003-04-17 20:13:39 av FPS]

[inlägget ändrat 2003-04-17 20:15:45 av FPS]

Jag antar att ett labb-aggregat inte skulle må så bra av det. Om man tar ut 4 A för mycket. Eller vad säger ni?

Nix ! Det går bara under väldigt korta perioder ...om du har tur !

ok, misstänkte det.

Myggan: har du någon bra länk till ABB där dom har transformatorer? Jag har lite svårt att hitta på deras sida.

Om du till en början bara är intresserad av att "testköra" kan du prova att använda ett 6V startbatteri. Körtid med 30A belastning är då begränsad till Ah på batteri och antalet parallellkopplade batterier.

Jag tycker det låter som motorn är för någon modell, flyg eller bil ?! ...har jag rätt !

I sådana fall är den väl tänkt att drivas med batterier ?!

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

Jo, du har helt rätt.

Frågan är bara var jag ska hitta ett batteri som pallar fläktens behov. Det jag har nu är på 3000 mAh. Det räcker tyvärr inte länge. Något förslag på batteri?

[inlägget ändrat 2003-04-22 16:01:14 av FPS]

• 2 weeks later...
Patrik Hermansson

6A för lite småprylar? 6A är ganska så mycket i elektroniska sammanhang. Det skulle ju till exempel räcka till att driva 1200 lysdioder...

Tänkte på två andra saker oxå.

Ska motorn köras konstant? Frågan är om en rcbilsmotor designad för att köras kanske max 10 minuter i stöten pallar med detta?

Det blir ju oxå en rätt saftig värmeutveckling.

Sen beror det ju på belastningen av motorn hur mycket den drar. Om det är 24A vid full last så drar den ju mindre vid lägre last, så man kanske kan spara lite ampere?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...