Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad skall jag köpa för kamera?


Zero1

Rekommendera Poster

Jag köpte en kamera för ett tag sedan som jag tyvärr lämnade tillbaka för jag tyckte inte den tog bra bilder. Ljuset på bilden var inte bra (fotade utomhus i dagsljus). Det var denna kamera: http://www.trust.com/13326

 

Jag trodde att den skulle vara bra för att den hade en upplösning på 4MPixels. Men shi fick jag. Rent ut sagt kassa bilder tog den.

 

Jag frågar er därute vad jag skall tänka på när jag köper min kamera eller om ni kan ge tips på modell som jag kan köpa. Det jag vill kunna göra är att ta bilder med den såklart, rena och skarp bild. Tillräcklig hög upplösning så att jag ev. i framtiden kan dra in dem på en cd och sedan lämna in för framkalning. Ingen avancerad sak. Bara så att det täcker det mest vanliga med en kamera. Och om ni ger råd till modell som jag kan köpa så vill jag helst inte att kameran ska gå över 3000:- (+- 500 hitt och ditt är ok)

 

Tacksam på svar.

 

[inlägget ändrat 2003-04-17 15:53:09 av Nullet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på ett känt märke, dvs Canon, Minolta, Nikon, Olympus eller Sony. De finns i flera olika prisklasser men överlag har de bra optik och kvalité.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nya Minoltan, Dimage F200, med 4 MP. Den kostade 4200 kr och det är väl nog så billigt som det kan bli för en kamera med 4 MP just nu. Mycket nöjd med den.

 

Du behöver nog minst 3 MP för att kunna lämna till framkallning och göra lite förstoringar uppåt A4-storlek. Kanske en Fuji FinePix A303, 3437 kr hos Cyberphoto, kan duga?

 

Även om du hittar en kamera för 3000 kr så tänk på att du antagligen behöver massor av tillbehör. I mitt fall: 256 MB SD-kort (16 MB medföljer = för lite), Snabbladdare för Ni-MH AA-batterier (ett engångsbatteri medföljer = otillräckligt), extra Ni-MH batterier, kameraväska, ministativ och AC-adapter. Kamera och tillbehör kostade totalt 6900 kr inkl frakt hos Alfadigi.com .

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående det där mini stativet. Är det lönt att ha en sådan? om så vad ska man ha den till? (Jag vet att man sätter kamran på den). Vad sägs om dessa kameror:

KODAK CX4300

Canon A-200

SONY DSC-P32

 

[inlägget ändrat 2003-04-18 02:31:39 av Nullet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Stativ är alltid bra att ha om du ska ta bilder med långa slutartider i svag belysning. ;)

 

Du vill kanske ta en bild med lite längre slutartid på en bil t ex för att få lite rörelseoskärpa. Snyggt, men kräver stadig hand. Stativ är att föredra.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljuset på bilden var inte bra (fotade utomhus i dagsljus).

Du vill kanske ta en bild med lite längre slutartid på en bil t ex för att få lite rörelseoskärpa.

Varför inte kolla på en kamera med större möjligheter till manuella inställningar.

Bländar- och slutarautomatik brukar fungera ok men det finns alltid situationer då inte det fungerar och då är det bra kunna ställa in manuellt. Sedan är ett bra objektiv/lins inte att underskatta.

Övrigt att tänka på är att alla specifikationer på digital zoom är ointressant, funkar lika bra med ett vanligt bildredigeringsprogram med zoomfunktion, det är optisk zoom som räknas.

För övrigt håller jag med CyberPet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla talar om att man ska köpa en digitalkamera med bra optik...Vadå bra optik. Hur vet man om en kamera har bra optik. Om det är f-värdet som det hänger på så har ju nästan alla digikameror F2.8 nuförtiden. Är det optiken det snålas på? De äldre digitalkamerorna har ofta till och med F1.8. Vad tycker ni andra? Är F2.8 bra optik?

 

H:Nina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att säga att F1.8 är bättre än F2.8. Vad detta värde är är helt enkelt fokallängden dividerat med maximala diametern på bländaren. Snarare är det intressant att veta om det är riktiga glaslinser, eller billiga plastlinser? Är de antireflexbehandlade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa om en kamera (iofs bara 3 MP, men ändå...)

Canon PowerShot A70. Den tycker jag tar bra bilder. Upp till 2048x1536. Den har 4 st AA-batterier vilket ger den en lång standbytid. (köp dessutom laddningsbara batterier så slipper du ett högt batterikonto)

 

FInns t.ex. hos http://www.alfadigi.com/

Canon Powershot A70 Canon 3659.00Kr inkl moms

Själv har jag den mindre modellen A40 med 2MP (i år heter den A60)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa om en kamera (iofs bara 3 MP, men ändå...)

Canon PowerShot A70. Den tycker jag tar bra bilder.

 

 

Håller med [Esc] till fullo. Canon gör grymma kameror som håller, är lättanvända och framför allt - tar mycket bra bilder.

 

Nu har jag inte någon större erfarenhet av Minoltas eller Olympus digitala varianter, men jag skulle inte välja Sony eller Fujifilm framför Canon. Inte för att de är dåliga, utan för att min (högst personliga) åsikt är att Canon helt enkelt tar snäppet bättre bilder.

 

//jonasn, som börjar fundera på att ringa Canon och fråga efter lönecheckar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...