Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Använda" SP-filer vid nyinstall


Anders Jonasson

Rekommendera Poster

Anders Jonasson

Frågan gäller egentligen alla Windows-system, men framför allt WinNT4 och Win2000.

 

Hur går man enklast tillväga för att det senaste service-packet ska "vara med" direkt i nyinstallationen?

På något sätt vill man ju packa upp hela SP´t till i386-katalogen. Problemet är att en uppackning av service-packets exe-fil ger opackade versioner av alla ingående filer. Om dessa filer kopieras in till i386-katalogen så skrivs ju inte de "gamla" filerna över. De heter ju *.??_ och tror ni installationsprogrammet använder de redan uppackade, nyare filerna? Nej, just det :-(.

Tas de gamla filerna bort, används de "nya" uppackade. Det blir lite jobbigt eftersom det rör sig om flera 100 filer... (i mitt fall struntade jag i fonter och vissa andra filer). Jag körde ju ändå om service-packet när OS-et väl blivit installerat, men det var ett trist, tidskrävande jobb.

 

Jag har alltså varit tvungen att göra det en gång. Det fungerade men kändes onödigt krångligt. Intresserade kan ju läsa här:

Problemet: http://www.itdirekt.com/nyheter/show_mess.asp?id=20965

Lösningen: http://www.itdirekt.com/nyheter/show_mess.asp?id=21068

 

Har ni någon bra metod?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Bra länk.

 

Som jag ser det är det alltså två detaljer som är "nyckeln" till problemet:

Dels att service-pack-filen kan köras med växeln /U oxh /X:???? Går mao säkerligen att få reda på exakt vad det innebär om man kör exe-filen med växeln /?

 

Dels programmet update.exe som följer med SP't som integrerar/byter ut de gamla filerna i originaluppsättningen.

 

Det var utmärkta upplysningar.

Jag ska undersöka om det är applicerbart på NT4an och/eller W2k.

 

Tack Maratonmannen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NT4 saknar möjligheten att slipstreama sp.

För att göra samma sak i NT4 får du skapa

en unattend inst ockh kopiera till CD.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

"unattend inst" Är det det som är /u -växeln när man kör SP't?

 

 

Körde update.exe (i NT4 SP6a) med växeln /? . Jag fick reda på att man där kan kan köra med parametern -u för att köra unattended install.

 

Tack

[inlägget ändrat 2003-04-17 15:12:13 av Anders Jonasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med utvärdering om du gör en slipstreamed Windows 2000 SP3, då jag själv har för avsikt att göra en sådan.

 

http://www.bink.nu/bootcd/

 

Du gör precis på samma sätt som med XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att slipstreama XP med sp1. Fungerar hur galant som helst. Rekommenderas varmt.:thumbsup:

 

Kommer inte ihåg vilka instruktioner jag använde men här verkar vara en: http://www.betaspy.co.uk/ssp1.asp

 

 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har också varit inne där och kollat. Ser OK ut, men SP1 finns ju inte längre, utan idag finns ju bara SP1a. Skillnad: Java finns inte med längre.

 

Man blir ju lurad en aningen! :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnad: Java finns inte med längre.

 

Man blir ju lurad en aningen!

 

Och då återkommer vi till det där med att ladda ner och installera SUN's egen VM;

 

http://java.sun.com/getjava/sv/

 

Nu finns det en lätt förvirrad människa på det här forumet som har lite svårt för att skilja på språkversionen av Java (Java 2 eller 1.2 som den skulle hetat från början) och versionen av SDK'n (1.4.1_02) för samma Java, men han är bara att ignorera.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Reefer!

 

Jo, jag vet! :)

Du har skrivit det tidigare. Kunde inte låta bli att konstatera detta bara.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stoffe;

 

Nej, NT4 kan man visst slipstreama !

 

Du får gärna tala om hur, eller länka till någon site som bekriver detta, jag har inte hittat något om att det fungerar för NT 4, beroende på att Service Packen till den inte stödjer just /s: växeln.

 

Däremot går det att använda Windows 2000's bootfiler till NT 4 CD'n så att man slipper se NT 4's installationsprogram boota upp igen efter det att man glömt bort att ändra tillbaka startordningen i BIOS setup (Tryck enter för att starta upp med CD-skivan...)

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iaf för mig att jag gjort det.... men även jag kan ha fel, det var typ lixom ett gäng år sen jag gjorde det ;)

 

 

 

 

 

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...