Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mandrake / Win XP


Ech

Rekommendera Poster

Jag installerade en burk med Linux Mandrake 8.2 i mitt nätverk hemma, Var inga som helst problem att få den att dela på min internet uppkoppling via en D-link router, MEN däremot så kommer jag inte åt filerna på den datorna via nätverket..

Jag skrev in namn.domän i linuxburken, men när jag kollar från XP-datorn så finns mina datorer i workgroup domänen, men linuxén ligger i nåt som heter Mdkgroup, och jag har ingen access dit, får bara till svar att jag skaprata med administratören på linuxburken...alltså jag själv...

1.Hur gör jag ändringarna i linuxdatorn.

2.varför heter domänen Mdkgroup, när jag kallade den för workgroup

3.Mdkgroup liggerjämnsides med workgroup i utforskaren, och alltså inte under den i trädstrukturen.

4.I Mdkgroup ligger Samba server 2.2.3a(Drake).

5.får upp en lösenordsruta men inget av mina lösen på linuxdatorn funkar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en fil som heter /etc/smb.conf (alternativt /etc/samba/smb.conf) som du kan ändra dina samba-inställningar i. Du har en rad där det nu står

workgroup = Mdkgroup

som du ska ändra till

workgroup = workgroup

:)

 

Antagligen så har du valt att samba ska ha en egen lösenords-fil, men du har inte satt lösenordet. I så fall har du en fil /etc/samba/smbpasswd som innehåller samba-nvändarna. Kolla så användaren du försöker logga in med finns där. Sen sätter du lösenordet för den användaren med kommandot 'smbpasswd'.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inställningarna men får ett felmeddelande att ändringarna inte kunde sparas....

[inlägget ändrat 2003-04-17 12:33:15 av Ech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag inställningsfilerna för Samba, kan du ge mej en steg för steg anvisning...

 

 

Jag citerar brorsan;

Du har en fil som heter /etc/smb.conf (alternativt /etc/samba/smb.conf) som du kan ändra dina samba-inställningar i.

 

Steg för steg:

1) Leta reda på rätt fil, dvs om antingen /etc/smb.conf eller /etc/samba/smb.conf existerar. Öppna i valfri editor.

2) Leta reda på raden som säger "workgroup".

3) Ändra värdet på workgroup till "workgroup".

4) Öppna "/etc/samba/smbpasswd" eller "/etc/samba/private/smbpasswd" för att se efter om där finns några användare, annars måste du lägga till användare. Detta gör du med smbpasswd.

5) Kör "smbpasswd <användare>" för den användaren du vill lägga till.

 

Sådär, hoppas att det fungerar.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smbpasswd -a <anvnamn>

 

för att lägga till användare.

Man-sidan till smb.conf rekommenderas också, allt är beskrivet där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör "smbpasswd <användare>" för den användaren du vill lägga till...?

 

Öppnade som sagt smbpasswd, men den var helt tom...

1: ska jag skriva in manuellt i filen eller finns det nån typ Wizard.

2.Vill ju egentligen bara att jag som administratör över nätverket ska kunna komma åt filerna, och skulle väl vilja komma åt dom med automatik..alltså att jag inte behöver skriva in ett lösen varje gång, men det kanske är dåligt ur säkerhetssynpunkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör smbpasswd -a i konsolen som root funkar det att lägga in password, för root...

Hur gör jag för att lägga in lösen för tex. mej som vanlig användare..? är inloggad som root just nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inloggad med mitt namn nu..och kör: smbpasswd -a (mitt namn) då står det invalid option, och får förslag på några varianter och en av dom är :stdin

Om jag kör: smbpasswd stdin så får jag upp:

Old smb password_______ men jag kan inte skriva in nåt där eftersom den usern inte har nåt gammalt password, och inloggningspasswordet funkar inte heller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man tillväga för att installera program med ändelsen .tar

Får upp filerna men funderar på hur man installerar i linux..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får upp filerna men funderar på hur man installerar i linux..

Beror väldigt mycket på.

Ibland kan du behöva skriva make install i katalogen du packade upp filerna.

Du kanske behöver skriva ./install i katalogen.

Hur som helst så står det alltid i någon bifogad fil.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om filändelsen är .tgz eller .tar.gz så använder kommandot 'tar xfvz filnamn.tar.gz', om filändelsen endast är .tar skriver du 'tar xfv filnamn.tar'

 

Då är filen uppackad. Gå in i katalogen och läs README eller INSTALL, där står det hur du installerar.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna är uppackade tror jag...kan se alla filer som följde med, men när jag klickar på install, så får jag upp fönstret : Öppna med....

1.Är inte filerna upppackade då eller?

2.Var ska jag skriva dessa komando 'tar xfvz filnamn.tar.gz..vid nån komandoprompt eller?

3.ska jag som i forna dos, skriva mej fram till programmet eller..typ:root/Desktop/filnamn/tar xfvz filnamn.tar.gz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok uppackat å klart..

Readme filen innehåller ingenting, däremot så har jag fått nåra mer filer..typ en som heter : install-sh

1.kan man inte bara klicka på den eller behöver jag skriva nåt mer än bara install i konsollen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väldans vad du vill klicka på filerna hela tiden :)

 

Kör filen install-sh i konsollen. dvs './install-sh' om du står i katalogen install-sh finns.

 

När du tar hem sådana filer är du nästan tvungen att utföra installationen i konsollen.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd "less" för att läsa filerna! T ex "less README". Program som distribueras som .tar.gz-arkiv ska installeras från en konsol. Du krånglar bara till det för dig genom att klicka på allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...