Just nu i M3-nätverket
Jump to content

XP ostabilt?

reppson

Recommended Posts

Det verkar vara lite si och så med det på min dator i alla fall. Det kan räcka med att jag högerklickar på skrivbordet för att nå lite inställingar så får jag upp en ruta om jag vill skicka felrapport till Microsoft. Samma när jag startar ett program vilket som helst. Vid ett andra försök funkar det dock alltid

Hmm

Låter skumt...

Testa att uppdatera drivrutiner till grafikkort, ljudkort m.m, så att det inte finns några gamla dricrutiner som kan ställa till problem!

För mej fungerar XP hyfsat stabilt!

...skicka felrapport till Microsoft

Den funktionen kan du stänga av om du önskar.

Kontrollpanelen-->System-->Avancerat-->Felrapportering.

Tips: Bocka ur Starta om automatiskt som du hittar under fliken Avancerat-->Start och återställning--Inställningar.

Stefan Eklinder

Den där felrapporteringsrutan fick jag också när jag hade strul med Outlook. Kunde inte klistra in text i Outlookmeddelande utan att det kraschade.

Efter mycket om och men löste jag det genom att ersätta mshtml.dll:en med den som som kom med SP1-uppdateringen. Nu är problemet ett minne blott. ;D

Spårade det hela via Loggboken, så ta en titt där.

Sen ska man kunna stänga av en tjänst som har med den där felrapporteringen att göra också. Har jag för mig. Minns nu inte vilken det var.

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Sen ska man kunna stänga av en tjänst som har med den där felrapporteringen att göra också. Har jag för mig. Minns nu inte vilken det var.

Stefan,

Kan det vara tjänsten Messenger du tänker på?

Sitter inte vid någon XP-dator så jag kan inte kolla.

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Jo, nu när du skriver det så. Har för mig det!

http://www.databyggarna.com har också en guide i XP:s olika tjänster. Där kan man gå in om man vill kolla. Klicka på Mer om XP överst på sidan och sedan på Tjänster i XP i spalten till vänster på sidan.

Aprilmånads Datormagazin (nr 4 2003) har också en artikel om tjänster och vilka man kan stänga.

Lite tips i all välmening! :)

Edit:

Nja, kanske inte riktigt ändå. Kollade på min sida som jag tipsade om och så här står det:

Messenger (Denna tjänst är inte kopplad till Windows Messenger)

Standard = Startad Automatiskt Lokalt system

Skickar och tar emot meddelanden som skickas av administratörer eller tjänsten Alerter.

Rekommendation = Samma som för Alerter, dvs vanligtvis Inaktiverad.

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-04-17 14:03:24 av Stefan Eklinder]

När började problemen?

Jag skulle skylla på något tredjepartsprogram.

Ladda hem HijackThis och kör det..

(http://www.spywareinfo.com/~merijn/ - http://www.spywareinfo.com/~merijn/files/hijackthis.zip)

När du har startat programmet, tryck på Scan och sedan Save log.

Klistra in loggen på eForum, eller e-posta den till mig på recv @ tjohoo.se så ser vi relativt snabbt om det är något som ser fel ut anågende BHOs och självstartande program.

Ciao,

Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...