Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är på G?


MH

Rekommendera Poster

Hej Jani. Du har kanske svarat på det här redan, men diskussionerna om e-forums framtid har ju rullat hit och dit ett tag. Skulle du någonstans kunna sammanfatta hur du har uppfattat önskemålen? Gärna i kombination med något slags tidplan/åtgärdslista.

 

Önskemål 2

Kan du inte länka en del andra "IDG tjänster" vid vissa forum? Exempelvis har en hel del "dr Data" frågor redan besvarats på:

http://www.idg.se/pcforalla/qna/

http://www.idg.se/pcforalla/dataordboken/index.asp

Osv Osv

 

Om svaren redan finns på "tidningssidorna" så är det ju onödigt att frågorna tjatas om på forumet.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jag ska här försöka dra upp lite vad vi har planerat för den närmaste framtiden: Inlägget blir ganska långt...

 

Till att börja med tycker jag att ditt förslag om länkar in på IDGs special-sidor är mycket bra. Måste bara fundera ut hur sjutton det ska införas också. Själv har jag tillsammans med några här på redaktionen funderat på om och hur man skulle kunna ta fram ett smart system för att bygga FAQar för varje forum och hur de skulle uppdateras. Återkommer om den idén.

 

eForums närmsta framtid:

 

Vi kommer att jobba med utveckling av den plattform eForum vilar på idag under hela våren. Just i denna stund har vi presenterat ett nytt mycket mer avancerat sökverktyg (//eforum.idg.se/nyasearch.asp) Det ska bli spännande att höra hur den tas emot.

 

 

Förutom ändringar i systemet som inte som syns för användarna kommer följande att hända denna månad:

 

- Sökverktyget ska vara färdigutvecklat och ska användartestas under v.3.

 

- "Nya inlägg sedan senast"-sidan ska sorteras efter namn på forumet det hänt något i och inte efter löpnummer som idag. Färdigt i början på v4.

 

- Kontakta moderatorn-länken som finns högst upp på varje forum med moderator ska leda till moderatorns informationsruta där man kan få mer info om denne. Den rutan kommer senare att kompletteras med mer information. Kanske en bild på vederbörande? Färdigt i början på v4.

 

- Trådbevakningen. Utskicken via mail kommer att innehålla mer info om inlägget.

- Möjlighet till att prenumerera på alla trådar (dvs även inlägg man inte skrivit själv) kommer att införas.

 

Sedan kommer en stor grej med fler ändringar i ett steg:

- Nytt användargränssnitt i annan färg och nya ikoner...

- Forumen kommer att kategoriseras efter ämne och inte efter samma principer som "områdena" är uppbyggda idag.

- Forum som handlar om samma sak kommer att slås ihop. Detta kommer att ske successivt under våren.

 

Detta är inplanerat i en projektplan med deadlines etc. Men eftersom de är beroende på andra projekt i huset sätter jag inte ut något datum på dem. Slutmålet för det här ovan är i alla fall satt till runt den 2 februari och målet är att vi ska hålla det.

 

Samtidigt med detta kommer vi även att lansera ett par nya tjänster från IDG.se som kan vara intressanta för eforum-användare.

 

Sedan kommer det ännu mer:

(Detta är ännu inte satt i någon prioritetsordning och tiden det tar att ta fram varje bit är ännu inte framtagen - dvs jag vet inte när varje bit blir färdig)

 

- Nästa 11-20 21-30 31-40 osv

Istället för Nästasida-pilen längst ned på sidorna ska ha något likande det som sökmotorerna använder.

 

- Personliga favoritforum. Snabbare åtkomst åt de forum man besöker oftast. (Man styr själv vilka forumen är)

 

- Personlig signatur i slutet på inläggen.

 

- "Ditt inlägg är inlagt"-sidan kommer att försvinna och man kommer att hamna vid inlägget som lagts in i tråden.

 

 

Och det kommer hela tiden mer...

 

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Precis vad jag ville veta. Stämmer ganska bra med min önskelista också. (Har nästan slutat irritera mig på "Ditt inlägg är inlagt").

/mvhM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Finns det punkter på din önskelista som jag inte tog upp i inlägget ovan? Stora som små.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer när jag blir irriterad ;-)

 

Håller som bäst på att leka med den nya söken.

//eforum.idg.se/nyasearch.asp

Kommer det gå att slå samman söktermer? Tex and och not? Vore bra med en "så söker du".

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja, en större och mer utförligare än den "hjälp" som finns till söken ska tas fram.

 

"Not" stöds inte i den version vi har tagit fram ännu. Det kanske kunde vara något för nästa version. Vi får se.

 

I vilket fall som helst tycke jag ändå att det är en rejäl nivåhöjning gemfört med den "gamla" söken.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

 

ps. återkom gärna en bit innan irritationen nött för mycket på humöret - det brukar bli bäst då... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ska jag vara riktigt ärlig (och det skall man ju) så såg jag inte "hjälp" :~(

 

Hjälen ser bra ut, precis vad jag behöver. Behöver nog inte utökas, men den kanske skall få en "riktig" knapp? Lite osynlig just nu.

 

/M, (som skall kolla innan han klagar nästa gång)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...