Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"dem" och "de"


Ugnof Toestubber

Rekommendera Poster

Jasså?
Jag överdrev förstås, trodde ni skulle förstå. ;) Det jag menar är att språket förändras under åren, tex stavning osv... Det måste du väl hålla med om? Eller försöker du säga att svenska "alltid" varit som den är idag?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar
Thomas Tydal

> Tänk om allt skrevs som det uttalades,

 

Det gör det. Chat och sms. Jag skrev mycket på det viset i mitten av 90-talet, men sen ett antal år tillbaka har jag lagt av helt med det. Faktum är dock att jag skrev min första svenskuppsats i gymnasiet på det viset, för att ge en "ögonvittnesskildring" av hur det var eftersom det var ett ganska nytt fenomen då. Det var dock ingen hit eftersom jag förstås precis fått ny lärare och han inte kände mig och visste vad jag gick för. Höll knappt på att få godkänt.

 

Jag gick ut gymnasiet med MVG i svenska och enligt gain-loss theory[0] kan jag ha talspråksutflykten att tacka lite för det.

 

[0] Ponera att det finns en person A som du tycker om och en person B som du inte gillar. Om person B gör dig en tjänst så uppskattar du det mer än om person A gör samma sak. Omvänt, säger person B något dumt så tar du det inte lika hårt som om person A säger det. Så länge något håller sig på samma nivå är det normalt och får ingen uppmärksamhet, men om något går upp eller ner får det mer uppmärksamhet och kan upplevas som bättre/sämre än något annat trots att det inte är det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Det jag menar är att språket förändras under åren,

> tex stavning osv...

 

Jag har faktiskt tillgång till Nerikes Allehandas 1900-talskrönika, med tidningsurklipp, så vi kan faktiskt ta och kika på det...

 

1900: "Det är nu något öfver elfva år sedan h. k. h. kronprinsen gästade Örebro och då mottogs af stater och kårer vid festligt smyckad järnvägsstation, hyllades med tal af borgmästaren samt åkte upp till slottet mellan vimpelprydda flaggstänger och en lefvande bäck af välkomnande högtidsklädda folkskaror, på aftonen firades med gatueklärering, marrchaller utefter Svartåns stränder, allmän fönsterillumination och stor bal på Örebro då ny restaurerade och af kronprinsen invigda hotell. Det var 27 november 1889 under det framlidne E. J. Vikander var borgmästare och framlidne Per Axel Bergström landshöfding."

 

1931: "På onsdagsmorgonen spreds vid de olika verken i Ådalen ett tryckt cirkulär med uppmaning till generalstrejk i Ådalen, så länge strejkbrytarna vistas där samt till samling för massdemonstration. Vid tolvtiden på onsdagsmiddagen samlades omkring 700 arbetare vid idrottsplatsen i Kramfors, varifrån de tågade genom samhället förbi KRamfors fabrik till Sandviken och fram till fabriksområdet där. När demonstranterna kommo begåvo sig de arbetsvilliga ombord på stuveribolagets transportbåt som omedelbart lade ut från kajen och gick till Lunde, där de arbetsvilliga ha sitt kvarter. Demonstranterna gjorde en undersökning på den ångare, som låg vid kajen och lastade, och funno i lastrummet fem arbetsvilliga, vilka fördes i land och med i tåget fram till torget i Kramfors."

 

1952: "Vid 14-tiden på måndagen nådde en serie dramatiska händelser sin kulmen i två meddelanden, som var för sig innebar en lättnad för Sveriges folk. Hela besättningen på det av ryssarna vid 4-tiden över Östersjön nedskjutna Catalinaplanet hade räddats. Sveriges statsminister hade, i egenskap av t. f. utrikesminister i otvetydiga ordalag till sovjetryska regeringen framfört protester över nedskjutningen. Samtidigt gjorde statministern till ryske ambassadören Rodionov, som särskilt uppkallats för detta ändamål, allvarliga föreställningar i anledning av ryska ambassadtjänstemäns medverkan i spioneri. Detta skedde sedan huvudförhandlingarna i det stora enbomska spionerimålet tidigare på dagen inletts vid Stockholms rådhusrätt."

 

Hmm... Det känns som man hade längre meningar på den tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara hoppa in och tipsa om boken "Världens dåligaste språk" av Fredrik Lindström som tar upp många av de saker ni diskuterar. Bl.a. skillnad mellan talspråk och skriftspråk, långa meningar förr i tiden, stavningsreformer (t.ex. början av 1900-talet uttalat v stavas även med v, inte f) samt allmänna tendenser, t.ex. att vi går mot att tala mer som skriftspråket. Dvs vi uttalar orden mer och mer som de stavas.

 

Bara ett litet boktips så här i påsktider..

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem gick hem för att hämta pengarna

 

Är det inte talspråk från inre Västerbotten, Sara

Lidmans hemland, Hjortronlandet?

Bara undrar.

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Äsch, nuförtiden heter det ju "iaf". ;)

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 01:55:00 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...