Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"dem" och "de"


Ugnof Toestubber

Rekommendera Poster

Ugnof Toestubber

Ibland stöter man på vissa som inte kan skilja på "de" och "dem" men som ändå försöker så in i bomben att inte skriva "dom"..

 

Kan se ut så här: "Dem gick hem för att hämta pengarna, men när dem kom ut såg dem att dem inte hade tillräckligt".. alltså, bara "dem", inget annat. Kan byta ut allting mot "de", samma grej. Då brukar ju jag skriva nåt i stil med "Oj, va trött mig blev. Mig ska gå hem och lägga jag!" och vänta på reaktioner (som väldigt sällan kommer såklart).

 

Så.. finns det någon som kan upplysa mig om korrekt språkbruk vad gäller "de" och "dem"?

 

[inlägget ändrat 2003-04-16 12:21:35 av Ugnof Toestubber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag håller helt och hållet med.

Mycket frustrerande, men ack ett så oskyldigt problem, i synnerhet om man jämför med alla särskrivningar (sär skrivningar).

 

Det är väl så att det heter "de" förrutom i en passiv mening (åt, för, till) då det heter "dem"?

Eller något sådant...

När jag tänkter efter så borde jag nog inte uttalat mig överhuvudtaget, då jag faktiskt inte kan förklara helt gramatiskt när.

 

Men det är en sådan sak man bara vet, precis som med "en" eller "ett".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

För att inte tala hon-henne och han-honom...

 

"Jag ringer hon i eftermiddag"

 

är fel. Det heter:

 

"Jag ringer henne i eftermiddag"

 

 

Men på andra håller gör man visst inte fel?

Det är ingen som säger :

 

"Henne fyller år i morgon"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på språknämdens sida:

 

Fråga: Det är ibland svårt att veta om det skall vara de eller dem, eftersom man oftast uttalar båda orden som /dåm:/. Varför inte bara skriva dom?

 

Svar: När det gäller det personliga pronomenet de kan man jämföra detta med andra personliga pronomen. Det är samma skillnad mellan de och dem som exempelvis mellan jag och mig. Formerna de och jag är grundformer och formerna dem och mig är objektsformer. Liksom man säger "Nu har jag sovit" säger man "Nu har de sovit", och liksom man säger "Frågan gällde mig" säger man "Frågan gällde dem". Skrivformen dom är faktiskt inte det enda uttalet för de och dem. Den duger därför bara som vardaglig skriftform för dem som har det uttalet. Vi bör alltså fortsätta att hålla reda på de och dem i skrift. Läs även frågan om av de som.

 

För den som vill läsa mer:

http://www.spraknamnden.se/fragor/svar.htm

 

/OZn

 

_________________________________________________

RAM-MINNE - smärtan i pungen när du första gången försökte cykla på herrcykel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl såvitt jag vet helt korrekt att skriva "dom"?

 

Det beror i vilket fall helt å hållet på vilken svenskalärare man frågar. Men även om det är helt korrekt att skriva dom så är det ju fortfarande "finare" att skriva de/dem.

 

Men sen så förstår jag inte hur folk kan hänga upp sig så enormt på dessa betydelselösa fel i andras texter?

 

Beror ju till stor del var felet står, om det är på eforum eller i en tidning osv. Men personligen så stör jag mig väldigt sällan på det såvida jag fattar vad som menas. Och det göra man till 98%, men vanligtvis kommer det ju minst 2 st. som gör sig lustiga över det hela. Tråkigt när nån ställer en fråga och det enda svar han/hon får är en hänvisning till särskrivning.nu...

 

Varför är det frustrerande?

 

Varför bry sig?

 

För vems skull påpekar man att grammatiken behöver ses över?

 

Vad gäller internet så stör jag mig något enormt på nyhetssidor där någon stackars skribent skrev fel och kommentarerna räknas i sidor som berör detta ynkans stavfel, inte helt sällan över stavningsfel som uppkommer bara för att man sitter vid datorn (till ex. 2 st. a i sitta ("sittaa").

 

Vill man hjälpa till så skickar man ett mail till skribenten, vill man störa alla andra och komma med värdelösa kommentarer kan man skriva om det bland kommentarerna.

 

Själv bryr jag mig främst om innehållet och inte om författaren skrev fel på han/honom de/dem eller nåt annat såvida innehållet når fram - och det gör det.

 

Tjoff - som inte bryr sig om mig skrev allt på korrekt svenskat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det finns människor som tycker om att klaga på alla språkliga fel, men det är inte bara det det handlar om.

 

Om man använder "dom" istället för "de" och "dem" är ju inte det ett så stort problem, men att försöka skriva "finare" och då använda "dem" konstant (det som Ugnof irriterade sig på) är ju bara dumt.

 

Sedan bör man väl försöka hålla sig till ett så bra språkbruk som möjligt om man ställer en fråga, för att få så många människor som möjligt att svara.

 

Ofta här på Eforum stöter man på helt felaktig svenska, som man måste läsa flera gånger, och ändå inte alltid förstår i slutändan.

Jag tycker inte det är jag som ska anpassa mig när jag ska svara, utan frågeställaren.

 

Som du skriver i din signatur exempelvis, det måste man läsa flera gånger för att förstå vad du menar, om man nu inte visste att du var ute efter att skriva fel med avsikt.

 

Att sträva efter att använda dåligt språk är rent ut sagt idiotiskt.

 

Själv skriver jag ofta fel på elelr för att jag trycker på tangenterna för fort, men det är ju som sagt ett "datorrelaterat" fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att man inte ska sträva efter att skriva dåligt. Däremot så tycker jag att alltför många tar det för seriöst.

 

Nä, det inte borde vara den som ska svara som måste anpassa sig. Men det enda som det drabbar är ju frågeställaren själv. Och det är det inte ofta jag ser en fråga som är så dåligt skriven att jag inte förstår vad som frågas efter - men det är ju ett problem.

Att någon stavar fel eller gör något grammatiskt fel är inget problem för mig sålänge jag kan utläsa vad som menas, och det gör man ju oftast.

 

Jag får ofta det intrycket att de som klagar gör det för att visa hur bra de själva är (inte i den här tråden dock). Och det tycker jag är ganska så irrelevant...

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-04-16 20:13:30 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är INTE okej att skriva dom i text. Det är en ren talform. Isåfall skulle det vara okej att skriva dej och mej också, vilket det absolut inte är.

 

Jag blir irriterad när folk stavar fel och gör grammatiska kullerbyttor i offentlig text. Vad menar jag då med offentlig text? Jo, text man skriver för att förmedla till någon annan, såtillvida den inte är en helt privat diskussion mellan två individer.

 

Hur skulle det se ut om journalister inte brydde sig om hur de skrev, utan bara vad? Ingen skulle förstå nyheterna till slut. Visst är innehållet det väsentliga, men jag bryr mig inte ens om att läsa texter med uppenbarligt många skrivfel.

 

Det är alltså inte för min skull jag påpekar skrivfel, utan för skribentens skull. Om man vill bli tagen på allvar bör man skriva korrekt. Jag kanske är elitistisk och bakåtsträvande, men jag accepterar till exempel inte akronymer i löpande text, och det värsta jag vet är datorskrivna texter med stavfel. Varför? Om man nu inte KAN stava av olika anledningar, finns det iallafall ingen anledning till att inte använda stavningskontrollen...

 

Förresten heter det svensklärare. (Termin 6 lärarutbildningen, svenska/engelska 4-9)

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att man inte ska sträva efter att skriva dåligt. Däremot så tycker jag att alltför många tar det för seriöst.

 

Prat. Språket måste vårdas och man måste hindra det förfall som ofelaktigt kommer. Att språket förfaller utan regelverk och "språkpoliser". Anledningen till att språket förflackas och förenklas är naturligtvis den helt naturliga lathet som är så mänsklig.

 

"Det är väl lättare att bara skriva dom lixom??? Varför krångla till det för va? By the way, ska vi inte bara ha 1 sätt att skriva CHE-ljudet på va?"

 

Usch. Nej, tacka vet jag personer som Ugnof Toestubber. Språkvårdare har alltid funnits men aldrig har de haft en så viktig roll som de har i dagens samhälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch. Nej, tacka vet jag personer som Ugnof Toestubber. Språkvårdare har alltid funnits men aldrig har de haft en så viktig roll som de har i dagens samhälle.

 

Väl talat!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar innerligt för såväl komplimang som poäng. :)

 

Det är min fasta övertygelse att språkvårdare, eller "språkpoliser" som vissa säger, är viktiga i dag. En tydlig tendens i dagens samhälle är kultur- och historielöshet. Just då är det speciellt viktigt att värna om språket och dess komplexitet.

 

Många undrar nog varför det är viktigt att värna om språkets komplexitet men det har att göra med att språkets komplexitet är intimt förknippad med språkets skönhet. Många språkliberaler tycks inte ha insett hur mycket rikare ett språk som, till exempel, har tolv olika sätt att stava "sje-ljudet" på är, i jämförelse med ett språk som bara har en stavningsmöjlighet i detta specifika fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prat. Språket måste vårdas och man måste hindra det förfall som ofelaktigt kommer. Att språket förfaller utan regelverk och "språkpoliser". Anledningen till att språket förflackas och förenklas är naturligtvis den helt naturliga lathet som är så mänsklig.

 

Håller verkligen inte med, språket utvecklas hela tiden och att försöka styra det med regler är bara fjantigt och konservativt. Fattar inte ens varför forumet språkvård finns, måste vara det mest onödiga forumet.

 

Stelbentheten i det svenska språket luckrades upp på 60 & 70-talet, men på senare år har det börjat gå tillbaka igen.

Bland det mest irriterande är snorvalpar på 18-19 år som envisas med att använda ni istället för du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte ens varför forumet språkvård finns, måste vara det mest onödiga forumet.

 

Det finns därför att användare av Eforum ska kunna få svar på frågor om hur man, på ett korrekt sett, stavar till olika ord. Det kan även vara så att någon känner sig lite osäker över grammatiken i ett speciellt fall.

 

Stelbentheten i det svenska språket luckrades upp på 60 & 70-talet,

 

Jo, då gick det utför med det mesta.

 

men på senare år har det börjat gå tillbaka igen

 

Tack och lov.

 

Bland det mest irriterande är snorvalpar på 18-19 år som envisas med att använda ni istället för du.

 

Gillas starkt av undetecknad.

 

Sammanfattningsvis: Du, SYS64738, är nog precis så olik mig som man någonsin kan vara. Den teorin grundar jag även på innehållet i inlägg som du skrivit vid andra tillfällen.

[inlägget ändrat 2003-04-17 00:38:15 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prat. Språket måste vårdas och man måste hindra det förfall som ofelaktigt kommer. Att språket förfaller utan regelverk och "språkpoliser".

 

Har man inget bättre att göra än att påpeka folks sätt att skriva så kan man snitta armlederna på en gång, det är min ringa åsikt i frågan.

 

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, SYS64738, är nog precis så olik mig som man någonsin kan vara. Den teorin grundar jag även på innehållet i inlägg som du skrivit vid andra tillfällen.

 

Ja, är det något som stör dig eller?

Det är väl tur att folk är olika, annars skulle det bli väldigt tråkigt om alla tyckte likadant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är INTE okej att skriva dom i text. Det är en ren talform. Isåfall skulle det vara okej att skriva dej och mej också, vilket det absolut inte är.

 

Finns väl undantag?

Nej, jag har inget stöd för det och jag är nog inte särskilt lämpad för att starta en diskussion om grammatikregler. Du har antagligen rätt.

 

Visst är innehållet det väsentliga, men jag bryr mig inte ens om att läsa texter med uppenbarligt många skrivfel.

Varför?

Läser du en text bara för läsandets skull?

Jag kan hålla med om att det kan vara jobbigare att läsa en text med mycket stavfel, men det är ju inte för stavningen som man läser texten - det är ju för innehållet.

Anledningen till att man läser texten är ju antagligen för att man är intresserad om vad som står, och då kan man ju gott anstränga sig lite.

Vet inte om det är jag, men att läsa texter med mycket stavfel eller grammatikfel är inte alls särskilt jobbigt.

Antar att det är en principsak?

 

Det är alltså inte för min skull jag påpekar skrivfel, utan för skribentens skull. Om man vill bli tagen på allvar bör man skriva korrekt.

 

Att man påpekar stavningen för skribentens skull på ett forum direkt i en tråd eller bland kommentarerna till en nyhet är väl knappast ett sätt att informera skribenten om det? Nej, det gör man via mail eller liknande.

Sen tror jag inte att varken du eller skribenten får ut det minsta utav det. Oavsett om det sker via mail eller på något annat sätt.

 

Förresten heter det svensklärare.

 

Bra, då vet jag det. Jag ska försöka att inte bidra till språkets oundvikliga förfall genom att aldrig mer skriva svenskalärare.

 

Ärligt talat, när jag skriver på eforum så skriver jag det snabbt - utan stavningskontroll. Och ofta utan att ens läsa igenom det jag skrivigt ordentligt. Att det smyger sig in ett eller flera stavfel och/eller grammatikfel gör mig inte förvånad och det stör jag mig inte det minsta på.

 

Varför?

Därför att jag anser att den hjälp jag försöker komma med är viktigare än att mitt svar är korrekt skrivet. Jag tror inte att det hjälper någon om mitt inlägg vore helt korrekt skrivet.

Om mitt inlägg i sin tur hjälper någon så tror jag inte att denne bryr sig om jag stavade rätt eller fel på kontrollpanelen.

 

Jag försöker skriva rätt men anstränger mig inte för att göra det och jag bryr mig inte det minsta om den som frågat stavat fel, har en annorlunda meningsuppbyggnad eller om frågan kan tolkas på flera sätt pga. särskrivningar. Och jag ser allvarligt talat inte problemet med det. Mer än att skribenten i fråga inte blir allvarligt tagen av vissa.

 

Och sååååå jobbigt är det inte att försöka tolka en text även om den innehåller grammatiska fel, än mindre stavfel.

Då är det bra mycket värre med en jobbig handstil.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-04-17 03:48:10 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte okej att skriva "dom" än, det är sant. Däremot är det tal om att införa det, vilket jag personligen tycker är bedrövligt. Ska vi inte dra ihop jag och mig till jig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det iallafall ingen anledning till att inte använda stavningskontrollen...

 

Tveksamt om "iallafall" är att betrakta som ett enda ord...? Fast vad vet jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, när jag skriver på eforum så skriver jag det snabbt - utan stavningskontroll. Och ofta utan att ens läsa igenom det jag skrivigt ordentligt. Att det smyger sig in ett eller flera stavfel och/eller grammatikfel gör mig inte förvånad och det stör jag mig inte det minsta på.

 

Precis som så många andra då. Men var går då gränsen för dig? Alltså, gränsen mellan det offentliga samtalet och det privata? Om du skrev ett pressmeddelande för din arbetsplats skulle du antagligen titta både en och två gånger så du stavat rätt?! Jag tycker att man ska hålla språkslarvet där det hör hemma, alltså i en simpel tvåvägskommunikation mellan två människor som känner varandra och som talar till varandra helt privat. Eforum är inte ett privat samtal. När jag skriver något här, så är det min offentliga åsikt och mitt offentliga språk som kommer på pränt.

 

Visst ändrar man språket efter vad som sägs och görs, men när det gäller dom, mej och dej, kommer de förmodligen aldrig att accepteras, eftersom vi behöver både personliga och reflexiva pronomen (det finns bara ett reflexivt pronomen i svenskan, sig, de andra är bortrationaliserade och ersatta med objektsformerna av det personliga pronomenet). Vet ni däremot att skärde antagligen kommer att komma in i SAOL någon gång de närmsta åren och att det faktiskt går att säga kul-kulare-kulast?? (Det sista är dock ingen nyhet, formen härstammar från sent 1800-tal...)

 

Då är det bra mycket värre med en jobbig handstil.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

[inlägget ändrat 2003-04-17 08:37:33 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det gäller dom, mej och dej, kommer de förmodligen aldrig att accepteras, eftersom vi behöver både personliga och reflexiva pronomen (det finns bara ett reflexivt pronomen i svenskan, sig, de andra är bortrationaliserade och ersatta med objektsformerna av det personliga pronomenet).

 

Intressant med expertkommentarer i forumet. Cloudberry vet verkligen vad hon pratar om. Men jag håller ändå mest med Tjoff i den här tråden. Det gäller i första hand att uttrycka sig så att dom man vänder sig till förstår. Grammatiken och stavningen kommer klart på andra plats, även om sånt inte är oviktigt. Värt att notera är; att språket ständigt förändras. Det som inledningsvis är att betrakta som slarvigt språkbruk, kan efter ett tag bli det vedertagna sättet att uttrycka sig. Det som i vissa kretsar betraktas som vacker och korrekt Svenska, kan i andra kretsar betraktas som extremt töntigt. Att man tar seden dit man kommer gäller även för språket, vilket knappast underlättar jobbet för språkvetare som Cloudberry ;) Å andra sidan lär hon aldrig bli arbetslös ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sååååå jobbigt är det inte att försöka tolka en text även om den innehåller grammatiska fel, än mindre stavfel.

 

Eforum är väldigt befriat från språkvanvård, jag tänkte försöka leta upp några exempel på inlägg som åtminstone jag aldrig skulle orka läsa klart, men jag måste hitta mitt pass först ;)

 

Märk väl att även små fel i en text irriterar mig, det stör läsrytmen och på grund av det kan jag inta en annan attity gentemot frågeställaren i stil med "jaha där har vi en typisk slarver, dags för en RTFM" :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prat. Språket måste vårdas och man måste hindra det förfall som ofelaktigt kommer. Att språket förfaller utan regelverk och "språkpoliser". Anledningen till att språket förflackas och förenklas är naturligtvis den helt naturliga lathet som är så mänsklig.

 

"Det är väl lättare att bara skriva dom lixom??? Varför krångla till det för va? By the way, ska vi inte bara ha 1 sätt att skriva CHE-ljudet på va?"

 

Usch. Nej, tacka vet jag personer som Ugnof Toestubber. Språkvårdare har alltid funnits men aldrig har de haft en så viktig roll som de har i dagens samhälle.

 

Självklart skall man hålla på en nivå som ger läsaren en insikt i vad som framställs men vi får inte bortse från fakta att ca 4% av svenska ungdomar (12-30) idag har grav eller vag dyslexi. Är helt enig att man skall vårda och använda korrekt svenska vid skrift för att inte försvåra men hos många människor existerar inte meningsuppbyggnad på samma sätt som hos just dig.

 

Men att jaga felskrivningar eller att konstant reta sig på dem gör ju bara livet jobbigare, inte personen som skrev dem, lr?

 

Vad som istället irriterar mig ofantligt är följande:

 

1.ROTFLM (eller hur de nu skrivs)

2.*asg*

3.LOL

 

osv.......

 

Att meningsuppbyggnaden är galen kan jag förstå och ibland t.om. sympatisera med men 'poliser' som hela tiden skall korrigera utan att veta bakgrunden klarar jag inte av.

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, iallafall är ett "riktigt" ord. Det är en sk diskursmarkör, som visar att jag tänker gå in på ett sidospår i min framföring.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så synd att man inte kan redigera sina inlägg när det finns svar på dem. I slutet på förra inlägget ska det såklart stå:

 

Vilken tur att jag skriver så snyggt också! (Ingen falsk blygsamhet här inte!)

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märk väl att även små fel i en text irriterar mig, det stör läsrytmen och på grund av det kan jag inta en annan attity gentemot frågeställaren i stil med "jaha där har vi en typisk slarver, dags för en RTFM"

Jag håller med om att även småfel irriterar och stör läsrytmen, med det gör även konstiga (engelska) förkortningar.

 

Man sitta och försöka lista ut vad dessa betyder ganska länge, men allt som oftast kommer man ändå intwe på vad de betyder.

 

Vad i hela fridens namn betyder exempelvis RTFM? Finns det någon förklarande lista för oss som inte tillbringar så mycket tid på Internetforum?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...