Just nu i M3-nätverket
Jump to content

IBM 40MB 7200rpm

fisis

Recommended Posts

Hej!

En polare har en 450Mhz och har införskaffat en 40MB IBM hårddisk. Problemet han har är att datorn inte hittar den i bios, ingenting, nada. Anledningen till att jag frågar är att om bioset inte stödjer hdd över 30MB borde inte bioset hitta hdd ändå på nåt sätt? Eller är det så att den inte alls hittar den då? Är en uppgradering av bioset att föreslå? Han har 2 st datorer som är exakt likadana och resultatet med hdd är densamma i bägge. Jag har inte hunnit testa hdd i min dator som är mkt mkt nyare än hans om den hittar hdd så att den inte är paj på nåt sätt...

Tacksam för svar!

Mvh Kent.

Antar att du menar GB. Prova att testa den i din dator, fungerar den där så får din kompis uppdatera bios, annars är den paj.

CJ Björkdahl

Slå på "auto detect" i BIOS, så borde den hitta hårddisken. Annars så får du uppgradera BIOS till ett modernare, alternativt hämta programmet "large drives on old computers" eller vad det heter från IBM. (Hitachi)

Men testa först om "auto detect" fungerar.

MVH

pedagogen

...jo jag menar GB...ops...!

Auto detect och manuella inställningar är ju det första man testar...kablarna funkar ju på de andra mindre hårdiskarna...hm.

Ok då återsår bara att uppgradera bioset och ev. koll i en annan dator...det där "large drives on old computers" lät intressant.

Japp den är rätt byglad.

/K.

[inlägget ändrat 2003-04-16 22:35:22 av fisis]

[inlägget ändrat 2003-04-16 22:35:40 av fisis]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...