Just nu i M3-nätverket
Jump to content

mySQL, funkar det?

TicToc

Recommended Posts

Citerar mySQL guiden här på IDG

Efter installationen startar du om datorn. Om du inte gjort några egna inställningar kommer du att se en ny ikon i statusfältet till vänster om klockan på aktivitetsfältet i Windows. Ikonen föreställer ett stoppljus och indikerar statusen för MySQL. Om ikonen lyser med grönt ljus innebär det att servern är igång.

Om det inte lyser nån grön ikon i aktivitetsfältet då? vad kan vara fel? installerat mySQL 4.0.12..

Sen tänkte jag höra om någon har provat Chili!Soft eller Apache-Asp (som det kanske heter nu för tiden)

? Någon som vet hur bra det funkar???

Om det inte lyser nån grön ikon i aktivitetsfältet då? vad kan vara fel? installerat mySQL 4.0.12..

Titta i

C:\MYSQL\bin

Där ska du hitta ett program som heter

winmysqladmin.exe

Öppna det så kommer nog den lilla gröna ikonen att lysa :)

Jag kör ChiliSoft ASP (eller Sun OneServer som det numera heter).

Det fungerar, men en del kommandon saknas om man jämför med Microsofts ASP-server.

Inga saker man direkt brukar använda sig av, förrutom execute() (eller något liknande) som kör ett program på servern via skalet.

Det krävs lite kunnskap om man ska få igång det, men eftersom du kör Windows så undrar jag varför du inte kör Microsofts gratisprogram IIS?

En annan nackdel med ChiliSoft är att det bokstavligen äter minne, och är allmänt segt, även på en rejäl server (dubbla P3).

Nej, rätt väg att gå är Apache 1.3-serien med PHP 4.

Slår allt annat med hästlängder.

Titta gärna in i PHP-forumet som är fullt med kompetenta människor om du har några funderingar.

Jo jag skulle gärna lära mig PHP men jag har tyvärr inte så lång tid på mig så jag föredrar asp för tillfället :)

IIS är ju gratis när man håller på och mixtrar hemma men när det finns andra användare från internet så måste man ju ha en licens för flera användare.

Vilket såklart kostar massor..

Så ChiliSoft är inget att rekomendera, ok..

Apache-ASP då? Jag vill kunna köra asp på en

linux-burk. Så fort jag får tid och orkar så ska jag lära mig PHP! :P Looovar

Apache::ASP är inget jag har provat, men jag tittade in på deras hemsida nu, och undrar nu själv varför jag inte undersökt det närmre ;)

Testa gärna att installera det, och hör av dig med dina åsikter. Då kanske jag äntligen slipper ChiliSoft.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...