Just nu i M3-nätverket
Jump to content

IQ Test

TicoRoman

Recommended Posts

Gjorde nyss http://mensa.dk/iqtst/index.html

Men när resultatet visas så finns det nåt som heter spredning (danska). Beroende på vilken man väljer så får man fram olika hög IQ. Vad betyder de där grejerna?

Annars rekommenderar jag testet. Det enda riktiga jag sett på nätet.

http://www.cerimagic.com/eforum/almiriq.gif

_________

TicoRoman - Sämst 118, bäst 127 :( (skyller på att jag ä trött eller nåt ;))

[inlägget ändrat 2003-04-15 22:43:36 av TicoRoman (Almir)]

Gör det riktiga testet istället!

Nja, tror inte jag skulle klara kraven (132) för Mensa. ;)

_________

TicoRoman - The One And Only

[inlägget ändrat 2003-04-15 23:13:48 av TicoRoman (Almir)]

Mr Andersson

Skit i det. Det är kul att ha gjort det!

Nu vet man att man inte är så smart man trodde att man var ;))

Men dom testar bara den logiska intelligensen, vi har ju en massa andra också, (emotionell, social, musikalisk etc).

Kristianstad

På tal om Mensa.

Det hade ju varit rätt häftigt att visa upp ett medlemsskapsbevis ifrån Mensa då man söker jobb! En merit?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Mr Andersson

Visst är det så.

Men du måste klara provet först... ;)

(man får bara göra det EN gång....)

Jag tror inte så många arbetsgivare blir imponerade av ett medlemsskap i mensa, det tyder nog mer på ett behov av att få bekräftelse på sin egen intelligens än något annat ;)

/brorsan - som måste erkänna att han tagit mensa-provet ;)

http://www.brorsan.com

..dessutom kostar det juh pengar att fortsätta vara medlem i mensa väl? Har i alla fall för mig att det var en av de stora anledningarna till att totaldissa konceptet :]

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Mr Andersson

Beror ju på vilket jobb man söker...

Men du har delvis rätt, ett Mensamedlemsskap säger inte dugg om hur man är. Det finns säkert de som är medlemmar i Mensa, som är fullständigt omöjliga att ha på en normal arbetsplats och som inte går att kommunicera med...

Att de sedan är så smarta att de kan uppfinna relativitetsteori 2, är en annan sak....

Mmm iofs, skulle vara kul att göra en IQ-test på riktigt, och se hur "smart" man är. Ska göra det någon gång.

Man kan förbättra sin IQ något genom att öva på IQ-tester. Någon som vet hur mycket man kunde förbättra det? (tror jag läste nån "studie" om det)

Men dom testar bara den logiska intelligensen, vi har ju en massa andra också, (emotionell, social, musikalisk etc).
Jo det stämmer. Den logiska delen är bara en del av hela sanningen. Emotionella och sociala är minst lika viktiga, om inte viktigare. Men 'musikalisk' är nog inte 'viktig' om man inte ska söka till musikskola eller nåt? ;)

_________

Mr Andersson

Det kostar ett par hundra per år tror jag...

jag kommer dock aldrig att få någon räkning av dem :)

Jag tror inte så många arbetsgivare blir imponerade av ett medlemsskap i mensa, det tyder nog mer på ett behov av att få bekräftelse på sin egen intelligens än något annat ;)
Beror också säkert på hur man visar upp det, om man väljer att göra det. Klart det inte blir en merit om man kommer till jobbintervjun och säger "Jag är smart, jag kan allt, när kan jag börja?" ;)

_________

Mr Andersson
Man kan förbättra sin IQ något genom att öva på IQ-tester. Någon som vet hur mycket man kunde förbättra det? (tror jag läste nån "studie" om det)

Det är en myt, det kan du inte. Det du lär dig, är just de testen du har övat på, men du blir inte smartare av det...

Det visste jag inte, antog att det fanns nåt som hette omtenta överallt.. :))

_________

Mr Andersson

Som programmerare, är det en Merit att ha hög IQ (troligen lätt för att lösa de problem som uppstår i det jobbet).

Men söker man som konsult som ska arbeta mycket ute hos kund, är socialkompetens betydligt viktigare.

Mr Andersson

Finns en chans att klara en omtenta och det är att du har flera personnummer/legitimationer....

Ett tips... Det verkliga provet ser INTE ut som de som finns på nätet. Tyvärr får jag inte säga ett dyft om provet (man får klottra på ett avtal innan man gör testet).

Vad får dig att tro det?

Här

http://www.mensa.se/faq_om_mensa.shtml

står att läsa:

Numera kan du göra om testet hos Mensa 2 gånger. Dock måste det ha gått minst ett år mellan provtillfällena. Du kan alltså göra testet totalt 3 gånger. Kostnaden och anmälningsrutinerna är desamma som vid ett förstatest

Ett tips... Det verkliga provet ser INTE ut som de som finns på nätet. Tyvärr får jag inte säga ett dyft om provet (man får klottra på ett avtal innan man gör testet).
Äsch kom igen, avtal är till för att brytas juh... hmm eller så var de till för att följas? ;)

_________

Testade att göra det också. Var ganska kul faktiskt, men man blev lite småstressad.

Tre frågor hann jag inte svara på, då de var ganska knepiga ;)

Beroende på vilken "spredning" man valde fick jag 135, 137, 156.

Om man klickar på ordet "spredning" så får man fram en förklaring.

Kortfattat kan man säga att det är en skala medvilken man mäter, och de jämför den med tum kontra meter.

I Danmark använder de 16 står det, och i USA 15 el. 16. Övriga använder 24, men det tvivlar jag på. Skulle snarare tro att vi i Sverige också använder oss av 16.

Jag tror inte heller att man egentligen har någon som helst nytta av ett medlemsskap i Mensa, utan det är mest för de som vill känna att de har något lite extra.

Som andra sagt här så spelar ju IQn en ytterst liten roll i det "verkliga" livet.

[Tillägg]

Som bortförklaring för att jag inte fick alla rätt kan jag säga att jag varit vaken alldeles för länge, har ont i huvudet, samt är aningens hungrig. ;)

[inlägget ändrat 2003-04-16 00:04:35 av Cariad]

Beroende på vilken "spredning" man valde fick jag 135, 137, 156.
Nu har jag fått bevis för det jag alltid misstänkte... ;)

_________

Mr Andersson

När jag gjorde det, var reglerna att man bara fick göra det en gång. Ser nu att det är ändrat.

Så'nt där hänger juh mycket på hur man mår för stunden, tror i alla fall jag ;)

--

.Wey 124/126/139 mitt i natten, icq'andes med Anp och lite spring samtidigt ;9

Future Hero Next Generati0n

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...