Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av ip?


natta

Rekommendera Poster

hejsan jag vill byta mitt nätverskort för att få ett nytt ip men då jag stoppar in ett annat nätverskort så vägrar datorn ge mig ett nytt ip och jag kan inte logga in på mitt Telia adsl nån som har nått tips hur hur man skall göra?

 

det hjälper tydligen inte att bara avinstallera nätverskortet i win2000 och sen skruva ur det och sätta in ett annat

 

för då händer inget

 

Tack sam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Byts inte IP-numret om du loggar ut och loggar in igen?

 

Om inget annat ett lån för några timmar framåt kanske.

 

Låter komplicerat att behöva byta nätverkskort för det. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väntar en stund, 30 min, så att lånet av den gamla IP-adressen har upphört, så kan du testa igen. Det fungerade för mig.

Eventuelllt stängde jag också av ADSL-modemet.

[inlägget ändrat 2003-04-15 19:19:40 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl inte ett nytt ip bara för man byter nv-kort.

Mitt ipnummer byts ibland..

ganska sällan faktiskt nån gång varannan månad kanske..typ.

Varför vill du ha ett nytt ip?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adressen har inget med nätverkskortet att göra. Nätverkskortet har däremot en adress som kallas MAC-adress eller Hårdvaruadress. Den är "världsunik" och läggs in av tillverkaren. I praktiken är den dock inte världsunik !

 

Tänkte bara klargöra det ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl inte ett nytt ip bara för man byter nv-kort.
Nä, men risken är nog större att du får en ny, vid byte av ditt Nic...för om du byter (vid användning av en DHCP) innan lease tiden har gått ut, så är MAC och IP# sparat "sida_vid_sida" på DHCP servern..Så därför när du har bytt nic, och startar om då kommer din burk att fråga efter sitt sista IP# men dhcp´n tycker då inte att det stämmer, för det matchar inte din gamla MAC address....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken ISP du har, men när jag frågade min (Comhem) om hur tilldelningen av IP.nummer går till, fick jag detta svar:

 

Det stämmer bra att våra kunder får dynamiskt tilldelade ip-adresser. Den address man haft senast får dock förtur så om

nätet inte är alltför överbelastat så får man i princip alltid samma ip-adress tilldelad. Så om den server du är

uppkopplad emot inte får slut på ip-adresser eller om du inte flyttas till en annan brygga så kommer du med största

sannolikhet att behålla din ip-adress. Den hårdvaruadress som vår DHCP-server utgår efter består av en kombination av

modemets MAC-adress och bryggans MAC-adress

 

Jag är inte 100, men jag tippar att det funkar likadant med ADSL.

För övrigt så har jag märkt, dom tre gånger Comhem säckat ihop hos mig genom åren, att när problemen börjar så gör dom det med att man får nytt IP titt som tätt. Brukar ha samma IP fram till krascherna :)

[inlägget ändrat 2003-04-15 22:14:19 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att du inte får nytt ip med den nya kortet är troligen att din ISP låst ditt internet konto mot just kombinationen nätverskort MAC och *modem MAC adress.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...