Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-telefoni vs Telia (non-ip) - Telia förlorar :)


Weyland

Rekommendera Poster

Ja då var det en vecka sedan vi drog igång Bredbandsbolagets telefonitjänst (över ip) i lägenheten och dumpade Telia totalt... lite tankar:

 

Samtalskvalitet: Klart bättre än med Telias nät hos oss, allt knaster och liknande är som bortblåst, ljudet är torrare/renare utan det klassiska telefonreverbet. Ingen märkbar fördröjning.

 

Pris: Ja det är juh billigare så :)

 

Tillgänglighet: Nja, visserligen finns Bredbandsbolaget tillgängligt i hundratusentals hushåll, men det känns fortfarande få förunnat. De har låg nyttjandegrad, i vår fastighet har jag svårt att se att särskilt många överhuvudtaget har reflekterat över att dom har ett bredbandsjack innanför dörren - några fler har däremot nappat på bara telefonin (som är separat och inte kräver internettjänsten för att fungera).

 

Användarvänlighet: Ja, precis som vanlig telefoni - med ciscodosan får man ut analog telefoni i alla jacken i lägenheten utan problem. Telefonnumret flyttades över till nya abbonnemanget via en avgift på 495kr (vilket är markant billigare än vad Telia vill ha för att flytta tillbaka det - vilket de erbjöd i ett brev av någon fånig anledning :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-04-15 18:37:05 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia är ett skjunkande skepp..

Dom lär vara mycket oroliga över iptelefonin..

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia? Vad är det för nåt?

 

Vet inte, tror det är dom där konstiga jepparna som fixar koppartrådar hos mina föräldrar i skogen som mina ip-samtal i slutet kopplas över när jag vill prata med dem... har jag för mig, men minns inte så noga :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

PS. Teamspeak kräver en dator, internet och lite annat smått å gott dock :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VILL HA, snackade med vicevärden, bor i ett HSB hus, om att fixa in BBB, men det var ju onädigt att ha ett jack till i lägenheten, det finns ju redan bredband via kabelnätet. Mest pensionärer där jag bor, så det är väl inte så många som vill ha det, så det är ju svårt att pressa på. Det hade varit skönt att slippa Telia helt iaf.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

Telia var bra en gång i tiden när dom var oranga och hette televerket sen vet jag inte vad som hände, telia suger rätt bra skulle jag vilja påstå och service har dom visst aldrig hört talas om........

 

/Anna

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

Telia var bra en gång i tiden när dom var oranga och hette televerket sen vet jag inte vad som hände, telia suger rätt bra skulle jag vilja påstå och service har dom visst aldrig hört talas om........

 

/Anna

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Kan man få BBB om man bor i villa i Kristianstad?

Eller måste man gräva upp hela kvarteret, för flera miljoner, för att dra kablar?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller måste man gräva upp hela kvarteret,

Det är bara ut med spaden och börja, man skall ju ha nåt att göra på semestern ;)

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Kolla om ni kan dra nån gemensam kabel, sedan spotta ut Wireless BB (54 MBps) över området; det är ju en lösning som minimerar grävandet.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...