Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskrifter


Agge

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har lite problem med mina utskrifter i Java. Jag har försökt hitta nåt jag kan läsa på nätet och försöka förstå mig på men inte lyckats så jättebra.

Mitt problem är att jag inte kan skriva ut olika format. Jag har en meny i mitt program där jag kan välja "Print setup". När den kommer upp kan jag ju välja t ex A4, A5, letter mm. Så länge jag anväder mig av A4 funkar allt bra. Jag tänkte lägga till att man kunde använda letter men då började såklart allt att krångla. Jag kan t ex lägga i letter-papper i min skrivare men välja A4 i "Print setup" och allt kommer med. Väljer jag däremot letter i "print setupen" och har letter-papper i får inte allt, jag vill skriva ut, plats. Vad är fel? Hur gör jag för att kunna använda mig av de olika formaten på rätt sätt?

 

Här är koden:

 

.....

pj PrinterJob = new PrinterJob();

PrintRequestAttributeSet aset;

aset = new HashPrintRequestAttributeSet();

 

....

 

imgX = 50f;

imgY = 36f;

imgWidth = 500f;

imgHeight = 700f;

 

....

 

aset.add(new MediaPrintableArea(imgX, imgY, imgWidth, imgHeight, MediaPrintableArea.INCH/72));

aset.add(new JobName("Print", null));

 

......

 

public void jMenuItemPrintSetup_actionPerformed()

{

ChangePageFormat();

}

 

 

public void ChangePageFormat(){

 

try{

showPageDialog(aset);

 

}catch (Exception e) {}

}

 

 

public void showPageDialog(PrintRequestAttributeSet aset) {

 

pj.pageDialog(aset);

}

 

 

 

Alltså det jag undrar och inte förstår hur det funkar är när man valt att visa en "pageDialog()" och i den väljer t ex letterformat hur fattar då programmet att det ska vara letter. Behöver man skriva den koden eller finns den implementerad redan. Jag använder mig av "pageDialog()" och kan välja de olika formaten i den men det funkar inte när jag ska skriva ut. Hur kan jag t ex påverka storleken på pappret om jag valt letter?

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...