Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portar


Thomas11

Rekommendera Poster

Hjälp !!!!

Har en di804 och undrar flera saker:

Om jag öppnar porten tex. 23 under open ports betyder det att jag öppnar porten 23 för hela nätverket ??

Det finns ju sedan port forwarding som jag har förstått så är det till för att låsa mot en enskild pc.

Eller måste man först öppna porten och sedan välja port forward ?

Någon som vet också vilka portar jag måste öppna/forwarda för att köra mail server ?

 

//Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde räcka med en portforward. För mailserver gäller port 110 (pop3), 143 för IMAP.

 

3l33t - som läst rätt den här gången..

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 14:06:50 av 3l33t]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***************

Det här inlägget har inte H-draken-H gjort!

//T har använt mitt konto !?!

***************

 

Tack för det.

 

Men fortfarande när ska man iså fall använda vanliga "open ports" ?

Är det som jag tror att det är till för alla på nätverket, eller ?!

 

//T

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 17:59:28 av H-draken-H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Port forward öppnar en port mot en specifik IP-adress på insidan. Det räcker att du skriver in porten här.

 

Vad dom menar med Open Port, vet i fåglarna, har aldrig testat det. Det enda jag vet, är att det inte kan vara till hela nätet, ett IP-paket måste som bekant adresseras till EN mottagare, det går inte adresseras till "alla". (jag vet att broadcast och multicast gör detta, men det är en heeelt annan historia). Anledningen är att du kör NAT (adressöversättning). NAT måste veta vem på insidan som ska ha ett visst paket för att göra sitt jobb.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 14:49:13 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart, tänkte in på det.. men om han bara kollar mailen lokalt så går det bra utan 25an ;)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm.. är trött idag.. Om han vill skicka mail lokalt så går det utan att öppna porten... så skulle det vara...

 

För övrigt verkar det lite farligt att ha den öppen på port 25 utan nån slags autentication. Annars kan det nog bli lite spammande genom den...

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog lite mer koll , tack för det.

Har nu öppnat 25,110,143 och jag kan skicka mail till "internet adress"samt lokalt inom domänen men inte ta emot mail från internet mail.

Ja inte vet jag vad det är för skillnad men jag har öppnat upp portarna på " open ports" och där angivit min mail server adress" Ska kanske prova denna forwarding istället ?!

 

//T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att inte ta emot internet mail? är det mailservern som inte vill svara när andra mailservrar vill prata med den? I sånna fall är det port 25 som bråkar. Du borde kunna kolla om trafik på port 25 kommer fram till servern i sånna fall.

 

port forwarding borde vara det rätta.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...