Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scrollmus ger blåskärm?


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NoiseKiller

Finns det någon sannolikhet på denna jord att en Scrollmus kan ge blåskärm när man använder rullen?

Det är nämligen vad en bekant erfar - och jag har felsökt allt jag kan utan att hitta något..

Stoppet är ett:

STOP: 0X00000050

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Vilket syftar på trasig hårdvara, strulande virusskydd eller taskiga 3:e-partsdrivrutiner. Virusskyddet är uteslutet - och jag tycker det vore märkligt om någon hårdvara är pajj..

 

Några förslag?

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon sannolikhet på denna jord att en Scrollmus kan ge blåskärm när man använder rullen?

Ja, om han har installerat separata (inte 100% kompatibla med dennes OS) drivrutiner så ökar ju risken för blåskärm.

Med windows standarddrivare... Hmmmm?

 

Vilka drivrutiner (vilken mus?)

Vilket OS?

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Det är en Logitech, Model: M-BA47 som styr runt på en Windows XP pro-maskin. Inga "externa" drivrutiner installerade för musen.

 

Måste säga att det verkligen är grymt slugt.

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mysko.

 

Jag skulle prova med (Standardsvar...)

 

1. Funkar musen klanderfritt på annan pc?

 

2. Installera Logitechs drivisar och se om det fungerar bättre

 

3. Fungerar det ändå inte, installera om windows

 

4. Fortfarande fel? Släng musen! Köp en ny.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Det tolkar jag som minnesproblem?
Mmm - det gör väl MS med.

Men det kan vara internminne, grafikminne, processorn som hänvisar till felaktig minnesplats (trasig hårdvara) eller drivrutiner som hänvisar till felaktig minnesplats (felskriven drivrutin) eller virusskydd som spärrar minnesåtkomst (dumt virusprog)..

 

Får väl ta Memtest på en promenad vid nåt tillfälle, det borde väl skvallra om trasiga ram?

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Anders Jonasson

Hej NoiseKillern!

Tror inte att det är ett hårdvarufel.

PPC skrev:

"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

 

Det tolkar jag som minnesproblem"

Jag tolkar det snarare som att windows kärna (eller rutin som kärnan förlitar sig på) går in och petar i minnesceller som den inte ska [-> Logitech's drv's], alternativt att några lite mer systemkritiska sektorer på hårddisken är trasiga [-> Prova isf scandisk].

 

Jag tror att det är Logitech's drivrutiner och hjälpprogram som är boven. Självklart som följd av att MS inte tillhandahåller adekvata uppgifter om systemet till tredjepartstillverkare (det är alltså MS fel, ej Logitech's )

Får du *alltid* krasch när du scrollar, eller är det bara i vissa prog. (tänker framför allt på MS Office)?

 

Själv har jag inte lyckas blåskärma min W2k SP3 med Logitechs mus, men väl fått den att krascha MS Word ett otal ggr. Det också vid scroll.

 

[red:

Kom på ett till bra generellt tips:

Installera om servicepacket (endast nödvändigt om du installerat nya prog eller drivisar efter SP't). Ska dock medge att jag inte vet hur XP (varken Home eller Pro) ställer sig till klåfingriga installprog. .Det rättar ju förmodligen hur som helst ovettiga inst. i registret.

slut red.]

 

Lycka hursomhelst till:-)

 

[inlägget ändrat 2003-04-25 19:53:56 av Anders Jonasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...