Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare behöver konfigurationshjälp.


juniorX

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är helt ny på Linux, men har nu bestämt mig för att gå över till den rätta(?) läran. Har beställt SuSe 8.2 Pro som ska komma snart.

 

Håller på och planerar för hur jag ska konfigurera mitt hemmanätverk och mina datorer.

 

Detta är vad jag har:

- Telia ADSL internetanslutning (ej statisk IP).

 

- En femportars hub.

 

- En bärbar PC med 6GB hårddisk, CD, 1 nätverkskort och Win XP som jag vill behålla. Den fungerar som en vanlig arbetsstation.

 

- En stationär dator med 2 hårddiskar (30GB och 1,2GB), 2 nätverkskort, CDRW, bildskärm etc. Den här ska jag sätta ihop först och det är på denna jag ska försöka installera SuSe. Den här vill jag få att fungera som en filserver, backup och brandvägg och iaf intert som webserver. Helst också som printserver, men jag har en skrivare (OKIPage 4W) som det verkar vara svårt att hitta drivrutiner till Linux för.

 

-Jag har även en gammal Win95 OS liggande.

 

Med dessa förutsättningar, vilket är den bästa konfigurationen för att få:

 

1) Internetanslutning på båda datorerna att köras samtidigt?

2) Hur ska i så fall TCP/IP konfigurationen vara på alla nätverkskort för att uppnå bästa säkerhet?

3) Få den stationära datorn att även fungera som skrivarserver?

 

Behöver jag skaffa ytterligare mjuk- eller hårdvara för att få det som jag vill?

 

Alla förslag och tips emottages tacksamt.

 

/juniorX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

>Med dessa förutsättningar, vilket är den bästa >konfigurationen för att få:

>

>1) Internetanslutning på båda datorerna att köras >samtidigt?

 

Internetdelning finns inbyggt i Linux, det finns även brandvägg. Suse har säkert något konfigurationsverktyg för dessa. Kör detta på den stationära.

Koppla så här:

ADSL modem > stationär dator, kort 1

Stationär dator, kort 2 > hubb > bärbar dator

Man kan även stryka hubben men mte då ha en korsad nätverkskabel.

 

>2) Hur ska i så fall TCP/IP konfigurationen vara på >alla nätverkskort för att uppnå bästa säkerhet?

 

TCP/IP ska vara lokala adresser (192.168.x.x till ex) på bärbara och stationär kort 2. Stationär kort 1 kör DHCP.

 

>3) Få den stationära datorn att även fungera som >skrivarserver?

 

Leta på www.linuxprinting.org.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...